Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Russiske fengselsfugler som ender opp døde etter et kort opphold i Ukraina. Familiene deres virker stolte over innsatsen. Tapstallene er helt ekstreme. Når dette begynner å treffe russiske småbarnsforeldre, så tror jeg vi vil se mer press på putin.

Det der er nesten ondt. :stuck_out_tongue:

6 Likes

Trist at sosmed har gjort krig og elendighet om til et morsomt spill, brygger til nyfazisme.

Etterkrigstiden, når den tid kommer, blir nok ingen varig fred.

2 Likes

Hvordan var det i gamle dager tror du?

Da fikk man ingen informasjon, utover noen få bilder, nyhetsreportasjer og rykter,

Det var den tiden som gjorde at russland og Sovjetunionen kunne holde på som de gjorde, nesten uten kritikk.

Den tiden er heldigvis over, og kommer forhpentligvis aldri tilbake. Og om den gjør det, så er vi dypt inne i 3.vk.

5 Likes

Ingen fred er varig!

2 Likes

Tror ikke du helt forstår hva jeg reagerer på her.

1 Like

Helt enig i at sånne videoer med morsom musikk over, er veldig usmakelige.

2 Likes

Slike videoer er en del av krigføringen, men i informasjonsdomenet. Forstår det for hva det er.

3 Likes

Eh, jo, vi får informasjon, bilder og filmer av russiske overgrep mot Ukraina, samtidig som vi også får bilder av russiske soldater og stridsvogner som sprenges i fillebiter, og du synes det er trist at folk jubler over ødeleggelsen av selveste manifestasjonen av menneskelig ondskap.

3 Likes

Så var det, hvor går vi fra et sånn utgangspunkt?

Legger den død.

Kan godt forstå de situasjonsnære reaksjonene som kommer fra Ukraina, men uhumane nordmenn som sitter på internett, de kan ta seg en runde før de stormer til tastaturet.

3 Likes

Det er jeg klar over, men om det gir ønsket mål, som jeg antar er demotivasjon av fienden, er ikke så enkelt å måle.

Er du litt over gjennomsnittet interessert i historie, så er russland bortimot definisjonen på menneskelig ondskap over tid.

Det er klart at folk preges av å leve under undertrykkende skrekkregimer i hundrevis av år.

Tusenvis av russiske soldaters skjebner, filmet og kringkastet på internett gir folk i underrykkende regimer rundt om i verden, også i russland, et insentiv til å kjempe for friheten.

4 Likes

Information warfare may involve the collection of tactical information, assurance(s) that one’s information is valid, spreading of propaganda or disinformation to demoralize or manipulate the enemy and the public, undermining the quality of the opposing force’s information and denial of information-collection opportunities to opposing forces.

Det er mange mulige effekter som kan ønskes oppnås gjennom informasjonskrigføring, og det er helt sikkert ulike måter å måle om metodene har ønsket effekt.

1 Like

Meget godt over gjennomsnittet.

Men vi legger den død, for vi virker til å snakke forbi hverandre. Du er innpå noe der, med at de internt kan gjøre opprør, men da tror jeg ikke «pissa på fragmovier» gjør susen. Med påfølgende delinger og emojier av vestlige borgere som har alt, inkludert en ironisk distanse til menneskelige lidelser.

Tror heller «vi-dem» mentaliteten blir forsterket som et resultat.

4 Likes

Ja, dette er en negativ side av sosiale medier. Men når det gjelder sosiale mediers rolle i krig, tror jeg netto sum er meget positiv og kan bidra til å redusere krigens intensitet og varighet gjennom å distribuere krigens brutalitet og inhumanitet ut til befolkninger og politikere som blir følelsesmessig involvert i urettferdighetene og lidelsene. Dette sammenliknet med WWI og WWII, der krig kun var avisartikler og statistikk for alle som ikke ble rammet direkte, og de nasjonalistiske og idealistiske strømningene fikk overleve nærmest upåvirket av krigens lidelser før det rammet befolkningene og politikerne direkte.

3 Likes

Skriver under på denne.

Men enkelt-deler må kunne settes spørsmålstegn rundt og spesielt hvordan vi andre forholder oss til det, uten at helheten skal forkastes.

Vad är det i hålen ?

Du har gode poenger. Enig at man bør reflektere rundt egne reaksjoner på andres menneskers og deres etterlattes lidelser, uansett hvor man mener disse befinner seg på den moralske skalaen. Mange av disse russiske soldatene er der ufrivillig og har foreldre, søsken, barn som sitter igjen med ubegripelig sorg. Samtidig er soldatene legitime militære mål og delaktig i en uprovosert angrepskrig grensende til folkemord, som får mindre kraft for hver drepte russiske soldat. Tenker det er lurt å ha begge disse perspektivene i bakhodet når man med fascinasjon ser på disse propagandavideoene fra slagmarken.

10 Likes

Det ser ut som en russer som prøver å sove.

1 Like