Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Ja, takk for omsorgen. Jeg måtte bare få det ut
Det var ikke ment som et personangrep på noen

3 Likes

Da bør du vel kunne sette pris på den enorme støtten til Ukraina som de aller fleste viser her?

7 Likes

Etter at Ukraina tok tilbake kherson og Russland mobiliserte har ikke Ukraina hatt overtak nok til å kunne kjøre krig på sine premisser. De er i ferd med å få nok utstyr til å igjen kunne kjøre manøver/kombinasjonskrig. De får utstyret og trener på det nå, også skjer ting fra april av.

Ukraina lar Russland dunke hodet i veggen i bakhmut ser det ut til. Satser vel på at Russland sine reserver er rimelig kjørt når Ukraina selv skal gå på offensiven.

Det er verdt å ta med seg at Ukraina får så mye utstyr nå at de nok har sendt 4-5000 av sine beste folk på trening.

5 Likes

Dette var vel broen UKR sprengte, noe sier meg at de planla å forlate byen, men så endret de mening og strategi,.

8 Likes

Dagens oppdatering, 590 nye :coffin: :

Cruise missiler skutt ut i Svartehavet, på på Krim og i Russland mot mål veldig nær den polske grensen i natt :

Bra med litt etterretningsbistand når de kjører på sånn:

4 Likes
4 Likes

Heier er en meget fornuftig mann !

stav100

12t

-Det er vel rimelig at hvis russerne taper 5 soldater for hver ukrainsk så ser Zelensky det formålstjenlig å holde stillingen ved Bakhmut så lenge som mulig
Og en kan også lett tenke seg at det er dårligere utstyrte ukrainere jo lenger øst en kommer. På samme måte som at det er mindre utstyrte russere lengst vest
Ser ikke for meg at Bakhmut blir noe nytt Mariupol så lenge ukrainerne har rimelig trygge retrett-ruter

3 Likes

Er vel ganske bra tall på forsvar mot missil angrep dette:

Numbers published by Ukraine on overnight’s attack.
81 launches in total:

28 Kh-101/Kh-555
20 Kalibr
6 Kh-22
6 Kh-47 Kinzhal
2 Kh-31P
6 X-59
13 S-300
8 Shahed-136/131

34 out of 48 Kh-101/555/Kalibr cruise missiles (71%) and 4/8 Shahed-drones (50%) were shot down. Due to countermeasures all 8 Kh-31P/X-59 did not reach their targets.

4 Likes

Ja,det gjør jeg. Men vi får det direkte fra de som er der. Et forum virker derfor overfladisk hvis du skjønner.

1 Like

Igår natt når alarmen gikk fryktet man at RUS skulle bruke rundt 120 KH101/kh555 basert på antall fly som var i luften.

Dette virker som et mye mindre angrep enn først fryktet.

1 Like

Og det er vel gode nyheter, da det bekrefter antagelsen om at de russiske ressursene/lagrene begynner å tynnes ut. :ukraine:

Jeg kan ikke mye om Georgia og situasjonen der, men det er vel lett å tenke seg at et russisk vennlig regime der har lite å hente i støtte fra russland i dag når de har tømt seg for ressurser økonomisk og militært i Ukraina. Så kanskje Georgia nå har en lettere vei til et fungerende demokrati ?

7 Likes

Funderte litt på å lage en egen tråd om den konflikten. Men køene på Russland Georgia grensa ( dvs russere som vil ut av Georgia) er mange Km.

Hvis det blir regimeskifte i Georgia og de velger å angripe de okkuperte regionene så vil ikke Russland ha noe å slå tilbake med. ( Russland stilte med 75.000 mann mot Georgias 30.000 sist krig).

5 Likes

For oss som ikke har noen direkte kontakter i Ukraina så er det viktig å holde krigen oppe i bevisstheten, slik at vi fortsetter å engasjere oss og støtte sending av våpen og mottak av flyktninger.

For min egen del så har jeg to viktige “vinduer” mot krigen. Det ene er BBC-podcasten Ukrainecast, som gir mye god informasjon særlig om forholdene for sivile i Ukraina. Det andre er denne tråden, som gir et veldig bra bilde av den militære og politiske situasjonen, dels fordi mange av de som skriver her har god innsikt i faget og dels fordi det linkes til mye bra og relevant informasjon.

Jeg forstår at det kan se ut som underholdning hvis man er personlig berørt av krigen, men jeg tror de fleste her har en genuin interesse av å holde seg oppdatert og å ikke lukke øynene for situasjonen. At de fleste i tråden heier intenst på Ukraina er ikke så rart, da det nå er de som står mellom en autoritær verdensorden og oss i det åpne Vesten. Men igjen, det her er ikke en fotballkamp. Det er krig og det er de fleste av oss veldig bevisste.

Til slutt, alle gode tanker herfra til dem du kjenner som står midt oppe i det. :slight_smile:

25 Likes

Hypersoniske raketter er jo dårlig nytt, men de har vel neppe mange av dem?

Kanskje derfor Ukraina holder på Bakhmut, de ser at russerne ikke har styrkene til å faktisk ta byen, selv om de er veldig nærme? Det lover i så fall godt for en ukrainsk offensiv. Utfallet av krigen vil jeg si står og faller på om Ukraina klarer å få krigen ut av dagens stillingskrig og over på manøverkrig. Førstnevnte tar svært mye tid og koster mye menneskeliv og ødelegger alt.

2 Likes

Jeg kjenner meg igjen i dette (5 km fra et stort rakettnedslag som nylig tok mange menneskeliv). For meg er den rasjonelle tonen i dette forumet en motvekt mot blind bekymring. Å analysere situasjonen og sannsynlige scenarier, gjør det lettere å begrense hva man skal bekymre seg for.

14 Likes

I nattens angrep ble det brukt 6stk Kinzhal raketter.

Russland har brukt dem før i svært lite antall. ( utifra det jeg kan lese er 3-4-5stk brukt før).

Kh-47M2 Kinzhal - Wikipedia

Disse er svært moderne og sansynligvis har ikke UKR noe som kan skyte dem ned, Samtidig er dette en rakett som også kan bære atomvåpen. Dvs Russland er såpass desperate nå at de bruker et svært begrenset lager med Kh-47M2 Kinzhal til å treffe mål i UKR med tradisjonelle stridshoder.
Dette svekker Russlands mulighet til å slå tilbake med strategiske atomvåpen.

4 Likes

Delivering ammunition, especially 155-millimeter shells, “is the most urgent issue,” Mr. Borrell told E.U. foreign ministers late last month. “If we fail on that, the result of the war is in danger.”

Definitivt en fordel hvis krigen går over fra stillingskrig til manøverkrig. Sistnevnte slår en liten del av fienden og truer så en større del fiendens hær med omringning. Disse må så trekke seg unna, gjerne så langt bak at forsyningslinjene til angriperen blir for strukket. Målet er jo ikke å drepe flest mulig russiske soldater, men å få dem ut av Ukraina.

Ukraina tok først en av byene på frontlinjen (husker ikke hvilken), så rykke de fram til Kupiansk ved omgå diverse mindre russiske stillinger på veien. Russland måtte trekke seg ut av 6000 km2 med minimalt med kamper. De etterlot seg også veldig mye utstyr.

Dette er håpet for en krig som tar slutt i 2023. Hvis Ukraina ikke får krigen over på manøverkrig, så kan krigen fint vare et tiår til.

5 Likes

Ca 40 raketter før dagens angrep. Det er ikke mye.

2 Likes