Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Den øå du forklare. Tror flere med meg også er interessert i din vurdering av det siste presidentvalget i Ukraina.

2 Likes

Agent Scott Ritter???!

1 Like

Helst ikke. Å få tråden full av at Russland må invadere sine naboer fordi de er imperialster er noe som er ca like gammelt som Moscow, så fra rundt 1600-tallet.

10 Likes

Asked at the Aspen Security Forum on Thursday what is at the top of Ukraine’s list of security needs, Andriy Yermak, the head of Zelensky’s presidential office, said: “My answer will be very simple. At this point, it’s very clear and understandable. We need and are waiting for decisions on ATACMS.”

The recent arrival of British Storm Shadow and French SCALP missiles means Ukraine has even less need for ATACMS, Colin Kahl, until early this month the Pentagon’s undersecretary for policy, said during the same Aspen panel at which Yermak appeared.

“There’s no reason to give Ukraine just enough to bleed but not enough to win,” Committee Chairman Michael McCaul (R-Tex.) said. “If we’re going to be helping them, either go all in or get out. Early this month, Sens. James E. Risch (Idaho) and Roger Wicker (Miss.), the ranking Republicans on the Senate Foreign Relations and Armed Services committees, respectively, joined McCaul in a statement that said transfer of ATACMS.

This fall or winter, Ukraine also will receive U.S. GLSDB, or Ground Launched Small Diameter Bombs, with a range of 93 miles and the ability to fire on a 360-degree trajectory.

6 Likes

Hva med putin sine meritter ? Han når ikke putin til lilletåa en gang . Zelensky vil gå inn i historiens som en stor leder som ledet landet med herodisk mot.Og putin vil bli husket som en feig ond despot .

14 Likes

Usikker på hvorfor du skrev det til meg. Jeg har ikke nevnt de.
Men jeg kan svare likevel.

Rebranding betyr ikke borte. Rebranding betyr f.eks «vi må endre oss utad, da vår opprinnelse assosieres med noe dårlig». Akkurat som Blackwater den gang da, som endret navn til Xe Services.

Azov eksisterer, men er i tillegg vannet ut i f.eks «Regiment Kraken», «Bataljon Aidar», «Right Sector» (Heter noe annet nå tror jeg).

Ikke stor oppslutning noen av de tror jeg, men store nok til at de legges merke til, og for å bruke ditt ord «uheldig», så er det mye nok av det til at NYT (tror jeg det var) må be de fjerne «uheldige» merker ifm fotoshoots for noen få uker siden…

Jeg maskerte ansiktene på vedlagt bilde. Et vanlig eksempel på en som litt «uheldigvis» antagelig snublet, og landet på avdelingsmerket til 3. SS Panserdivisjon Totenkopf.
Ser flere og flere bilder av at de bytter til «Punisher»…
Rødt kryss betyr forøvrig «tatt ut».

IMG_9104

https://twitter.com/Mylovanov/status/1683101510308167682

Min utheving

… Tonight was the 5th night of the attacks on Odesa. Before Russia targeted grain infrastructure. Tonight it attacked the historical center of the city, under UNESCO protection. At least 35 historical buildings have been destroyed or damaged.

Odesa is mostly Russian-speaking city. This is how Russia protects ethnic Russians in Ukraine. By murdering them and destroying their houses and culture.

Hvis noen tror Russland angriper Ukraina for å forsvare russere i Ukraina, så må man være rimelig blåst.

9 Likes

Kan være jeg svarte feil person.

Men det var til den nazi posten.

Forsåvidt er nazi historikk noe alle land i Europa sliter med på godt og vondt.

Dette er kanskje den mest alvorlig.
Men selv her i Norge hadde vi avdelinger med navn som stammet fra nazistene til langt utpå 2000 tallet.

5 Likes

Ja det er nå så, men jeg svarte bare 1) fordi du skrev til meg, og 2) fordi du skrev

Ellers all good :+1:

Azov finnes ikke lengre. Den var en fritstående milits

3rd assault er endel av den regulære hæren. Og ble startet ved at azov sso ble innlemmet.

Ukraina har vært flinke til å innlemme og ta kontroll over de ulike militsene de hadde.

3 Likes

Mulig du ikke ønsker at de skal finnes lengre, eller at du ønsker at de ikke skal nevnes, eller bare er sta, og ha rett om alt, selv om det er feil, hva vet jeg. Men de eksisterer fortsatt.

At de er innlemmet betyr ikke at de ikke eksisterer. Les det jeg skrev om «rebranding» en gang til.
De er innlemmet, har økt til brigade størrelse og var blant annet i Bakhmut.

Illia Ponomarenko lagde en artikkel om nazi-symbolene for en stund siden. Han synes også det er veldig uheldig, og potensielt skadelig for støtten de trenger. Han forklarer det med en militær estetikk der man ønsker å fremstå som fyktløs og fryktinngytende effektiv, motstand mot sovjet, og, igjen, blir dette barnemat mot det russerne holder på med, f.eks. rusich, tatoveringene til Dmitri Utkin, navnet Wagner er også referanse til Hitlers favorittkomponist, videre er det masse referanser til Hitler og nazismen i z-kulturens estetikk (musikkvideoer etc.).

