Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

En liten militær spesialoperasjon der nede i sørvest mellom kullgruver og kornåkre - og så er vi halvannet år seinere ikke en gang trygge her i hovedstaden. Hva er det egentlig presidenten vår har stelt i stand.

Men som @Christian skriver; Ukraina bør konsentrere seg om å destruere så mye våpen og ammunisjon som mulig - men så et lite stikk innimellom både i Moskva og andre storbyer.

6 Likes

I januar 2023, litt over måned etter EU innførte en price cap på 60$ fatet for Urals oil, var stå for russisk olje som følger:

https://www.ft.com/content/8a5f4681-9592-469f-b223-a939dcbbf3f3

Buyers of Russian oil are demanding increasingly wider discounts to Brent, the crude benchmark. Last year, the discounts deprived Moscow of an estimated $50bn, according to the Kyiv School of Economics, equivalent to 12% of its planned revenue. At $35-$40, the spread between the price of Brent and Urals, the leading Russian blend, is around 10 times greater than before the invasion last February."

Og prisen på Urals har faktisk ligget, i snitt rett under 60$, men i juli har prisen steget til over 60$ og US har tar nå derfor “ringerunder”.

"The administration is expected to use “soft” tactics, instead of widespread threats of harsh enforcement on potential violators as that could upend energy markets, they said.

“The initial inclination on the part of Treasury is to be soft on it, not to come down like a hammer on tankers and tanker owners, to enforce, but enforce quietly with letters, phone calls,” said a source familiar with the administration’s thinking on the matter."

Men ser ikke ut til at “ringerunder”, for i går (siste notering) passert Urals olja 70 dollar fatet (70.23).

Som beskrevet i FT-linken fra januar 2023 lå pris-differanse på Brent og Urals på 4 dollar per fat før invasjonen, mens den nå har sunket fra 35-40 dollar til 15 dollar.

Effektivt betyr det en rabatten kun er 10 dollar. Og verre, som beskrevet i FT-linken, 70 dollar fatet balanserer det russiske budsjettet:

“Urals dipped after the $60-a-barrel cap was introduced on December 5 and is currently trading at $44 — about 48 per cent below Brent, according to energy data provider Argus. It is also way below the $70 level used as the basis for Russia’s 2023 budget, which predicts a deficit of 2 per cent of GDP.”

Regner med at det bør blir gjort noe mer nå enn “ringerunder”, men har ingen ide om hva som kan gjøres.

5 Likes

Brent ligger nå på 86$, så ikke overrasket.

Jeg lurer på om det er målet. Å få Russland til å bruke mer ressurser på Moskva. Ikke alt ned mot Ukraina.

Man kan jo se litt på hva Russland driver på med. Hvor har Ukraina sitt beste luftvern. Ved fronten? Nei, ved Kyiv. Hvorfor? Ellers hadde alt av nødvendig infrastruktur vært i grus.

Btw, takk for svar på spørsmålet mitt alle som har svart. Er neppe noen fasit å få.

Ser forresten at noen mener det begynner å bli kritisk for russiske forsyninger til Krim og Zaporizhzhia. Jeg stiller meg tvilende, men tenker at det er lov å håpe.

8 Likes

image

https://twitter.com/AndrewPerpetua/status/1686518497017229312

Fascinerende å se at AndrewPerpetua finner ca like tap på begge sider. Tror jo tapene på russisk side er høyere og tall fra Oryx støtter det, men ikke han sine tall. Ser på han som en god kilde.

2 Likes

Kan vel ha med kravene for å føre det opp på listen.
Muligens enklere å verifisere tap på Ukrainsk side med de kravene han har til å ta det med?
Samtidig hvis Ukraian har pushet ganske hardt er det vel naturlig at deres tap av utstyr har vært litt ekstra høy også kanskje.

Det stemmer så dårlig med flere russere som har klaget over at artilleriet deres er fubar og Ukraina som hevder de tar ut mye russisk artilleri. Skjønner at det går endel apc/ifv. Det gir mening.

Tror du er spot on her @Krafer . Ref. Denne der han kommenterer på tweeten som @Christian la ut over:
https://twitter.com/AndrewPerpetua/status/1686560544784850944?s=20

« I depend entirely on seeing photos and video, so the losses are reliant on how much is published and when. Doesn’t necessarily mean things are increasing or decreasing.»

7 Likes

Jeg synes det er rart at det blir postet mye mer bilder av ukrainske tap enn av russiske tap? (Hvis man antar som jeg at de russiske tapene er mye større). En mulig grunn er at Ukraina ikke føler behovet for å poste alt de har av bilder fra droner hvor de tar ut russisk panser/artilleri?

4 Likes

Lite russisk arty og MRLS som blir video dokumnetert før UKR evt tar over området og finner vrakene.

