Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

En tidligere pessimistisk finne meldte for to dager siden at Wagner ikke tør å rykke lengre frem i nord, fordi ukrainerne hadde satt inn en god avdeling nord for dem igjen. Det var derfor fare for at nordre del av knipetangen kunne gå i en egen knipetang. Når det nå meldes at ukrainerne har tatt tilbake områder i nord, kan det både skyldes de nevnte bedre avdelingene, og at Wagner har trukket seg tilbake. De beste troppene som Wagner har skal være nord for Bakhmut.

12 Likes

Det høres logisk ut. De framskutte stillingene til russerne ser veldig utsatte ut. Synes også det virker veldig smart av Ukraina. De slipper å møte russerne rett på.

De fleste var enige om at bakhmut kom til å falle for godt over en uke siden. Nå er jeg usikker på om byen kommer til å falle i det hele tatt.

4 Likes

Jeg vibber at da det komme til Wagner-gruppen så kommer komersielle intressen inn. Deras Führer driver ikke Wagner som hobby, uten før å tjene penger. Så han kommer at klage og gleffse før at prøve å få mer annslag osv. Så hotar man med at “hvis vi ikke får det eller det så kollapser fronten”.
De kan også dra seg tilbake hvis de ikke får de penger de vill ha. Ikke mye armén kan gjøre med det. Wagner-gjengen er bedre bevepnet en armén og har nok bedre befæl.

2 Likes

Det er spennende, for å si det mildt. Ukraina virker ganske sterke i sør også, ved ivanivske.

1 Like

Ideelt sett. Jeg er enig i prinsippet, men for meg fordrer det en form for intellektuell redelighet. Jeg gidder ikke bruke tid på å diskutere med folk som lyver, fordrejer sannheten, ikke korrigerer reelt tilbakeviste påstander mv.
En god diskusjon med folk man er uenig med funker best hvis begge parter følger grunnleggende regler for argumentasjon.

15 Likes

Det er vel rimelig at hvis russerne taper 5 soldater for hver ukrainsk så ser Zelensky det formålstjenlig å holde stillingen ved Bakhmut så lenge som mulig
Og en kan også lett tenke seg at det er dårligere utstyrte ukrainere jo lenger øst en kommer. På samme måte som at det er mindre utstyrte russere lengst vest
Ser ikke for meg at Bakhmut blir noe nytt Mariupol så lenge ukrainerne har rimelig trygge retrett-ruter

1 Like

Fornuftig det. Selv føler jeg at jeg er et lett trollebytte på nettet, i stedet for å bare scrolle videre, så mye at jeg må aktivt prøve å legge bånd på meg selv, med vekslende hell.

2 Likes

Er det på tide å avslutte skriveriene om denne krigen på Tekinvestor ? Det begynner å virke respektløst mye av det som skrives her
Og det var vel aksjer det skulle skrives om i utgangspunktet

Nei, det er derfor det er en egen tråd. Er fult mulig å skjule/mute tråder.

6 Likes

Ja, selvsagt. Men du forstår tydeligvis ikke at mye av det som skrives er uakseptabelt

Hvis du mener noe er uakseptabel foreslår jeg at du rapporterer det. Så får admingruppen se på det.

6 Likes

For å ta litt om følgene av krigen hørte jeg at det nå var oppimot dobbel leveringstid på store krafttransformatorer, koblingsanlegg ++

Dette er selvforsterkende. Når ryktet om lange ledetider går skal alle plutselig være tidlig ute med bestillinger.

Vi kan få mye rare følger av dette. Hva som skjer og hvor lenge det vil pågå

Selv er jeg av den oppfatningen at Ukraina ikke pusher for øyeblikket og at dette nok er tegn på at både Ukraina og Russland lykkes med “war of attrition”. https://twitter.com/KyivIndependent/status/1633557341583933440?s=20

Etter Kherson var det mye snakk om Bakhmut, Kreminna, Svatove så kom vinteren og stillhet. Bare høye tall på daglige tap men lite info.

2 Likes

UKR sitt strømnett er sovjet style, så Europeiske ting funker ikke. Rart det skulle være dobbel leveringstid.

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Denne tråden er til de grader bevaringsverdig. De som ikke liker den, kan finne på noe annet.

19 Likes

For de som vil klage på tråd/moderering et eller annet.

Så er dette tråden.

For å slippe å se tråden.

image

3 Likes

Europeiske saker funker som ei kule. De bruker mye HitachiABB og Siemens utstyr i østeuropa og Russland og.

Dette med leveringstid har jeg hørt rykter om skyldes at det er reservert kapasitet I fabrikker for å produsere utstyr til å erstatte tapt materiell i Ukraina.

3 Likes

Hadde du hatt bekjente i Ukraina som kjempet for livet ville du syns noe annnet

Mista en kollega i UKR tidligere iår.

Hva var poenget ditt?

3 Likes

Poenget er å vise litt respekt for de som er i livsfare. Virker mer som underholdning det som skrives her. Ser ikke ut som du sørger alt for mye over kollegaen din