Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Her er gårsdagens tapstall, mye som tyder på økt aktivitet. Og som du skriver @flopp er det noe stort på gang i øst, men det er visstnok i et vanskelig område (skal lete opp artikkelen).

7 Likes

At russland har sammlet en styrke til motoffansiv er sansynlig. At de har 900tanks er mindre sannsynlig.

Samtidig har ukr svært gode stillinger og mye artilleri i området.

6 Likes

Vise forsvarsministeren sier dette i følge tweeten under:
Ukrainian deputy defence minister Hanna Maliar: "In the East, the situation has somewhat deteriorated. For two days in a row, the enemy has been actively advancing in the Kupyansk sector in the Kharkiv region. We are on the defense. There are fierce battles, and the positions of the parties are changing dynamically several times a day. We are gradually moving forward in the Bakhmut sector. On the southern flank around Bakhmut, there is a daily advance. On the northern flank, we are trying to hold our positions, but the enemy is attacking. In Bakhmut itself, we are shelling the enemy, and the enemy is shelling us. In the Avdiivka and Maryinka directions, the enemy continues its offensive. Our defenders continue to effectively restrain them. Hot battles continue with no change in positions.

Får konse litt om aksjemarkedet, og lete etter mer info, mye dis-info der ute og enda mer info med “sirkulære kilder”

8 Likes

100k mann. Ser ut som vesten må tråkke til mere mot russerjævla. Hva mere kan gjøres iforhold til sanksjoner?

Det er egentlig fascinerende hvor lett historier sprer seg, uten egentlig substans.

Historien om de 200.000 Lancet dronene som Russland skulle ha klar, og at det snart ville være en million, viste seg å være et sitat fra Star Wars. I realiteten hadde Russland 50 droner på lager.

1 Like

Poenget med alternative traseer kan vel nettopp være poenget å angripe vegbrua for biler, og ikke jernbanebrua.
Sjekket man opp på google maps i går var det trafikk-kork på E105 ut av Krim nordover, og inn til Russland øst for Mariupol. Mellom der var det uvisst, men trolig “trafikk-problemer”.
Veien fra Krim via Melitopol, Berdjansk og Mariupol inn til Russland brukes både sivilt og millitært (og i akseptabel avstand fra HIMARS oa) til logistikk for Kherson- og Zaporizhia-fylkene.
Å kludre til den forsyningsruten ville vært gunstig for et eventuelt stormangrep fra Ukraina for å prøve å splitte Zaporiszhia, og nå Azov-havet.

Jeg forventet nesten å våkne til et skikkelig stormangrep fra Ukraina denne morgenen.
I stedet for våkner jeg til nyheter om russisk angrep på Odessa, og i Kharkiv.

Kan hende at planene til Ukraina på forhånd var kalkulert inn fra russerne, og et slags “klarsignal” for motangrep, for “window of opportunity” mtp å bryte gjennom i midten med logistikk-problemer på russisk side kan umulig være mer enn 1 døgn?

Vil nyhetsbildet plutselig snu i løpet avkort tid, og vi ser at storoffensiv fra Ukraina på midten?
Er denne analysen helt på jordet?
Har mulighetsvinduet for ukrainerne passert, eller har man fått kalde føtter og tenkt at russerne har “avslørt planen” iom motoffensiv?

2 Likes

Tyskland signerer rammeavtale med rheinmetall på 1,2mrd euro i 155mm granater.

Ingen skal si europa ikke øker produksjonen.

4 Likes

Det haster for Ukraina å vinne krigen:

" Tidligere statssekretær og nåværende professor ved UiO og Forsvarets høgskole, Janne Haaland Matlary, skriver i sin siste bok at en republikansk seier vil være «katastrofalt» for Ukraina."

For over tre uker skrev jeg dette:

Står fortsatt for at det er noe dritt hvis de sperrer veiene. Zoom litt ut, så har jeg tatt skjermbilde av litt større område.

Blå er kupyansk
Svart er ca fronten
Rød er angrepspunkter (vilkårlig plassert)
Grønn er de eneste broene ut av området
Gul er ukrainsk

Russerne pusher ved Lyman i sør på bildet. Hvor i kupyansk vet jeg ikke enda.
Men, om de klarer å presse i de to retningene, så er eneste retrettmulighet de to grønne broene. De kan med letthet ødelegges nok for tyngre kjøretøy.
Må bare avvente å se hvor de pusher, men om det er noe ala det jeg har tegnet, så lukter det vondt…
Noe jeg tror russerne garantert gjør, er å holde seg unna skogen i sørvest på bildet. De sliter i skog.

Men liker ikke at de ruster opp og angriper helt i andre enden av fronten i sør. De må føle at de har såpass kontroll i sør, at de kan velge å sette så mye mannskap og materiell lengst unna. Vil nok avlaste sør litt, hvis ukraina splitter styrker for å sende nord, men jeg tror ikke det er hovedgrunnen.

Utenom det, så har jeg en dårlig vibb på wagner. Hviterussland/ukraina grensa er masse skog, og minene er antagelig i hovedsak langs hovedaksene. Et lettoppsatt klin kokos fremstøt gjennom skogen er noe jeg føler de kan finne på.

(Ps: Nei, ingen kilder utenom kart. Kun mine kruseduller igjen. Jeg vet ikke enda hvor de angriper)

Det kan hende at russerne har konkludert med at de ikke klarer å forsyne større styrker i sør, og at de heller setter dem inn der de har bedre logistikk. Der har de kanskje større effekt.