3 Likes

Det er jo en informasjonskrig på gang også, og det å kontrollere hvilken informasjon som slippes fra sin side har vel så mye med disiplin å gjøre slik jeg ser det. At russerne i mye større grad lekker ut informasjon via telegram, samtaler hjem, Twitter etc er et tegn på at ledelsen mangler kontroll.

8 Likes

Når vi tenker på hva som skjer, så er det ikke unaturlig at partene legger ut bilder av det de er mest opptatt av å ødelegge.

Ukraina angriper frontlinjen, og bruker Pansrede kjøretøyer for å få fram soldater. Russerne har fokus på å ta ut disse, og legger ut videoer av det.

Russerne baserer både forsvar og angrep på artilleriovertak, og Ukraina har stort fokus på å ta ut både artilleri og forsyninger. Ikke overraskende legger Ukraina ut videoer av artilleri, ammunisjonslagre og broer som blir ødelagt.

3 Likes

Hvis du ser listen over, så er det veldig lite russisk artilleri som AndrewPerpetua har funnet bildebevis for. Relativt til hvor mye Ukraina sier de tar ut.

Det gir jo mening, da man ofte ikke ser russere legge ut bilder av eget ødelagt artilleri.

Samtidig som UKR ikke har film av alt

1 Like

Jeg vil tro at Ukraina bare har video av artilleriet de finner med droner. Artilleriet de tar med GPS styrte granater basert på artilleriradar er trolig lengre unna fronten.

Edit: Tar vi med GMLRS, blir det enda mindre sannsynlig med dronedekning, med mindre det dreier seg om svært viktige mål.

2 Likes

UK mener mao at det er 80-90% sannsynlighet for at Russland i syd mangler reserver, artilleriammo og problemer med å sikre flankene til enhetene i forsvarslinjene.

Min konklusjon er at hvis situasjonen ikke bedrer seg for Russland, så vil det gi Ukraina muligheter for større framganger og etterhvert gjennombrudd på linje med Kharkiv, eller mer sannsynlig, på linje med Kherson.

Dvs noe slikt: Russland trekker seg tilbake mot Mariupol og Krim, med nye frontlinjer markert i svart. Russiske bevegelser i rødt, ukrainske i blått.

For Ukraina sin del, så vil det være optimalt hvis de samtidig som de kjører evt stort push og Russland trekker seg tilbake tar ut alt av broer mot Krim. Da må evt Russland trekke seg tilbake østover uten særlig til styrker på Krim, eller ser jeg for meg, sette igjen mer tungt utstyr fordi Ukraina har pushet helt ned til Azov havet og de russiske styrkene må flykte sydover.

Mer sannsynlig er det nok at Russland ser det ikke funker, begynner å trekke seg tilbake og setter igjen nok styrker/minefelt til at de kommer seg unna. Dette være noe de planlegger for. Eller, hvis Surovikin hadde styrt, så hadde det vært sannsynlig. Det var han som arrangerte retretten fra Kherson. Med Gerasimov i kontroll, så er jeg ikke så sikker. Han hadde ledelsen under Kharkiv-kollapsen.

Kilde:
https://twitter.com/DefenceHQ/status/1686249521964085248

image

9 Likes

God tråd som tar for seg hvorfor ikke helikoptere ved Berdiyansk blir tatt ut og muligheten for at billigere missiler (GLSDB) vil kunne endre status quo. Det handler alltid om kost/nytte.
https://twitter.com/Tatarigami_UA/status/1686668890804260864

Det har vært snakk om GLSDB leeeeenge nå, men “til høsten” er ikke så langt unna. Spørsmålet er hva de mener med “høst”. I finans så er det okt-des. Ellers er det typisk sept/okt/nov.

2 Likes

Rimelig god info som viser hvordan rundt 200 russiske soldater ble truffet ved hjelp av Himars :stuck_out_tongue:

However, their biggest mistake was assembling everyone outside every morning due to the base’s distance from the front line. Ukrainian drone operators observed this pattern and marked precise areas where all 5 Russian detachments assembled in lines.

ref: https://euromaidanpress.com/2023/08/02/frontline-report-ukrainian-himars-strikes-hit-five-russian-camps-on-dzharylhach-island-inflicting-heavy-losses/

12 Likes

Dette er et viktig signal at russere må styrte putin og co. Håper dette sprer seg til alle land.

16 Likes

Grunnen til at angrepet kunne gjennomføres, var i følge “Reporting from Ukraine”, at Ukraina fant et stort hull i det russiske luftvernet vestover mellom fastlandet og Krim. Dermed oppdaget ikke bare ukrainerne den russiske basen, men kunne også kartlegge når russerne samlet troppene om morgenen.

Grunnen til at vi har dronevideo av dette angrepet er altså beliggenheten. Alle videoene av ammunisjonslagre som går opp, er filmet fra bakken.

6 Likes