Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Når du trenger en MG, men ikke har noen. Da bruker man det man har.

Problemstillingen er kjent blant spesialstyrker, og det gjelder ikke bare G36. Gassrøret som blåser kruttgassen tilbake på til toppen av sluttstykket på en M16 tåler ikke mer enn 200 skudd ved magdumps, før det smelter.

Et gasstempel løser det problemet. H&K som 416 er egentlig bare en M16 med et gasstempel på toppen.

Edit: Det er åpenbart to ulike aspekt her:

Det ene er at løpene til G36 produsert på 1990-tallet gav endret treffpunkt når de blir varme. Moderne løp til samme våpen opplever ikke dette.

Det andre er at det i de aller fleste situasjoner aldri blir aktuelt å skyte slik. Mitt poeng var å illustrere metalurgien- ikke hva som er normal eller korrekt bruk av våpenet.

6 Likes

Når vi snakker om fullauto.

En av svært få ganger fullauto funker.

Men over til poenget. Lurer på om disse gutta skal hjem å kaste ut Kadyrov når Ukraina er fritt.

3 Likes

Full auto er nok mer kontrollerbar med M16 (eller derivat) som de bruker, enn på AK plattformen.

AK bruker er gasstempel med lang slaglengde, og har mye masse i bevegelse sammen med sluttstykket. Løsningen med å blåse kruttgassen direkte på sluttstykket til M16 gir en relativt liten mase i bevegelse med sluttstykket.

Se på AK 46 eller 74 i fullauto i slow motion… :stuck_out_tongue:

Fullauto er uansett useless på de fleste plattformer i de fleste situasjoner ( med mindre det er MG).

Første del var opportunistisk mot en kjørende lastebil på kloss hold, og forståelig. Andre del trodde jeg først var dekningsild for manøvrering, men så lignet det kanskje mer på en kulturell greie.

Tipper mye adrenalin og fuck you ruski.

1 Like

Frykter at det kan bli stygt i Chechenia dersom det blir mulighet for å gjøre opp gamle og nye blodfeider. Håper at det går an å bli positivt overrasket.

1 Like

Det er 620 km fra Odesa hil broen. Tilfeldigvis har denne dronen rundt 600 km rekkevidde. Russerne tror ikke på det, og leter etter ukrainske spesialstyrker langs Azovhavet.

6 Likes

Mer press på putin. Hadde vært morro om kina sendte en jolle og to som ble med i tyrkia sin styrke.

6 Likes

Stakkars ruzzere som må stå i bilkø midt i feren - NOT :crazy_face:

NB Får ikke opp denne køen på min telefon her, verken på Google eller Apple Maps :man_shrugging:

2 Likes

Får ikke opp noen info om kø, men google maps har i hvert fall fått med seg at bron er stengt før trafikk fra Krim mot ryzzland. Åpen åt andre hållet.
Det kan nok bli litt kø ettersom bron er stengt i ryzz-retningen og folk som vill åt det hållet enten må kjøre runt eller ta ferge.

Det høres ut som en troverdig forklaring ja. Uten artilleri, så får ikke miner og helikopter gjort stort med infanteri.

1 Like
5 Likes

Angående miner, så har jeg en 11 min lang video som viser at miner trenger ikke vakthold for å fungere.
Den er trist som faen. Husker ikke, men tror det er ca 10 mann totalt som går på/har gått på en smell bokstavlig talt. Klart og tydelig filmet fra egen drone. De var ikke i kontakt med fi, men på vei til kontaktlinjen. De stresser ikke, hjelper hverandre, får rygget vogner nesten inntil de skadde osv, men likevel så tråkker de på…
Droppa å poste den den gang da, men siden det er snakk om miner…

Stillbilde av video vedlagt. Han hopper ut fra luka og lander i blå sirkel og setter av en. Stygt.

1 Like

Miner er absolutt farlig for infanteri. Poenget til C er vel at uten artileridekning av minefeltet, har ingeniørsoldater en løsbar oppgave med å finne/rydde veier gjennom minefeltene.

1 Like

Han fyren overlevde, så akkuratt en post med han. Men høyrefot den måtte de ta rett over kneskålen.

3 Likes

Som skrevet, de gutta er ikke i kontakt. Hvorfor de tasser rundt vet jeg ikke, og det er ingen stingere blant de tydeligvis, for de hadde proddet som f…
Den gjorde hvertfall inntrykk på meg, da jeg har egen erfaring i å stå på den siden av et mine skilt uten tekst og gått igjennom uklarert område med klasebomber hvor udetonerte lå mellom stenene. Det er kjipt feeling begge deler.

Ja, tror ikke noen strøk med, eller om noen ble igjen. Husker ikke. Jeg trenger ikke se igjennom 11 min for å finne det ut heller.

Edit: Skriveleif.

1 Like

Mener det var et angrep eller oppløp mot et angrep som gikk bais. Så kom en gjeng i Bradley for å hente skadde, så ble flere skada.

1 Like

Noe sånt. Vet ikke om det går å poste 11 min video engang.
Kan godt poste, så får du avgjøre selv om den skal fjernes eller ikke.
Evt en advarsel eller noe sånt. Som sagt så gjør den nok mer inntrykk på meg pga div. En vanlig videotitter fra krig har sett mye verre. Det er bare kjipt…

Sender du meg link så kan jeg poste den med sensur og sånt.

Men er egentlig ikke noe poeng å poste. Bortsett fra at det er imponerende proffesjonelt. Fyren som regelrett får foten blåst istykker får lagt på tornique ila sekunder.

1 Like