Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Steigan er jo ikke stort bedre. Er kanskje ikke så rart at man ikke ønsker å oppgi kilder i slike tilfeller?

6 Likes

Det er vel egentlig 1000-kroner-spørsmålet. Stoltenberg mener den kan vare i “årevis” (tror jeg leste 10 år et annet sted).

Uansett er det ikke mange seriøse som tror motoffensiven vil bli enden på krigen

https://twitter.com/RALee85/status/1656346267797028876

Russerne fyller på med folk og utstyr bak fronten

https://twitter.com/Tatarigami_UA/status/1685672583667007488

https://www.ft.com/content/861a8955-924e-4d3e-8c59-73a13403e191

Og har sannsynligvis midler til å fortsette lenge

Redningen kan bli et slags indre opprør i Russland

7 Likes

En passe berømt fransk filosof prøver å fortelle Afrika hva de skal mene om imperialistiske Russland. Kommentarene er ikke nådige. Og de kommer fra dem han selv følger, hvis jeg forstår det riktig. Mens fronten flytter seg noen kilometer i ukraina, får Russland gjennom wagner stadig sterkere kontroll på ledere og naturressurser i flere afrikanske land. Vesten tar eierskap til krigen ved å fremstille det som at ukraina kjemper for å bli mer vestlige. Det er sikkert verdt å kjempe for, men det fenger ikke nødvendigvis så veldig utenfor vesten, og det vet Russland å utnytte. Man burde heller ha gjort det til en kamp for nasjonalstatens ukrenkelighet. Det kunne alle land som ikke er del av en allianse eller imperium kjenne seg igjen i.

https://twitter.com/BHL/status/1686518256624975872

2 Likes

Utstyret blir dårligere og dårligere, mens det ukrainske blir bedre og bedre. Mye av produksjonen i Russland er refurbs, ikke nybygg. Type 80%.

… Consequently, statements insinuating that they are almost depleted of equipment are not accurate

Dette er jeg jo enig i, men det er type 6-18 mnd med utstyr igjen, ikke ti år.

Russland lager endel ting og kjøper endel ting, feks droner. Det går de jo ikke tom for.

Artilleri? Der brenner de gjennom store lagre i rekordfart. Samme med tanks, men jeg vil påstå det er mindre viktig.

3 Likes

Jeg leser om skrikende mangel på det meste hos ukrainerne: ammunisjon, kronerulling
for droner, suv, etc.

https://twitter.com/BHL/status/1685542116561195008

Jeg vet ikke hvor mye artilleri de har på lager, men missiler produserer de som aldri før. Hvis russerne trekker alle troppene ut av ukraina men fortsetter å terrorbombe dem fra Russland, er krigen da over? Dette kan de fint gjøre i 10 år dersom de ønsker det. Russland vil aldri signere en kapitulasjonserklæring. Det eneste som kan stoppe krigen (bortsett fra inøtekommelse av Russlands krav) er etter min mening en sikkerhetsgaranti for ukraina.

2 Likes
  • approximately 247,850 (+620) military personnel
  • 4,224 (+7) tanks
  • 8234 (+21) armoured fighting vehicles
  • 4892 (+26) artillery systems
  • 704 (+4) multiple-launch rocket systems
  • 465 (+2) air defence systems
  • 315 (+0) fixed-wing aircraft
  • 311 (+0) helicopters
  • 4,077 (+35) tactical UAVs
  • 1347 (+0) cruise missiles
  • 18 (+0) ships and boats
  • 7,372 (+23) vehicles and tankers
  • 721 (+3) other vehicles and equipment
8 Likes

Noe slikt ville gjort Russland enda mer isolert. Hvordan tenker du at de ulike befolkningsgruppene og elitene i Russland ville forholdt seg til en slik politikk?

2 Likes

Elitene og folket er forblir kuet/ kontrollert av de omfattende sikkerhetsstyrkene 2,5 mill personer, dvs. mer enn hæren på 1 mill personer.

2 Likes

Hmmm, ikke at det ikke kan ske med tanke på Rusland - men i så tilfælde, tror du virkelig så, at alle andre lande og eks. NATO bare vil lade stå til og se et land år efter år, dag efter dag blive bombet af sit naboland…?

