Er en russisk general som kunne vært betalt av Ukraina ser det ut til
Tror Russland selv skjønte at å trekke seg fra kornavtalen var et tabbetrekk.
Her rammet man ikke først og fremst Ukraina, men fattige deler av befolkningen i deler av Afrika og Midtøsten. Selv om få for tiden geniforklarer russisk UD, vet også de at man MÅ jo ikke skape seg flere politiske fiender enn trengt tatt nødvendig.
Dessuten; hvilke følger skulle en avtaleoppsigelse få?
At russerne senket skipslaster med korn på vei til Afrikas Horn?
Man skal vel hete Assad eller Yong-un for å finne et slikt “straffetiltak” akseptabelt.
Sabotasje mot 2 stk KA-52 på en base i Pskov, 1.000km unna Ukraina: https://us.cnn.com/2022/11/02/europe/russia-helicopter-sabotage-video-intl/index.html
Så lenge vesten stiller opp, jobber tiden for Ukraina:
Problemet til Russland var at når de trakk seg, så kjørte bare Ukraina og Tyrkia på. Såvidt jeg har fått med meg kjører skipene med tyrkisk flagg. Tyrkia garanterte mao for sikkerheten til skipene. Hvis Russland hadde fucket med dem, så hadde det ikke trigget artikkel 5, men Tyrkia har utfra hva jeg har lest overtaket med skip i Svartehavet. Tyrkia har også 200+ F16 som jeg tror hadde gjort hakkemat av russiske fly i Svartehavet.
Så, kort sagt, hadde Russland ikke sagt de var med videre, så hadde korn transporten fortsatt uten dem. Bedre å bli med igjen og si du har fått garantier. Alternativt stå igjen og se tannløs ut, eller få en ekstra konflikt med Tyrkia. Noe de overhodet ikke har råd til.
Det var en bløff som ble synet.
Rakettene er jo allerede produsert og finansiert da. At de har en “verdi” på x mrd kroner i et eller annet marked betyr ikke at de svir av tilsvarende summer i selve angrepet. Hvis de er nødt til å erstatte dem for å opprettholde kampevnen så er kostnaden mer reell. En mer kritisk kostnad er de løpende utgiftene til mobiliserte soldater, som også tas ut av den ordinære økonomien.
Det var en litt tilfeldig artikkel å henge seg opp i fra min side for å poengtere at det er andre typer kostnader som kan strupe økonomien.
De kjøper fra Iran, mest sannsynlig fordi deres egne lagre begynner å bli rimelig tomme…
Det verste er den ca millionen med russere som har flyktet. Dette tenker jeg er den best utdannede delen av den russiske befolkningen. De som har råd og muligheter utenfor Russland.
Veeeldig spesielt å ikke lønne de mobiliserte. Det er ikke eneste akekdoten på det…
Tittei USS Rhode Island (SSBN 740) arrives in Gibraltar > United States Navy > News-Stories
- gang på kort tid at amerikanerne tilkjennegir at en ubåt dukker opp, denne gang i Middelhavet. Det er vel rimelig å anta at den har Trident-missiler ombord med 5-12.000 km rekkevidde.
Slavesoldater er det de egentlig er.
ikke får de betalt. Og om de trekker seg tilbake fra fronten blir de skutt.
Fra VG, sjeldent de er så veldig på ballen, men denne var informativ og viser hvorfor tapstallene er så høye når det gjelder tanks.
Britisk etterretning: Russerne klager over å kjøre rundt i «hermetikkbokser»
I en oppdatering fra det britiske forsvarsdepartementet skriver de at deres etterretning tyder på at russiske soldater i Ukraina trolig er frustrerte.
Frustrasjonen bunner ut i at de blir tvunget til å bruke gamle panserkjøretøy, som de ifølge britene kaller for «hermetikkbokser».
– I midten av oktober, i møte med ukrainske fremrykk, tapte Russland over 40 pansrede kjøretøy om dagen – som tilsvarer rundt en bataljons andel utstyr.
Britene skriver videre at Russland trolig har sett seg nødt til å anskaffe minst 100 ekstra tanks og panserkjøretøy fra Belarus sitt lager.
– Pansrede enheter og artilleri er en sentral del av Russlands krigsstrategi. Kampstyrkene i Ukraina sliter nå delvis grunnet vanskeligheter med å anskaffe både artilleriammunisjon og nok brukbare erstatningskjøretøy, heter det videre fra britisk etterretning.
Det går jo med omkring en battalion pr dag for ruuserne… snakk om kjøttkvern og retur av likkister tilbake…
A battalion is a military unit, typically consisting of 300 to 1,000 soldiers commanded by a lieutenant colonel, and subdivided into a number of companies (usually each commanded by a major or a captain). In some countries, battalions are exclusively infantry, while in others battalions are unit-level organizations
Må jo ha mistet flere hundre tanks/APV på bare en uke. Er jo sinnsyke tall…
Virker som UKR hra pushet også siden det ryker artilleri. og MRLS.
Sistnevnte er nesten umulig å kjøre motartilleri på.
Disse tapene kan ikke RUS leve med i lengden.
For en hengemyr av dimensjoner Russland har rotet seg opp i. Og for en humanitær krise som er på vei i Ukraina uten strøm og vann.