Ikke bare det: Ryzzland hade uten krigen varit en større maktfaktor enn det er idag.
Ryzzland er idag tæmligen isolert og helt beroende av fremfør allt Kinas tilfeldige idéer. Internationellt er det ikke noen andre enn noen suspekte stater i afrika + ev nord-korea som bryr seg om hva ryzzland sier og deras internasjonelle føretrædere fremstår som clowner.
Det har visst i årevis vært en diplomatisk utfordring at kronprins Charles ikke kunne fordra Putin. Jeg tror kong Charles benyttet anledningen til å sende et spark i retning Putin, uten at protokoll og etikette ble satt til side.
https://twitter.com/noclador/status/1654942314563788800
The people saying “Ukraine’s offensive will try to liberate Melitopol” don’t know Ukrainians.
Ukrainians have far bigger ambitions.
An offensive to liberate only Melitopol is timid.
Ukrainians aren’t like that.
Ukrainians are the bravest.
They will go for Mariupol & Simferopol.
Jeg tenker at for å få slutt på krigen, så må de slå den russiske hæren. Ikke bare få dem ut av landet. Må klare å fange russerne i lommer uten forsyningslinjer. Ved kherson, så mistet Russland lite annet enn land. De fikk folk og utstyr med seg. De samme har nå angrepet i sydøst.
I Kupiansk sprinten, så mistet Russland enormt med utstyr, det vil jo forsåvidt også fungere.
Poenget mitt er hvis de tar tilbake Krim uten at Russland ikke har mistet folk og utstyr, og Russland fortsatt holder store deler av Donbass, så vil den fronten bare bli forsterket med mer folk.
Poenget med lommer er at Russland da mister mye utstyr og meget mulig at Ukraina får mye krigsfanger. Samtidig, så er effektiviteten til en omringet styrke sterkt redusert.
Det vil koste for Ukraina å slå seg gjennom fronten, men hvis de etter det kan sloss mot dårlig forsynte russiske enheter, så vil de ukrainske tapstallene bli lavere. Plutselig kan man se ikke bare 10:1, men 50:1 i forholdstall på tap.
Politisk vil det også være en katastrofe for putin.
https://twitter.com/igorsushko/status/1654896923952955395?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw
Russland har et problem når folk internt i landet er villige til å dø heller enn å bli arrestert.
Prigozhin explicitly announced the termination of PMC Wagner’s participation in the war effective immediately, citing the loss of battle-worthiness due to significant losses caused (he claims) by MoD’s artificial throttling of supply of munitions to Wagner
https://twitter.com/igorsushko/status/1655003993247191040?cxt=HHwWgMDQ9Z_X4PctAAAA
Osechkin’s sources report Russia’s FSB spetsnaz, Defence Ministry operators, and RosGvardia have blocked Prigozhin’s Wagner PMC from any possible retreat out of Bakhmut, with snipers and artillery at the ready. Possible Kadyrov’s Ahmat mercenaries will join to block Wagner.
Kadyrov confirmed that his people are getting ready to go to Bakhmut to replace Wagner PMC. He said they are already developing a strategy with the ministry of defense.
Hadde vært fint hvis de begynte å skyte på hverandre.
Dette er helt feil av Vesten og gå ut slik,det betyr at putin sine trusler virker slik han håper på.Han kan da også si dette om de okkuperte område han har tatt siden krigen har startet. Det Ukraina trenger nå er full støtte til og ta tilbake alt land russerne har tatt,pluss at putin og de som har gjort krigsforbrytelser blir stilt for retten i Haag . Vi kan ikke la slik banditt regime vinne fram på noe som helst måte . Ukraina er klar på at de vil ta tilbake Krim og det må Vesten støtte fullt ut.
Ikke navngitte kilder. WHO fuckings cares! Den offisielle politikken er at Krim er Ukraina og at Ukraina sine grenser må gjenopprettes.
Det tok sin tid, men:
The assistance measure will finance the provision to the Ukrainian Armed Forces of 155-mm-calibre artillery rounds and, if requested, missiles which will be jointly procured by EU member states from the European defence industry.
Litt lengre ned spesifiseres også Norge. Dvs Raufoss.
Russland har mistet sine beste folk til emigrasjon. Resten mister de nå i krigen de selv har startet. Også har de ikke nok arbeidere.
Ser tyske rheinmetal girer opp for å kunne levere 600k 155mm granater i året til ukraina.
Industriell luftforurensning i Russland er ned 6.2% på årsbasis, basert på ESA-satelittdata.
To nye på NRK…
Knapt en dag uten att noe brenner nå.
Påbegynt bygg er nok forsikringsvindel.
Dette har jeg ikke fått med meg før, Milley er visst ferdig i September, kunne godt ha gått av litt før for min del men tipper det er positivt nytt for Ukraina.