Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

yep, her må Ukraina få alt av våpen de trenger.

4 Likes

russland må ødelegges. Og befolkningen må ansvarliggjøres og avrussifiseres.

7 Likes

Hva faen er du legger ut for no :thinking:

Det er dagens mest omtalte klipp i sensurert utgave.

Wagner soldater kapper hodet av en levende ukrainsk krigsfange.

Mer bestialsk får du det ikke.

6 Likes

Håper så jævlig ukrainerene går middelalder på fangede russere

Ikke tenkt til å se det der.

Jeg kommer heller ikke til å se den. Det er noen videoer jeg styrer unna.

Det mest skremmende er at dette passer så godt med det FSB truet folk i Melitopol med i de første ukene av krigen. Mennesker jeg kjenner svært godt i Vestukraina tok seg av sjokkerte flyktninger fra Melitopol. FSB hadde truet dem med å skjære av kroppsdeler, bare fordi de ikke var medlemmer av den russisk ortodokse kirken. Etter hvert har det vist seg at dette ikke var tomme trusler.

12 Likes

Gårsdagens tall fra fronten:

Flere menn, men mindre materiell enn det som har vært vanlig i de siste dagene.

3 Likes

Her burde vesten kjøre full sanksjoner til russland har gått med og betale alt med renter,og erstatning til alle som har mistet sine.

8 Likes

Her er Zelensky sin melding på Twitter om gårsdagens grusomme video:

Håper virkelig at det kommer et omfattende rettsoppgjør etter at krigen er avsluttet :ukraine:

16 Likes

Høres relativt sannsynlig ut som utfall.

Jeg tenker at resultatet av dette er at det er svært få ukrainere som overgir seg til russiske styrker. Er det en sjangs i havet til å sloss seg ut av en presset situasjon, så er det tryggere enn å overgi seg. Såvidt jeg kan forstå at det jeg har lest om situasjonen rundt Bakhmut, så ble en av flankene tatt av russerne etter at litt ferskere tropper ble rullert inn. De trakk seg tilbake relativt fort under press. Så det kan nok også få de ukrainske troppene til å ville risikere mindre.

4 Likes

Russerne finner seg i mye, men husk at det er en annen generasjon enn under Sovjettiden. Og- en kommer ofte til et punkt der en føler en har lite å tape
Ikke minst mødrene som mister barna sine

1 Like

Sør Korea låner USA 500 tusen artillery granater 155 mm. Det sier litt om USA når de låner for og forsyne Ukraina . :clap:

8 Likes

Det er vel liten tvil om at lagrene av ammunisjon har vist seg å være alt for lave i mange land, og jeg er redd for at USA føler at de må holde igjen på materiell for å kunne ha det klart til en konflikt med Kina om Taiwan. Og Sør-Korea vil vel helst ikke delta direkte med våpen i en eventuell konflikt der. (Ellers er vel dette noe av det siste verden trenger, men det synes å være et konkret mål for Kina nå å få Taiwan integrert i fastlands-Kina. Håper det løser seg, fredelig men Taiwan har vel sett hvordan Kong Kong nå har gått fra å være rimelig selvstyrt til å bli fullt styrt fra Beijing :man_shrugging:).

6 Likes

Sør Korea skal vistnok være svært lite fornøyd med å måtte avlevere 500k granater.

Samtidig øker produksjonen dramatisk i Vesten nå og det er ingen tvil om at Lagre kommer til å både fylles og utvides.

12 Likes

Det er snakket mye om hvordan krigshandlinger rundt Taiwan vil utarte seg, og om Kina nå er sterke nok til å invadere.

Kina har i alle fall ikke en sterk nok marine til å sikre skipsfarten forbi strendene. Angriper Kina militært, er det slutten på all handel med mesteparten av verden for Kina.

Det er ikke bare alvorlig på grunn av tapte eksportinntekter. Kina er en stor netto importør av mat og energi, og mangler infrastruktur for å kunne ta inn dette over land fra Russland. Derfor virker ikke en kinesisk invasjon av Taiwan sannsynlig, før de har mange og store hangarskipgrupper på plass. Selv da er det usikkert om de kommer seg særlig langt.

7 Likes

At Sør-Korea sender granater er selvsagt relevant for Russland og Ukraina. Men om man vil diskutere Kina-Taiwan uavhengig av Russland (i den grad det er mulig for global politikk), så finnes det en tråd som primært handler om Kina, Usa, og Taiwan:

Har du noen kilde du kan linke?

Det er totalstopp i ekonomin før USA og europa. Vi lager knappt noe selve lengre, og mye av det vi lager er helt beroende av Kina.
Kinas export skulle også klappa ihop og ekonomien lika så.

Det skulle bli en mega-dipp i ekonomien.
Men: USA og vesten kan flytte produksjon andre steder, relativt raskt. Kina kan ikke finne like store, nye exportmarkneder. Det finns helt enkelt ikke. + at potenielle marknader nok hellre skulle se over mulighetene at producere seleve i steden før at kjøpe fra en instabil aktør.

Krig Kina - Taiwan skulle bli ekonomisk kris før alle, men på sikt værst før Kina ettersom det har vanskligere at få frem alternativer på sikt. Men jeg tror ikke att Kinas ledelse bryr seg om det, uten ser det som et pris vert å betale. På samme måte som ryzzlands ledelse ser landets ekonomiske problemer som et OK pris at betale før at ødelægge Ukriana og få P00tin at fremstå som en stor statsman (internt i ryzzzland).

5 Likes