Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Hvordan klarte du å komme dit hen?

Denne utgaven har du sikkert sett en del av på enkeltes uniformer, men er det synonymt med en ny-nazistisk bataljon - eller er det så ulikt fra Waffen-SS at det er innafor?

image

Eller hva med Zelensky som her viser seg i den ukrainske hærens 72. brigade sin distinksjon? Er dette (slik du ser det) hvitvasking av nazi symbolikk?

<div><span>PR-Bild von Selenskij bei einem Besuch in Charkiw im September</span>&#8195;<span class="figure__credits">(c) IMAGO/ZUMA Wire (/Ukrainian Presidential Press Off)</span></div>

6 Likes

Neida, bare gjør som alle andre, scroll fort forbi mens du ser ut i luften og later som ingenting, før du lukker øynene, krysser fingrene og hååååper at det løser seg uten at du trenger å mene noe, eller ta et standpunkt.

Litt enig, noe enig, eller helt uenig? :grinning_face_with_smiling_eyes:

Diskusjonen dukker opp med jevne mellomrom. Eneste forskjellen er at Ukraina jobber for å fjerne det mens Russland tydeligvis synes det er greit med Nazi sympatisører. Ellers veldig enig i at det er et stor sidespor.

9 Likes
  1. Du svarte ikke på alle spørsmålene mine. Greit nok, men svar på om det på soldaten er prikk likt 100%, og om du tror det er helt tilfeldig eller ikke! Å unngå å svare, men stille masse spørsmål tilbake, er ufint.

  2. Mitt svar på ditt er: Selvsagt ikke noe problem med hodeskaller. Vært i avdelinger med mange «alternative» merker selv, selv om avdelingsmerke var noe annet. Men de var ikke prikk likt SS sitt.

Ligner mer på punisher merket. Si meg, leter du bare etter hodeskaller på lykke og fromme? Jeg laget dén lange fine oversiktlige posten, med bilder og tekst. Ingen av de du viser meg, ligner på en prikk på SS merke.
Er en hodeskalle generelt et problem? Svar: Nei.

Whataboutism er alltid en høydare :+1:

Han leder fortsatt Wagner.

https://twitter.com/RALee85/status/1681670752427290625

Dere må ikke tro at noen faktisk bryr seg om disse symbolene. Temaet blir brakt opp av Russland sympatisørene som en av en million grunner til at invasjonen er berettiget.

7 Likes

Jeg svarte deg i utgangspunktet med dette: “Det var kun ment som litt historikk bak Totenkopf-symbolet, og at dagens bruk ikke nødvendigvis kun skal assosieres med SS (og at brukerne utelukkende sympatiserer med nazisme).

NB! Jeg har nå uthevet kun og utelukkende fra ovenstående tekst/svar (for å se om det kan gjøre det klarer for deg).

Til tross for at jeg skriver at det kun var ment som litt historikk, så veksler du tilbake med at jeg prøver å hvitvaske nazi symboler. Hallo?!

Så til dine spørsmål:

  1. Nei
  2. Nei
  3. Nei
  4. Nei
  5. Nei
  6. Nei
  7. Nei
  8. Det ene er vendt mot venstre, mens det andre er vendt mot høyre.

No further comments!

8 Likes

Det finnes intet folk som har gjort mer motstand mot Soviet enn Nazistene, det er nok mye av grunnen til at du finner nynazister og nazisymbolikk hos noen i den Ukrainske hæren.

Nynazister finner du også i den russiske hæren, helt sikkert i den polske og den norske også.

1 Like

For et innlegg. Sitere hele så det kan stå her :man_facepalming:
Så det er åpenlyse nazi’er på gata her også? Ååå, jammen da….hvorfor sa du ikke det med en gang, så skulle jeg jo holdt kjeft.

Nei, ha en god aften folks. Litt spess. Trenger pause.

Hvem er vedlagt under her, fra Sofia Bulgaria den 21/7?
Kan det være «Ola med beina»?

Vi bruker mye plass på perifere grupper. Det er viktigere å se på regimene som står mothverandre.

Etter definisjonene på Wikipedia synes Putins regime åpenbart å være fasistisk.

Frequently cited as a standard definition by notable scholars,[31] such as Roger Griffin,[32] Randall Schweller,[33] Bo Rothstein,[34] Federico Finchelstein,[35] and Stephen D. Shenfield,[36] is that of historian Stanley G. Payne.[37] His definition of fascism focuses on three concepts:

  1. “Fascist negations” – anti-liberalism, anti-communism, and anti-conservatism.
  2. “Fascist goals” – the creation of a nationalist dictatorship to regulate economic structure and to transform social relations within a modern, self-determined culture, and the expansion of the nation into an empire.
  3. “Fascist style” – a political aesthetic of romantic symbolism, mass mobilization, a positive view of violence, and promotion of masculinity, youth, and charismatic authoritarian leadership.[38]
12 Likes

Anbefaler Bernt Hagtvets kronikk i Aftenposten publisert for få dager diden:

“Hvilket regime hersker i Kreml?” (utenfor betalingsmur)

4 Likes

Hva er det du prøver å si her Stockwolf? Er så mye sarkasme at det går over mitt hode. Jeg vet da faen hvem han der er og jeg vet heller ikke hvorfor det er relevant til mitt innlegg.