Illia Ponomarenko: Why some Ukrainian soldiers use Nazi-related insignia (kyivindependent.com)

6 Likes

“Totenkopf” assosieres med SS og WW2, men historien bak Adam’s head starter ikke der…

The Adam’s Head (Totenkopf) is a symbolic representation of a human skull with two cross-lying bones. It is both a symbol of death and fearlessness in its face. It is usually depicted in white or silver on a black background.

For the first time as an element of military uniform began to be used from the middle of the XVIII century in the shock hussar regiments of the Prussian army of Frederick the Great (“hussars with a dead head” – “Totenkopfhusaren”). The shape of the Prussian hussars: black chikchirs, doloman and mentik, a black myrliton cap (Fluegelmuetze) with a silver skull and bones, symbolizing the mystical unity of war and death on the battlefield.

The symbolism of “death-immortality” appears around the 18th century in the British army, namely in the 17th Ulan regiment, in memory of General Wolfe, killed in the war with the French in Quebec in 1759. In 1855, during the Crimean War, after the suicide attack of the British light-horse brigade, exterminated by the fire of Russian infantry and artillery (and therefore referred to in British military sources as the “attack in the Valley of Death”) in the battle of Balaklava, the emblem of the “dead head” received an additional sound. The skull and bones were superimposed on crossed Ulan peaks, resting on a ribbon with the inscription “DEAD OR GLORY” - that is, “Death or Glory” (after some time, the peaks were removed from the emblem, but the skull and bones remained).

Fighting against the French invaders until the Battle of Waterloo in 1815, the “Black Legion” of the Duke of Brunswick had as an emblem “Adam’s head” (from which the skull with bones of the “Brownschweig type” originates). The “dead head” was the emblem of the “hussar of death” (houssards de la mort) of the French royalist emigrants who fought against the revolutionary regime, including in the ranks of the Russian troops.

In the Russian Imperial Army, the symbolism of “death-immortality” was first used during the Patriotic War of 1812 in one of the cavalry regiments of the St. Petersburg militia, called the “Deadly” or “Immortal” regiment. On the headdresses of the ranks of this part was attached a silver skull over the crossed bones. This symbol, as the name of the regiment itself implies, (at least in relation to the Russian troops) was used not so much as a symbol of death, but rather as a symbol of immortality.

In the Russian army during the First World War, the Adam’s Head emblem was used in Russian military aviation. It was decided to establish, as an additional reward, or insignia, for pilots who shot down enemy airplanes, St. George’s bar, on which skulls with crossed bones mark the number of destroyed aircraft: gold skulls - dozens, silver skulls - units. Many of these projects have been implemented, similar signs have been preserved, as well as others, in the form of a “dead head” superimposed on the propeller of the aircraft.

During World War II, the sign was used by soldiers of the 1st Cossack Cavalry Division, later the XV (XIV) Cossack Cavalry Corps of General Helmut von Pannwitz and other Cossack units and divisions within the German Wehrmacht, and later by SS troops (for example, the 3rd SS Panzer Division “Totenkopf”). This emblem was also used by Panzerwaffe tankers, regardless of whether they were part of the SS troops or not.

8 Likes

Før jeg svarer, så må jeg nesten vite hvor du vil med denne posten…!?

Edit: @TonyS

Nazister dreper russere er alt noen Ukrainere og Russere tenker.

5 Likes

Det var kun ment som litt historikk bak Totenkopf-symbolet, og at dagens bruk ikke nødvendigvis kun skal assosieres med SS (og at brukerne utelukkende sympatiserer med nazisme).

4 Likes

Ok. Takk for oppklaring.

Starte med «førstemann» i teksten din da, Frederick the Great.
Her er bilde av hodeskallen de brukte. Ligner den litt, overhodet ikke, eller er den prikk lik SS sin?

Jeg stemmer for ikke lik. Enig?

Ok, ta neste på listen din da, 17th Ulan regiment.
Her må det vel være noen. Igjen, litt lik, ikke lik, eller lik på en prikk?

Igjen må jeg nesten si ikke lik. Enig?

Ok, vi hopper til the Black Legion”of the Duke of Brunswick, der høres det ut som det kan være noe. Syntes du denne hodeskallen er litt lik, ikke lik, eller lik på en prikk?

Igjen så må jeg lande på ikke lik. Enig?

Jeg stopper der. Du ser tegninga?

Spørsmål: Syntes du noen av de var prikk lik SS sin totenkopf overhodet, eller i det minste 95%?

Siste spørsmål: Syntes du bildene under, av soldatens merke, og SS sitt merke, er litt lik, ikke likt, eller likt på en prikk, inkludert buen i skjoldet bak skallen?
Altså, noen likheter på buen, de kryssende knoklene, skallen, eller riftene i skallen? Anything??

Som en «morsom greie», så antar jeg da selvsagt at disse gutta her, utelukkende er «hard core buddhister». Overbevis meg gjerne om noe annet……for jeg syntes faktisk det er absurd å diskutere med folk som prøver å hvitvaske nazi symbolikk…

1 Like

Det går sakte men sikkert framover for Ukraina .

5 Likes

Du gir meg helt PTSD fra alle de gangene Norstat har ringt meg opp.

7 Likes

https://twitter.com/NOELreports/status/1683452675411660800?s=20

Ser ut som ukrainske droner begynner å gjøre effekt.

6 Likes