Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Ok, da driter jeg i det.
Ja, er på han. Andre gjør det samme. Er noe med det adrenalinet da, når det kicker inn for fullt. Hatt folk som har sovnet ved siden av meg i stilling pga adrenalinet tyter, men så roer ting seg i 20-30 min, og man blir helt svingstang når man lander :zzz:

1 Like

En kjapp artikkel om Russlands økonomi, basert på nyere og mer relevant info enn den som ble diskutert her i går. Mye er basert på nybilsalg som proxy indikator på kjøpekraft og fremtidstro . Salget er ned 75 % fra nivåer før krigen, og utenlandske biler er nesten helt fraværende. Offisielle tall viser også kraftig fall i mva-inntekter fra privat forbruk .

5 Likes

Ref. korn avtalen som ikke ble fornyet.

Var ikke Tyrkia ute å proklamerte at de kom til å beskytte korn korridoren hvis Russland ikke forlenget avtalen? Gjelder ikke det lengre eller?

2 Likes

Kornavtalen er historie. Så tyrkia kommer til å bruke marinen sin til å beskytte kornskip. Så får vi se hva russland sitt mottrekk blir.

2 Likes

Lurer på hvor det er og hvor langt bak linjene

Skal være inne i belgorod. Formålet er å tvinge russerene til omdisponere tropper.

Er det virkelig avgjort at Tyrkia vil eskortere disse kornskipene?

La merke til at det er ny asfalt på veibanen som ble sprengt nå nylig. Har de ødelagt nøyaktig samme seksjon som forrige gang?
Broen åpnet i 2019 så det virker rart at de har lagt helt ny asfalt på deler av broen.

Screenshot:

Man ser det godt i starten på denne videoen her: : https://twitter.com/igorsushko/status/1680840596238512128

Edit: Lagt til bedre video, fargeforskjellen sees ved ca. 0:15

1 Like

Det kan ha varit snakk fra Erdogan. Men korn-avtalen var en viktig fjær i hatten før han og Turkiet, så han vil nok gjerne vise at Turkiet er en makt å regne med. Så man kan ikke utelukke at det faktisk kommer turkisk eskort. Ikke noe som ryzzland kan gjøre noe med.

3 Likes

Nytt fra Bakhmut, virker jo som et gjennombrudd, men selve byen er vel bare ruiner og en eneste stor gravplass :ukraine:

6 Likes

Min oppfatning er at ukrainerne ser en funksjonell verdi i Bakhmut, som er større enn den strategiske verdien. Byen binder effektivt opp betydelige russiske styrker, og er et sted der uforholdsmessig mange russiske soldater går tapt.

Bakhmut har blitt tillagt stor propagandaverdi i Russland. Det har derfor de drøyet med å trekke ut styrkene. Nå kan det synes som om en del av styrkene kan være vanskelige å få ut av byen.

10 Likes

Mer info om folkene bak angrepet

4 Likes

Har Ukraina sprengt på et sted hvor det er for grunt for flytende kraner? :see_no_evil:

(les hele tweet tråden)

4 Likes

Dette er alltså inne i ryzzland? Hvordan kan Kreml og MoD acceptere dette?

Hva mener du? Jeg kan ikke se dette som noe annet en sammenhengen mellom årsak og virkning.

Det er krig, og dette er logiske og legitime mål. Kreml har valgt å sende alle disponible styrker til Ukraina, så da er manglende forsvar av egne områder en naturlig konsekvens. Det eneste de kan gjøre med det, er å flytte styrker fra ukraina, eller ignorere og dysse ned hendelsene.

4 Likes

Men dette er ju ikke første gången para-militære aktører lever røver i dette området. Det er vel 3e gangen. Har de (Kreml/MoD) ikke lært at det ikke går at ha dette stedet uten militær bevakning? Ta hjem noen 1000 soldater fra Ukraina og sikre grenseområdet her påvirker ikke kriget i Ukraina totalt sett, men skulle bety mye før de som bor i grensområdet. Men de i Kreml verkar ju gi faen i hele grejjen.
OBS: Jeg har ikke noe emot kaos i ryzzland, snarest motsatt. Men Kremls brist på agerande er ulogisk og merkelig.

2 Likes

Jeg tror Russland har styrker akkurat på grensen, men arealene bakenfor er svært store. Her vil det monne lite med 1000 soldater, siden de må operere i grupper som er større og mer slagkraftige enn infiltratørene.

4 Likes

Jeg har lurt litt på hvorfor de ser ut til å gå etter vegbrua i stedet for jernbanen. Det kan være at vegbrua er enklere å sprenge, særlig med usv nedenfra, men også at jernbanen kan enklere saboteres på andre måter, nok å sprenge en liten bru over en elv så skaper de masse problemer for jernbanenettet, mens for vegbruer kan man lettere finne alternative traseer og midlertidige bruer på landområdene.

7 Likes

Store ansamlinger av russiske styrker er på offensiven i det nordøstlige Ukraina og er involvert i harde kamper, det er anslått (media) at 100.000 russere og 900 tanks er rasket sammen.

Høres ikke helt bra ut…

Frontlinjesituasjonen i det østlige Ukraina fortsetter å forbli belastet mens russiske styrker starter en offensiv nær Kupyansk i Kharkiv oblast, rapporterte Military Media Center 17. juli, siterer sjefen for Ukrainas bakkestyrker, generalløytnant Oleksandr Syrskyi.

Syrskyi understreket kompleksiteten i det operasjonelle landskapet i det østlige Ukraina.

Han indikerte at russiske tropper aktivt mobiliserer ytterligere styrker og ressurser, primært bestående av luftbårne tropper, mot Bakhmut, Donetsk oblast, i et forsøk på å stoppe den ukrainske fremrykningen dit.

Syrskyi fremhevet at okkupantene har begynt et angrep i Kupyansk-sektoren med den hensikt å overmanne Ukrainas væpnede styrker stasjonert i området og presse seg lenger inn i Kyivs forsvarslinjer.

6 Likes