Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Jeg har en teori om at hver gang man leser om russiske oppfinnelser og ytelse så er det lurt å slå av 88% - da er du nær sannheten. :smiley:

3 Likes

Lavere russiske tap pga lavere aktivitet, tyder vel på at ruzzerne ikke klarer å erstatte tidligere tap :ukraine:

7 Likes

Veldig tydelig den siste tiden at den russiske offensiven har kulminert… Blir spennende hvordan Ukrainerne utnytter situasjonen eller om de avventer større motangrep mot vårparten :ukraine: :fire:

2 Likes

Link til artikkelen: Ukrainians Directing Soldiers From a Hidden Hub See Bakhmut Going Their Way - The New York Times

… Hvis det stemmer at Ukraina nå er tilbake til 1:10 i casualties, så vil jeg si de har lykkes med det de har drevet på med i vinter. Dvs å være på defensiven.

“I think we’ll see an increase in fighting in the spring as the conditions for maneuver improve, and based on the things that we’ve done and continue to do. I think Ukraine will have a very good chance of success,” Austin said.

ref: Ukraine Spring Counteroffensive Has 'Very Good Chance' of Success: Austin

Det er ikke mange ukene unna at ting kan begynne å skje. Utfra info om forflyttning av mekanisert utstyr, så er ting fortsatt på vei inn i Ukraina nå, samtidig som ukrainere fortsatt trener i utlandet. Sånn sett, så er jeg overrasket hvis det kommer noe angrep før starten midten av mai. I så fall har Ukraina startet angrepet omtrent i det de har fått de siste tanksene.

7 Likes

Ohh spicy. Definitivt kald krig tendenser igjen.
:grimacing:

3 Likes

Ja, veldig kaldkrigsvibber over det der. Men det jeg lurer på er hvor strategisk lurt det er? russland ønsker å skape splid i vesten om støtten til Ukraina - og arresterer en journalist fra Wall Street Journal, som jeg antar har mange republikanske lesere.

6 Likes

I befolkning så har Russland Ukraina ca 3:1.
Dersom tapstallene er 10:1 så er det MYE mer begravelser i forhold til folketallet også. I Russland bor ca 143 mill, mens i Ukraina ca 43.
Tenker at dette merkes og ryktes. Sannsynligvis stor motvilje mot å reise til fronten når glansbildene til Putin falmer.

5 Likes

Det står “det er dager hvor forholdet er så høyt som 10:1 i øst” da, sånn circa.

Ser ut som russerne blir slaktet rundt på slagmarken.

1 Like

Ja, hele sitatet står i posten?

6 Likes

Flere fulltreffere her, Javelin er fantastisk effektivt mot disse armerte kjøretøyene:

6 Likes

Kanskje det viktige poenget er at avisen er eid av Murdoch sitt News Corp med Fox og andre TV kanaler, så om det er noe tak i den gamle mannen så blir det vel en mer anti ruzzisk linje i hele News Corp konsernet, men så var det dette med ryggrad - er jo ikke så vanlig lenger :man_shrugging:

10 Likes

Er du sikker på at News Corp eier Wall Street Journal? Avisen var tidligere kjent for å ha japanske eiere.

1 Like

Det er det drøyeste jeg har sett! Det var mye panser som gikk til helvete. Er vel tryggere å rykke fram til fots. Da har du ikke noe som skriker: ta meg!

Inntrykket mitt er at Russland ikke har like bra skyts som javelin, og mye mindre av det de har. Her fyrte Ukrainerne av fra god avstand. De har noe kamikaze droner som fungerer mot panser, men bare sånn halvveis.

1 Like

Ja, riktignok vi Dow Jones & Company men det er en divisjon av News Corp.

2 Likes

Utrolig…

1 Like

Jeg blandet WSJ sammen med Financial Times. Takk for oppklaringen av min forvirring.

Ja, det er interessant. Gjennom resolusjoner fordømmer FN Russlands invasjon på det sterkeste, men samtidig lar de Russland lede Sikkerhetsrådet. Men det er kanskje slik diplomatiet fungerer.