Dog er jeg helt enig, at som Rusland er skruet sammen, er den bedste løsning at der gives Ukraine ufravigelige sikkerhedsgarantier (bedst via medlemskab af NATO) selv om Rusland ved at fortsætte med SMO eller lignende, derved tror/ved, at det jf nuværende regler, forhindrer et sådant medlemskab.

Derfor må/vil det i første omgang blive andre former for sikkerhedsgarantier der skal udarbejdes, for at sikre Ukraine.

4 Likes

Ukraina hadde jo en sikkerhetsgaranti, det var jo derfor de ga fra seg atomvåpen på 90-tallet. En våpenhvile og tilbaketrekking med et medlemskap i NATO vil gi Ukraina fred (men det blir vel en ny kald krig, og ikke den hverdagen vi hadde i tiden etter murens fall - dessverre).

5 Likes

Det var i grunnen mitt håp, at de ikke ville godta det.

Dette kan man aldri få nok av. Det nåværende nivået er høyt nok til at de klarer å presse Russland.

Enig i kommentaren din om økt missilproduksjon. resten av scenarioet virker rimelig fjernt. De har heller ikke noen havn til det de har av krigsskip i svartehavet som ikke nåes av ukrainske missiler. Mao, det blir angrep øst eller nordfra. Her ser jeg også at Ukraina har begynt å lage både droner og refurbe missiler med henholdsvis 1000 km og 345 km rekkevidde. På dette tidspunktet, hvor Russland har sett et stort nederlag, så ser jeg ikke for meg at Russland vil fortsette med en utveksling av missiler. Ukraina vil også kunne blokkere russisk handel i svartehavet til en hvis grad. Sist, men ikke minst, et Russland som er drevet helt ut av Ukraina, blir virkelig regimet sittende? :thinking:

Utfra hukommelsen, så rekker det i ca 6-18 mnd til. Det som kanskje er mer interessant er faktisk ammo produksjon. De skal visstnok produsere 1,5m i året. Når lagrene er tomme gir dette ca 4000 om dagen. Langt, langt under det som er i dag. Usikker på hvor mye av dette som er nyproduksjon og hvor mye som er refurb.

Ukraina bruker nok rundt 2-8k om dagen som det er. En god del av dette er guidet ammo hvor man trenger veldig mye mindre for å få effekt.

Beklager mangel på referanser her, tror jeg har postet mye av linker til dette tidligere, men litt av en jobb å grave det opp igjen :stuck_out_tongue:

7 Likes

Det har jo vært akseptert visdom, men det var knapt noen av dem som møtte opp da Wagner kjørte mot Moskva.

5 Likes

Btw @Ravioli, tror du hadde rett, det var visst en dag med unormal mengde utstyr tapt. I dag var mer som jeg så det for meg. 9:1 i favør Ukraina i artilleri. Når man vet at artilleri står for 50%+ av skadene, så er det rimelig relevant.

image

https://twitter.com/AndrewPerpetua/status/1686900535985635328

5 Likes

Tror stuntet med Wagner var avtalt med Putin for å røyke ut evt. motstandere av styret som ville dukke opp… litt spekulativt, ja

Hvor mange helikoptere og fly ble skutt ned? Nei, synes det er veldig rart. Men, hva som skjer i Russland behøver ikke gi mening i resten av verden.

1 Like

Flyet som ble skutt ned var et svært viktig og vanskelig erstattelige spesialfly for signaletteretning og relefunkdjonet. I tillegg gikk det med piloter på kamphelikoptre. Helikopterpiloter er mangelvare, som det averteres etter i Russland.

Det er vanskelig å forstå at Putin kaster vekk viktige militære ressurser, og samtidig framstår som svak og isolert, for å teste ut lojaliteten i systemet.

12 Likes

Vi tar vel dette som en hedersbetegnelse :smiley:
image
Kilde NRK

18 Likes

Hvis vi er så uvennlig land, så trenger vi vel ikke åpen grense heller da?

15 Likes

Mye som virker rart med hele greia men med tanke på utstyret som ble mistet så kan det jo hende at det var en del som ikke gikk helt som planlagt. Er jo i tilfelle få som er vet om en slik plan så det kan jo være at noen har handlet litt annerledes enn de så for seg i planen.

Men hvis det var en plan Putin var delaktig i så kan jeg ikke skjønne annet enn at han må ha følt seg ekstremt truet av ett eller annet og var desperat etter å få røyket ut potensielle trusler og rensket litt i rekkene.