6 Likes

Leser på tv2 at Ukrainere i Norge ikke får åpnet bankkonto fordi UDI holder på passene deres. Bitcoin trenger man ikke tillatelse for å få. Bare skaff deg en jobb likevel og krev lønna rett inn på walleten.

1 Like

Vet ikke hvorfor du ikke gidder å linke til kildene for det du legger ut, men her er link til bildet.

Når man ser litt nærmere på kilden så blir det i mine øyne mer forståelig hvorfor du velger å ikke linke til kilden. I følge vedkommende bak kontoen så er vel stort sett rubb og stubb av ukrainerne der nazister, og det passer sikkert veldig bra opp mot hvilket budskap man ønsker å la skinne gjennom her.

For ettertiden så hadde det vært prisverdig og redelig av deg å linke til kildene for det du legger ut her, Er tross alt veldig enkelt.

16 Likes

Avslutter med dette. Svarer gjerne tilbake selvsagt, men fortsetter ikke videre.

Kan det være at det ikke er kontoen jeg så det, selv om orginalen er fra der du viser til? Ja det er det.

Uansett om de kaller alle og en hver nazi, så betyr ikke det at merket på bildet ikke er et nazi symbol. Du prøver bare å peke på noe annet. Det er bare sånn det er. Det er ikke svak argumentasjon, det er null argumentasjon.
Hadde det gått folk rundt her til lands med slike merker, så hadde politiet og ikke minst msm tatt affære.
Gikk det ikke 30 stk i tog i Oslo ifjor? Hvem tenkte at «jaja, nazi’er er det overalt»? Neppe noen.

Det er heller ikke «jojo, det ligner litt bla bla» Det ER nazi symbol, og det er det som er poenget isolert sett, uavhengig av krigen. Sånn sett kunne denne posten vært i en annen tråd.

Det absurde for meg, er at sålenge det kommer til ukraina, så er alt lov. Ingenting kan settes spørsmålstegn ved, inkludert nazi. Man trenger kun å lese msm(!) artikler fra før 2022, så ser man det.
Å påstå at «nei nei, de har ryddet opp i det» er ren BS. De er effektive soldater, så vi ser en annen vei. Dét er for svakt for meg. Det er ikke én her som skriver negativt om nazi merke på uniformen hans, og det er utelukkende fordi han er ukrainsk.
Det skal bortforklares med at «hodeskaller er brukt tidligere», «jammen Russland er…», «den kontoen sier at alle er nazi…» osv osv…
Hvorfor bortforklares det, og hvor tror du de er idag? Sitter hjemme i Kiev å drikker kaffe og ser på nyhetene mens de trengs ved fronten, fordi «de rydder opp i rekkene»?
Hvem så linken noen la ut, om de tyske spesialsoldatene for tre år siden? Hvem husker avisoverskriftene? Så hjemme = ikke greit, borte = who gives a f*ck.

Om hitler selv hadde stått opp fra de døde, og sagt at «kaffe om morran er sehr gut ja», så måtte jeg ha sagt at «hitler har rett, på det punktet».
Starte å si «æsj kaffe» av den grunn blir tullete. Rett er rett.

Jeg er pro ukraina jeg. Men det betyr ikke at jeg lengre tror de vinner kampen. Det har jeg vært tydelig på siden 12 juni. «Noe er feil» skrev jeg, og jeg har dessverre helt rett. Jeg har ikke sett én personlig analyse fra andre, kun link til twitter (de fleste(?) anonyme) og tekst ala «hell yeah».
Nei, det er ikke noe «hell yeah», det er «oh fuck».
Jeg analyserte hvor de 100k kunne angripe. La hodet på blokka.
Se på mitt kart, så se på hvor de angriper! Christian er kart mannen i gruppa her, han kan vise, selv om deepstate henger litt etter, uavhengig av «sist oppdatert».
Det som skjer der, er nøyaktig det som skulle skjedd for 5-6 uker siden andre veien.
Men folk vil ikke se. Ikke det at de ikke kan, men de vil ikke.

