Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Trent Telenko anslår at logistikk begrenser Ukrainas offensiver til ca 100 km. Om det stemmer, får vi kanskje se en våroffensiv og en høstoffensiv med pause imellom. Alternativt to geografisk forskjellige steder, begge med gunstig utgangspunkt for logistikk.

3 Likes

Som sagt, snart får han valget mellom ett vindu eller en kopp te :laughing:

Husker ikke helt datoen for når 100.000 falne soldater ble passert, men det var rett før jul. Så når det nå har økt til 163.320 på de tre månedene er ganske ekstremt!

Noterer også med glede at det går med store mengder materiell om dagen. :ukraine:

7 Likes

Det er nesten ikke til å tro så lenge frontene er relativt stabile. Jeg tror det er humbug med statistikken siste 3 måneder.

Russland driver rene WW1 stil storming av ukrainske stillinger? Hvorfor er det da vanskelig å se for seg at de får WW1-stil tapstall? Russland har mer artilleri enn Ukraina, men med for lav treffsikkerhet i forhold til mengden artilleri til at de klarer å ta ut de ukrainske stillingene. Ukraina har også gitt grunn der Russland har presset på hardest. Så i det de skal til å ta over en skyttergrav, så trekker Ukraina seg 100m tilbake, til neste rekke.

Ved Vuhledar, så har vi fått se en god del videoer av russiske angrep hvor tanks, APC-er, IFV-er osv kjører inn i minefelt og blir tatt ut av artilleri.

Jeg regner de russiske tapene til å være rundt 50-100% av det Ukraina anslår på månedsbasis.

Du kan se det veldig godt her: DeepStateMAP | Map of the war in Ukraine, bla en og en dag bakover, så ser du at her angriper Russland kontinuerlig og har gjort det i ukesvis, de tar bittelitt grunn hver dag. Skyttergrav for skyttergrav.

7 Likes

100% er nok langt fra sannheten…

Han her drar det nok for langt andre veien men er nyttig korrektiv:

se også her:

Om noen mnd har Ukraina ca 40 Mig jagerfly,det tror jeg blir avgjørende for krigen i Ukrainas favør.

5 Likes

Tallene er jo latterlige ettersom Russland har tapt flere fly, helikoptere, tanks, apc-er og lastebiler enn det her :stuck_out_tongue:

1 Like

Flott de får tatt ut artilleriet til rus. Håper inderlig at flere langtrekkende raketter etc får merkbar effekt for ukr

2 Likes

Anekdotisk, men gjentakende og det støtter det jeg har lest om hvordan Russland driver angrepene sine og hvorfor tapene blir så sykt høye. Jeg kunne funnet veldig mange flere slike. Det er heller ikke vanskelig å finne videoer hvor russiske tanks, APC eller IFV blir smadret daglig. Det er neppe mer enn en brøkdel av det som skjer som ender på twitter. Det er derfor jeg synes tapstallene som Ukraina kommer med virker relativt troverdige.

6 Likes

De trenger flyene hvis USA har tenkt å komme med mer Joint Direct Attack Munition - Wikipedia som er godt egnet til å sprenge i fillebiter “strongholds” som Russland evt måtte ha satt opp.

20 Likes

step towards justice,[3] and as an innovation in international law and human rights,[4] the ICC has faced a number of criticisms from governments and civil society, including objections to its jurisdiction, accusations of bias, Eurocentrism and racism,[5] questioning of the fairness of its case-selection and trial procedures, and doubts about its effectiveness.

2 Likes

Det vil bli vanskelig for gjøken hvis han rømmer til Venzuela. For de har godkjent ICC

4 Likes

ICC utsteder arrestordre på Putin

11 Likes

USA har sendt opp en ny drone over Svartehavet.

5 Likes

Den fløy i 52000 fots høyde i hele dag, men nærmere komersielle flyruters bane enn tidligere.

Se etter :FORTE 10

pussig nok ikke samme resultater her:
https://globe.adsbexchange.com/?icao=ae01

Fyi, det fløy 2 B52 fra Bardufoss over oslo og videre sør i går kveld.
Måtte titte litt, etter at ryktet om 20 rus skip gikk ut fra port. se om ikke us følger med :stuck_out_tongue:

Jøss den flyr enda!

2 Likes

Classic Russian! :smiley:

5 Likes

Lol. Er det noen kilde utover denne twitter-posten?

1 Like

Mye gammelt utstyr som får nytt liv.

1 Like