Vi har tidligere vært innom at Ukraina har bedre rekkevidde og presisjon på artilleriet enn Russland, og at russerne sliter med å treffe ukrainsk artilleri. I en slik situasjon er det fristende å tenke at Ukraina forsøker å lede et angrep inn i dedikerte soner med lite beskyttelse. Jeg tviler derfor på at dette blir et panserslag.

5 Likes

Det vil være overraskende om dette antall (100 000) viser seg å stemme. for hvis de har så mange, så må det være en konsekvens av at de har tynnet styrkene ut i syd.
Å videre hvis antall tanks stemmer må man jo stille seg undrende til hva man skal med så mange stridsvogner i et område preget av kupert terreng, elver og mye skog.
Overhodet ikke logisk at de sender så store styrker til et område som er sekundært i russisk strategi. Da har de enten tynnet styrkene betydelig ut i syd og sendt både infanteri og stridsvogner nordover, eller så har de satt inn rå rekrutter. Men det er ingen grunn til å tro at dette området plutselig skal prioriteres strategisk.
At det pågar harde kamper definitivt, men med langt mindre styrker enn hva de siste opplysninger indikerer.

2 Likes

Mulig. Jeg tror ikke det. Å forsterke et svakt punkt har (bør ha) langt høyere pri over å øke i stikk motsatt ende, for så i tillegg angripe der.
At russerne ikke klarer å etterforsyne sør, tror jeg er mer ønsketenking.

Jeg følger som nevnt før, med på russiske telegram kanaler. Mengde «lancet video hitting bla bla» har ikke gått ned. Jevnt over nye dronevideoer. Så inntil videre er jeg skeptisk til «tomt for russisk artilleri».
Sleng på «tomt for russisk x og y» siden mars ‘22, så danner man (jeg hvertfall) seg et bilde over tid… Men, mulig det stemmer denne gangen, men jeg vil se det først.

Ikke noe kritikk, din analyse er like god som min. Men jeg har i over en måned nå ment at dette ikke går veien, og må dessverre si det samme fortsatt.

2 Likes

De har alltid hatt store styrker i det området av ulike årsaker.

2 Likes

En gjennomgang fra BBC om reaksjoner i ruzzland etter sprengningen av broen natt til i går. Norge ble ofte kalt for annerledes landet, men vi var heldigvis aldri så annerledes som dette :exploding_head:

6 Likes

Vi må trolig vente i flere uker før vi kan begynne å trekke skikkelige konklusjoner. Når jeg er litt mere positiv enn deg, er det kanskje fordi jeg legger mere vekt på det som foregår i bakrommet enn ved fronten.

Informasjonen fra fronten er for fragmentert til å kunne vurdere situasjonen særlig objektivt. Lengre bak er det vanskeligere å skjule når store lagre og logistikksentre ødelegges. Det blir store røykskyer fra oljelagre, og sekundære eksplosjoner fra ammunisjonslagre. Komandoposter er vanskeligere å se, men det kommer nekrologer i avisene når høyere offiserer går med.

Sammenligner vi kjente ødeleggelser i bakrommet på sørfronten, ligger Russland dårligere an enn Ukraina. Ser vi videre på geografien og logistiske alternativ, er det naturlig å konkludere at Russland sin stilling på sørfronten ikke er bærekraftig i lengden.

10 Likes

Her har Russland og Kina mye felles…

Flere tusen ukrainere er fengslet ulovlig av Russland. De ukrainske fangene utsettes regelmessig for tortur, psykisk mishandling og slavearbeid. Og ifølge AP planlegger russerne å bygge flere slike fengsler.
Ifølge AP fungerer fangene som fremtidige forhandlingskort i bytte mot russiske soldater. Også FN har sagt at det er bevis på at sivile blir brukt som menneskelige skjold nær frontlinjene.

4 Likes

Høres ut som gode nyheter, logistikk er jo viktig og også å få gitt Putin en mitt på trynet :dizzy_face:

4 Likes

Mye rart som kommer fra russiske talkshows, men det er merkelig hvor fraværende selvinnsikten er:

3 Likes

Disse har vært ved fronten før for å intervjue og observere, denne gangen er det motoffensiven de prøver å danne seg et inntrykk av. Ikke udelt positivt, kan man si. Særlig skorter det på koordinerte angrep, infanteriet må gjøre jobben, noe som flytter fronten meter i stedet for kilometer. Russerne fyller på og tilpasser seg.

3 Likes

Beskriver nok godt kompleksiteten og vanskelighetene som de ukrainske enhetene står overfor. Kombinerte våpengrener er regnet som noe proffesjonelle soldater trenger år på å få til å flyte godt, mens ukrainerne har vernepliktige med noen måndres opplæring.

Jeg er mer i tvil om hva de vet om de russiske reservene. Jeg vil tro at enhetene de besøkte har mest informasjon om reservene på sitt lokale område, og ikke så mye om mobile reserver for større frontavsnitt. Er også usikker på hvor mye ukrainerne vil fortelle.

En positiv ting jeg noterte meg, var at Ukraina har overtak over Russland i kanonartilleri. Dette er egentlig rimelig sensasjonelt. Russland har overtak i MRLS, men disse er ekstremt logistikk-intensive. Bare en salve med Grad er ett lastebillass. At russerne prioriterer begrenset lastebilkapasitet på rakettartilleri tror jeg beskriver en fysisk mangel på fungerende kanoner ved fronten. Det begrenser volumet av bombardement de kan skru opp i en kort periode.

6 Likes