Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Jeg håper du har rett, men mistenker at Midtun har rett i det han skriver. Jeg har i hvertfall ikke inntrykk av at han driver “ønsketenkning” på Russlands vegne.

1 Like

Vi får bruke alle kilder til det de er gode på. Han har nok fremdeles mange kontakter i det russiske forsvaret, og kan bidra med god innsikt i hvordan det tenkes der.

4 Likes

Det kan det vel ikke være noe som helst tvil om.

En utfordring i Vesten kan være at ingen produksjon skjer før noen har “show me the money”.
Tipper at i Russland så er det annerledes. Jeg regner med at de fleste av bedriftene som produserer ammunisjon er statseide.

Ser vi feks på Nammo, så tror jeg oppdateringen fra månedskiftet juni/juli fortsatt er situasjonen.

I tillegg er det markedsmessige usikkerheter, sånne som problemstillingene om et kinesisk Tik-Tok-senter skal ha strøm eller en norsk ammunisjons-produsent.

Hvem vet hvorfor regjeringen drar føttene etter seg, men kanskje man bare ikke bryter avtaler med kinesere, eller kanskje de har andre grunner jeg ikke kjenner til?

Jeg regner med at det er mange slike hensyn i vestlig land som russerne i mindre grad trenger å ta hensyn til.

5 Likes

Mener det er provoserende at Ukraina benytter samme navn og logo likheter med SS Divisjoner/Enheter og også oppkaller gater etter krigsforbrytere. Enkle søk på Wikipedia som tar to minutter forteller det meste om den saken…

  1. AZOV brigaden benytter tilnærmet identisk logo som 2 SS Divisjon “Das Reich”.
  1. Som i SS benytter Ukraina navnet “Edelweiss” for en av sine enheter. Blomsten finnes heller ikke i Ukraina og de bruker det identisk russiske/ukrainske “эдельвейс” som er direkte utledet fra det Tyske ordet.
  1. Så oppkalles gater etter krigsforbrytere. Vel og merke i det vestlig orienterte delen av landet, i sør og øst er det annerledes.
  1. Og her hva vår egen TV2 avdekket tilbake i 2014.

Jeg tror strengt tatt «slaget» er tapt. Ikke ferdig, men tapt. Jeg var spent i forkant, optimist i den grad man burde være det.
Men den sluttet fort, generelt sett. Så dukker det opp enkelthendelser som ikke utnyttes, og ga meg vann på mølla. Spørsmålet da blir hvorfor det ikke utnyttes?
Er det info om maskirova, uforberedt eller ingenting å gi gass med?

Eksempler er wagner opprøret, ble ikke utnyttet overhodet. Ivan Popov er en annen, null hendelser mens fi er opptatt med ledelsesbytte. Vesten leverer ikke det som trengs, men heller mer av det som ikke fungerer, er en tredje.

Når John Kirby sier rett ut at f16 ikke vil endre slagmarken, så klør jeg meg litt i hodet. Når de ikke leverer utstyret som kan presse hurtig igjennom minefelt, så klør jeg videre. Hvorfor? Er de egentlig ikke interessert i hurtighet/avslutning?
Finnes det underliggende politikk ala «la krigen skure og gå inntil seier i valget neste år». Så jævlig kan politikk være…

Nei, jeg står for det jeg har sagt, selv om ønsker og tro er forskjellig. Kall det realist.

Men, jeg får en dårlig vibb. Jeg krussedullet på et kart for noen dager siden. Nå presser russerne på den ene streken jeg tegnet, noen km vestover.
Spørsmålet blir: Hva gjør en tapende part, når de innser de taper, blir desperate, og tror det finnes en vei ut av uføret? Løsningen i dette scenariet for ukraina, er at nato blander seg fullt ut inn i landet.
Det kan bli stygt.

Tror bare vi må innse at det er en del sterke krefter i vest som ønsker å holde krigen gående uten noen klar vinner. Kina mener (korrekt sannsynligvis) at dette også svekker vesten.