Å være pro, betyr ikke «gudestatus» på alt og alle for min del.
Jeg har skrevet at jeg ikke tror de er mange, men de er mange nok. Feil er feil, og ingen klarer å få meg til å si «Meh, la nå nynazistene holde på fordi de er på ukrainsk side». Never, uansett hvor pro jeg er…

«Fordi fi er dum, så kan vi være like dumme eller dummere», er bak mål tankesett.
Sattan så forbanna jeg har vært «ute», fordi fi gjorde noe, men vi kan ikke/vil ikke lignende, fordi vi er bedre enn det.
Men nei, for tastaurbrigaden så er alt smooth sailing. ALT, sålenge det er fra én side. Hell yeah, det rykkes frem.

Ja, delvis kritikk, delvis frustrasjon.
Jeg har brukt ordet «tvangspositiv», og enkelte gikk ut av sitt gode skinn.
Jeg kan bytte ut ordet ser jeg, men det ville ikke blitt en oppgradering.

La meg gjette: «Flagget på bildet er ikke rødt rundt, så det er ikke et nazi flagg. Dessuten har flagg vært brukt tidligere også…»

Ha en god dag.

Sitat fra en vedlagt link, pre ‘22 msm, min utheving:
(Vedlagt en link fra april 22 også)

«In an interview with USA TODAY, he admitted he is a Nazi and said with a laugh that no more than half his comrades are fellow Nazis. He said he supports strong leadership for Ukraine, like Germany during World War II, but opposes the Nazis’ genocide against Jews. Minorities should be tolerated as long as they are peaceful and don’t demand special privileges, he said, and the property of wealthy oligarchs should be taken away and nationalized.
He vowed that when the war ends, his comrades will march on the capital, Kiev, to oust a government they consider corrupt.»

https://www.commondreams.org/views/2015/06/14/us-house-admits-nazi-role-ukraine

2 Likes

Jeg synes det ser ut som Russland sliter nå. De mister mye utstyr, klager på manglende motartilleri og uten luftherredømme, så er det det som vinner krigen.

De som klager på dette av russere blir avsatt eller forsvinner. Antall desserteringer ser ut til å øke.

9 Likes

Noe UA mangler er langtrekkende kryssermissiler evt. ballistiske missiler med manøvreringsevne og avledninger. Dette er de i ferd med å utvikle “with a little help from good friends”. Vent og se hva som skjer. Tipper operativt ila. 2023. Tviler på at noe dramatisk skjer før det. Når de har det på plass kan de blodtappe forsyningslinjene til RU. Lagere, brakker, oppsamlingsområder, flyplasser, tog og broer.

8 Likes

Hvordan ser du da for deg at krigshandlingene skal ta slutt? Kan den demokratiske verden se på at Ukraina blir voldtatt i både bokstavelig og overført betydning. pootin har jo ikke sagt at han vil nøye seg med dagens landarealer og skyter jo daglig langt innover i Ukraina. Tror du Polen kan akseptere å få Russland så nær seg (ja de har allerede Kaliningrad, men det landstykket finnes det nok en NATO plan for om det skulle bli storkrig) ?

Ellers i den håpløse diskusjonen rundt Ukrainske nazisister så kan man vel tenke tilbake på sitasjonen i Norge under WWII. Da kjempet jo det steinharde Marxist/Leninister som ønsket seg “væpna revulusjon” side om side med de moderate norske styrkene. Her har de en felles fiende og så tror jeg nok at Ukraina vil falle godt ned på en demokratisk side etter at de har vunnet krigen.

13 Likes

Du har ikke hatt personalansvar / ansatte de siste 10 årene skjønner jeg. (Evt cryptisk sarkasme gikk meg hus forbi)

Joda, hører du/de sier det. Men hvis jeg skal prøve å bruke mitt syn, uten bias og uten pro what ever, så legger jeg psyops/maskirova til grunn.
Sier ikke at det fasit, bare at det kan være en mulighet.
(Fasiten vet ikke du, jeg, eller noen av de andre «analytikerne» her)

Først av alt, så er ingenting 101% strømlinjet perfekt for russerne.
Men, det er det ikke hos noen styrker noen plass i verden i møte med fienden heller. Hvis ja, nevn hvor.
Russerne’s tankesett er «ingen omelett uten å knuse noen egg». Det er intet nytt.
Men basert på kampene nå, så er de ikke alene om det. De suicidale angrepene til ukraina, i området som omtales som «Bradley square» er en katastrofe, og det overrasker meg.
Jeg trodde «vi» tenkte annerledes, men tydeligvis ikke når det gjelder «andre».

Så maskirova: Vedlagt link
Russerne sa de ikke skulle angripe, uka før de angrep i ‘22
Russerne sa det ikke var deres «grønne menn» på krim i ‘14
Prigozhin sa de gikk tom for ammo og ville trekke seg ut av bakhmut, men ingen synlige tegn på det på noe tidspunkt i daglige oppdateringer.

