Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Apropos den håpløse diskusjonen som gikk så hett for seg her om nazi-sympatisører i den Ukrainske hæren. Dette skal være en Wagner soldat som skulle av nazifisere Ukraina :exploding_head:
https://twitter.com/Seveerity/status/1686657162687213568?s=20
image
Tror altså ikke dette er så uvanlig som det burde være på begge sider av frontlinjene, og da blir vel poenget hvem som kjemper for en god sak og hvem som kjemper for en defakto diktator?

7 Likes

Ser ut som Russland må komme inn med væpnede styrker for å verne om befolkningen.

1 Like

Dette er gode nyheter! Alt som kan binde opp styrker og militære ressurser er bra, og i tillegg vil det vel gå utover moral :ukraine:
image

12 Likes

Vietnamkrigen varte i 18 år. Hvor gammel er du?
Det ble brukt både M-14 og M-16
Visse feil ble rettet under krigen. Men våpenet var likevel ømfintlig for skitt og støv.
Kanskje du klarer å forestille deg hvordan det var i sumpen i Vietnam
Dette problemet hørte vi ofte om mens krigen pågikk bl.a fra amerikanske krigskorrespondenter

Dette utløste mange kreative teorier her. Oryx har ratio 2,8:1 totalt og 2,1:1 siste 7 dager, at det er 1:1 en enkelt dag i motoffensiven er vel ikke så rart? Har sett oversikter etter motoffensiven som var enda styggere, men det var lokalt for steder der ukraina angrep. Russland har sannsynligvis ressurser til å holde det gående slik i flere år, så da må ukraina få nok støtte til å gjøre det samme.

2 Likes

Interessant kommentar angående Putins potensielle besøk til Nato-landet Tyrkia:

Sangadzhieva mener Putin er i ferd med å tape krigen i Ukraina, og at han nå forsøker å komme i posisjon.

– Vi må se alt i kontekst av krig, og relasjonene mellom Russland og Vesten. Russland taper krigen. Nå forsøker Putin så godt han kan å stanse krigen, og komme ut av det med forhandlingsmuligheter. For han handler det ikke om at han skal gi noe, men han vil kreve noe – slik at han internt i Russland kan vise til en eller annen seier eller gevinst.

Edit: Med link siden VG er så vanskelig å finne frem på :joy:

2 Likes

Du skal vel strengt tatt linke til vg, som lever av klikk. Ellers er formålet etter det jeg har fått med meg kornavtalen. Tyrkias mellomposisjon kan vise seg å være nyttig for avtaler mellom Russland og ukraina.

2 Likes

Siden du tydeligvis synes dette er så morsomt: det var ikke opplagt for leseren at dette er hentet fra vg. Og dersom det var det, så hadde det ikke vært noe poeng å poste der her, siden det ville bety at alle allerede hadde fått det med seg. Å oppgi kilde er både nyttig og redelig.

5 Likes

https://twitter.com/Seveerity/status/1686717825761632256?s=20

Tydelig at ukraina har fått MANGe stormshadow/scalp

3 Likes

Det er ikke en selvfølge dersom det er + artikkel. Jeg har pluss på VG så tenker ikke alltid over om alt er lesbart for alle. Samme gjelder ting på DN og FA.

2 Likes

Å gjengi +artikler på denne måten er jo bare enda verre. Trodde dette var elementært. Jeg lever ikke av å produsere innhold på Internett så jeg skal ikke bry meg mer, men synes det er nyttig med kilde i tilfelle jeg vil lese mer

2 Likes

Riktig, så når vi diskuterer hva folk utenom forumet reflekterer rundt krigen og hvordan de ser på dette, så er presse-etikken overordnet lyspunkter som får frem at Putin ser ut til å tape?

Jepp, jeg har så stor respekt for presse og Putin at jeg burde ha latt dette ligge. Det burde gått foran, pressen er jo stort sett ryddige de…

1 Like

UK skal ha vistnok hatt 822 før de startet å gi dem til UKR.

Bra video med god info.

2 Likes

Dette lugger så veldig at jeg vet ikke om jeg eller de andre orker særlig mer. Man kan fint gjengi deler av en artikkel dersom man oppgir kilde, noe de aller fleste på denne tråden er flinke til.

4 Likes

Kilde bør være obligatorisk, ja.

Jeg var innom politikktråden i helgen, der var det lange poster om Hunter Biden. Copy/pastet fra Qanon-relaterte sider, uten kildeangivelse.
Det hever ikke akkurat kvaliteten.

6 Likes

Kan ikkje vera lett å få sova om natta…

https://twitter.com/DefenceU/status/1686779470235996160/mediaViewer?currentTweet=1686779470235996160&currentTweetUser=DefenceU

Qanon er jo en typisk kilde for dem som støtter Trump…

Poenget var sitater uten kilde. Jeg googler noen ganger teksten, hvis jeg lurer.
Her på tråden er det ofte Steigan som blir kopiert inn

1 Like

Poenget med posten var først og fremst hvor mye mindre russisk artilleri som ble funnet av AndrewPerpetua.

At Russland kan holde på i flere år tror jeg er en sannhet med modifikasjoner. I hvert fall for artilleri. Tror det var snakk om 4000 enheter som var tatt ut av lager. Det som er igjen er da dårligere og eldre.

Utfra hva Russland selv sier, så tror jeg ikke tallene til AndrewPerpetua stemmer for artilleri. Det har vært for mye klaging fra deres side.

Det som helt klart er forbruksvare er APC/IFV. Disse går tapt både i forsvar og angrep. De holder soldater i live. MRAP er også nyttige. Jeg tror jeg heller ville sittet i en MRAP enn i en sovjetisk APC hvor en mine godt tar ut alle som sitter inni…

4 Likes

Jeg bestrider ikke at det var feil og problemer med M16. Det jeg mener det er lite belegg for, er å hevde at amerikanske soldater byttet til AK47 når de fikk anledning. Det er dette jeg ikke har sett skikkelige kilder på.

Det jeg har funnet, er spesialsoldater som har blitt utstyrt med AK47 for ikke å ha en amerikansk lydsignatur bak fiendens linjer. Jeg har også sett intervju med den gamle spesialsoldaten Wikers, der han sier at de ventet i det aller lengste med å skyte med MG-en M60. Da annonserte de at her var det amerikanere.

5 Likes