En fullstendig Ukrainsk seier som vil innbefatte “frigjøring” av spesielt Krim ,vil slik jeg ser det kunne utløse en utvidet konflikt ingen ønsker og verden ikke har råd til.

Henry Kissinger (100 år gammel) har i det minste mer erfaring rundt “realpolitik” enn de fleste og uttaler at alle kriger i praksis løses ved forhandlingsbordet.

“After Putin invaded Georgia, Kissinger stated that “isolating Russia is not a sustainable long-range policy.” Then, when Putin seized eastern Ukraine and Crimea, Kissinger urged Kyiv to adopt neutrality between Russia and the West: “If Ukraine is to survive and thrive, it must not be either side’s outpost against the …”

Hadde jo også kun kostet Ukraina få ord å unngå invasjonen/eller at våpenhvilen under Minsk2 avtalen ble brutt i 2022 ved russisk opptrapping (avhengig av perspektivet).

Disse ord ville være :“Vi går ikke inn i Nato”. Russerne la frem denne “røde linjen” i flere måneder før invasjonen og med konstruktiv “gi og ta” diskusjoner så kunne opptrappingen muligens vært unngått.

Russere flest oppfatter fortsatt NATO som rettet mot dem også etter at Warzawapakten ble avviklet fra deres side. Som verdens mest ressursrike land hva natur ressurser angår så er landet svært interessant for vesten i et videre geopolitisk perspektiv.

Jeg forsvarer ikke krigen , ingen krig kan forsvares. Denne konflikten har som alle andre også to sider.

En må ikke se svart/hvitt på Putin som en “djevel” og Zelenskyj som en “engel” her , men la de legitime interesser til menneskene som faktisk bor i landet ligge til grunn.

Også interessene til de russiske ukrainere som bor øst og sør i dette landet som har fått forskjøvet grensene sine gang etter gang i historien. Stalins grusomheter i Ukraina gir ikke legitim grunn for en senere “hevn” og en diskriminering av deres bakgrunn og kultur.
Snakket sist med folk som hadde flyktet fra Donbass i november 2021 under besøk i Kiev og legger en disse uttalelser til grunn så har det blitt mer og mer klart for meg at det finnes to sider av denne historien.

Russland har tross alt også tatt i mot millioner av Ukrainske flyktninger som har flyktet “andre veien”.

Ukraina har også i frie valg hatt en klar to deling , med russisk vennlige partier som har gjort tilnærmet “rent bord” i sør og øst og vest vennlige partier tilsvarende i landets vestlige områder og de områder som var en del av Polen før Stalin flyttet grensene vest over etter 1945.

Begge parter begår krigsforbrytelser og den etniske rensning som Russland ser ut til å foreta mot de Ukrainske minoriteter i områdene i sør og øst er også forkastelig.

3 Likes

Bandera hylles for sin kamp for et selvstendig ukraina, og så tok han med sin “russofobi” noen posisjoner som kommer uheldig ut i dag, ikke minst i Russland. Dette blir virkelig peanøtter mot det Russland holder på med i dag. Han spiller en viktig rolle i Russlands forsøk på å fremstille det som at det er ukrainerne som er nazistene.

Mens noen på russisk side prøver å gjøre nazist til et skjellsord for russofobi, er andre, f eks “z-rockere”, fullstendig utilslørt i sin hitler-dyrkelse.

https://twitter.com/nexta_tv/status/1682123966419173377

Uavhengig av hvilke plakater man har på veggen så er det det Russland gjør som er det virkelig provoserende, det trodde jeg de fleste var enige i.

13 Likes

Kalles filtreringsleirer. De som har kommet levende igjennom forteller om utbredt og systematisk bruk av tortur og seksuelle overgrep. Du har kanskje også fått med deg at den internasjonale straffedomstolen i Hag har etterlyst Putin for bortføring av barn i et svært stort omfang?

Det kan argumenteres for at nettopp vestens svake reaksjon på invasjonen av Georgia la grunnlaget for Putins tese om svake vestlige demokratier, med rikelig rom for utvidelse av imperiet med militær makt. Unnfallenhet overfor Putin har gitt mere krig. Taper ikke Russland skikkelig nå, får vi bare en ny runde med krig om få år.