3 eksempler på åpne synsinger, sagt i msm og spredt ut, og et par er vedkjent maskirova senere.
Så er den motsatte varianten. Total radiotaushet. Det skjer nå i Luhansk der jeg krusedullet. Total tystnad, selv om bilder og video spres fra andre fronter. Som sagt før, «det er noe feil».
Ikke en video enda. Er ikke det rart, med 100k mann og 900 panser??
Null info, kun rykter. Likevel så oppdaterer deepstate kartet «litt», nærmest for syns skyld.
Msm med en notis om styrkene, men så poff gone. Yesterday’s news…

Så med maskirova til grunn.
Hvordan forflytte wagner fra a til b uten å vekke oppsikt?
Kanskje et opprør? Hva hadde ukraina flyttet etter, hvis Prigozhin hadde sagt «bakhmut er tatt, nå reorganiserer vi i Hviterussland og er klare igjen sørover om 3 måneder»?
Hva har ukraina gjort nå, siden de bare ble «forvist»? Det er fortsatt kolonner som kommer fra Russland nesten hver dag. Massiv styrkeoppbygging, men alt under radaren fordi «forvist»?

Tilbakeblikk på mine egne tropper jeg har vært i, så har det uten unntak vært minst to mann som aldri skulle ha vært der.
Uten unntak! Minst to! Enhver tropp!
Hva da å klare å få med 5000 mann i et «opprør», uten at én sprø fyr gjør noe dumt. Igjen, for å lage omelett….
(Vet ikke om jeg tror dette, eller bare tar høyde for. Kanskje 50/50 60/40 eller noe, men kun fordi jeg ikke stoler på)

Pluss, ukraina via msm rapporterte kun om 100k og 900 panser når de var der. Ikke underveis, kun etter.
Hvordan klarte russerne det? Maskirova.
Ikke ulikt Norge, som klarte å sende X artillerivogner til ukraina omtrent under radaren. Ikke helt psyops kanskje, men solid nedtoning.

Så sutringen til General Popov.
Hvordan forflytte en hovedleder(general), antagelig med staben, fra a til b uten å vekke oppsikt?
For en general å «ta en for laget» i strategiske omrokkeringer, ser jeg på som en selvfølge. Idag er overskrifter i msm kl 08, yesterday’s news allerede kl 10.

Jeg mener å ha scrollet forbi at Popov ble overført til Syria (fant ikke igjen i farten) Om så, hva skjer der? Usa sender flere tusen marines + fly nedover for tiden.
Legger man til grunn at Popov hadde kontroll, gjorde en god jobb, så er han kanskje i Syria nå, under radaren, og jobber….med hva?
Du har lest usa sine klager på russiske fly/droner i regionen i det siste? Det bygges opp, der også…

Med msm briller = At han sa det ikke var nok kontra artilleri, ammo, osv. Automatisk tenkes det at «han har ikke nok til å forsvare seg», og han frykter ukraina vil rulle over og forbi. Enig?

Med maskirova briller = (bare en teori, ikke fakta) Han var misfornøyd med å kun forsvare seg? Hva om han ønsket seg mer, som i «en offensiv», fremfor «aktiv defensiv»?
Eller, forsvarsstaben anså han for mer nyttig andre plasser, da han er solid, men de vil forflytte under radaren, og med maskirova så fremsto han med «buhu».
Det er jo en bitte liten handling, når man ser man klarer å «lure» alle med tusenvis av grønne menn i ‘14.

Det linkes titt og ofte til hårreisende utalelser fra russisk msm, som Medvedev, og andre, som ønsker hardere tak, fullt angrep. Hvorfor ikke Popov også? På kartet ser man at russerne har kontroll.
Man kan si hva man vil, men det er faktisk Putin som holder igjen de andre. Det vet dere, dere linker selv til «hvorfor i helvete nuker vi ikke vest europa» utalelser fra Russland.

Så nei, jeg tror ikke russerne sliter mer enn normalt i en krig.
Du snakker om våpendepot som ryker. Det skjer begge veier. Video for en ukes tid siden eller så, 10-15 mil vest for Kiev.
Isolerte steder, enkelt avsnitt osv, selvsagt kan det gå dårlig.
Det gjør enhver hær med en frontlinje på over 100 mil. Jeg tenker mer «all over the fjøl».
De har kontroll nok, til å bygge opp i stikk motsatt ende, massivt.
De angriper i motsatt ende, antagelig massivt (radiostillhet).
Personlig frykter jeg det verste, basert på de første 6 ukene pluss minus.

Det dummeste «alle» gjør (ikke bare her), er å tro de sitter på fasiten.

1 Like