Hvordan kan konflikten i Ukraina utvides? Russland gir alt de har, og har en kontinuerlig fallende militær slagkraft med dårligere materiell og personell. Hvem ser du for deg skal inn militært på russisk side?

Argumentet om beskyttelse mot NATO er en bløff, siden Russland har tømt grensene mot NATO for soldater. Disse er Russlands tryggeste grenser.

Hvilke legitime interesser har russerne for å drive folkemord i Ukraina? Hvorfor er ikke frihet fra tortur, drap og seksuelle overgrep en legitim interesse for befolkningen i de russiskokkuperte områdene?

Ukraina har vært et livlig demokrati, med høylydte politiske diskusjoner. Likevel har så godt som samtlige av disse partiene har sluttet opp om forsvaret mot Russlands angrepskrig.

Ukraina begår ikke krigsforbrytelser i industriell skala, slik Russland gjør. Tilfellene på ukrainsk side blir etterforsket og slått ned på. På russisk side glorifiseres krigsforbrytelser til og med på statskontrollert TV.

Hele verden har sett hvor grusomt Russland går frem. Det er derfor trist å se mennesker forsøke å avlede oppmerksomheten ved å forsøke å gi Russlands angrep en form for legitimitet, og ved å forsøke å trekke ukrainerne ned på samme nivå som torturerende og toalettstjelende voldtektsforbytere.

46 Likes
2 Likes

Konstantin på Inside Russia (https://www.youtube.com/@INSIDERUSSIA)
sier at 3miljoner pers har forlat ryzzland seineste året. Jeg synes det høre mye ut, men jeg har egentlig ikke noen koll. Finns noen sikker info om dette?
Ryzzland har tappat +200k stupade + X000 skadade i selve krigen. Med -3M (mest folk med bra utdannelse i åldern 20-45) som stukkit av så lukter dette krise.

3 Likes

Hør på denne talen, uventet sterk og to the point! :+1:
https://twitter.com/visegrad24/status/1683193597951180801?s=61&t=CvDIcEhD6ai85VqTcVzWgQ

13 Likes

Sjelden god lesning her i tråden. Er ekstra interessant å lese innlegg med mange klovnefjes.

1 Like


Sjuke, sjuke mennesker :face_with_symbols_over_mouth:

6 Likes

@Feher_Junior
(https://twitter.com/Feher_Junior/status/1682976208529633280)

NATO ships should accompany grain carriers in the Black Sea and, if necessary, open fire in response to Russian warships, —former commander of NATO forces in Europe, James Stavridis.

NATO - av med silkehanskene nå - Ruzzland skal f… meg ikke få lov til å terrorisere en hel verden

8 Likes

Parodi-twitterkonto. Men litt dårlig humor…

4 Likes

Azov finnes ikke lengre. Den er nå third assault brigade og den offisielle logoen er anderledes.

Men ja når de var en privatmilits og første perioden etter at de ble tatt inn i TDF så hadde de en logo som kan kalles uheldig.

3 Likes

Smeller på krim

https://twitter.com/secretsqrl123/status/1683195141492703232?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

6 Likes

OK Sorry så ikke det!

1 Like

Smeller i Moskva også.

Undres på hvor mye av skaden på bygninger som skyldes dronene, og hvor mye som skyldes luftvern avfyrt fra taket av Forsvarsdepartementet mot lavtflygende droner.


11 Likes

Agent Zelensky??

Scott Ritter skriver: Som tidligere etterretningsoffiser har jeg lurt på hvorfor ingen har foretatt en etterforskning av Volodymyr Zelensky, presidenten i Ukraina.

Hans maktovertakelse representerer, etter min mening, en utrolig manipulasjon av verdensopinionen som vil gå ned i historien som en klassisk casestudie innen sosialpsykologisk ingeniørkunst: en vanlig komiker som kom til makten fordi han lovet en etterlengtet fred, og som dro innbyggerne sine inn i en blodig krig som bare kan beskrives som en massakre.