Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Dette har jeg ofte tenkt på. Hvorfor sendes det ikke narre-missiler som aktiverer og forstyrrer og bruker opp luftvernessurser? For lav kost/nytte kanskje …

"Some of these missiles may not carry explosives, adding complexity to the defense environment and making it harder for adversaries to distinguish real threats. "

1 Like

Ukraina har fått og brukt ADM-160 MALD - Wikipedia sammen med Storm Shadow. Etterhvert, så tror jeg de fant ut at russisk SAM ikke var bra nok, så de trengte ikke, eller så har de valgt mål uten bra nok SAM. Eller tatt ut nok SAM til å komme seg gjennom.

1 Like

Kan kanskje brukes til å lokalisere luftforsvar slik at man enklere kan ta de ut?

Ja, lurte på hvorfor dette ikke brukes oftere. Nå viser det seg at UA faktisk har brukt det litt allerede.

Så er man tilbake til kost/nytte.

ADM-160A 20TUSD
ADM-160B 120-322 TUSD

Evt så kan Ukraina lage 1000 Trembita hvorav halvparten har styringssystemer for 650 TUSD. Good luck russisk luftforsvar!

Ukraina har en god del mål innen 140 km som de vet om, men som det pr i dag er for dyrt å prøve å ta ut (de må bruke Storm Shadow). F.eks. helikopterbasen i Berdiyansk. Det hadde vært et perfekt mål for disse.

Greia her er jo at å skalere opp produksjon typisk koster penger, men det kan være at disse er såpass enkle at det faktisk vil fungere? :thinking:

2 Likes

Jeg tror jeg vet hvor vi er uenige. Det avgjørende punkt er om man ser russland som en stat eller som et regime.
Som Vlad Vexler stadig sier, de som kjenner russland snakker om regimets interesser mens de med mindre kjennskap snakker russlands nasjonale interesser.
Nå vet jeg at du er godt orientert, og sikkert oppmerksom på dette skillet. Likevel, den implisitte antakelsen til Podylak, og andre som tenker i samme baner, er opplagt at de ikke trenger beseire russland, det holder å beseire regimet. Ser vi på mytteriet for 6 uker siden var det ingen som var klare til å slåss for regimet. Som Galeotti sier “they all preffered to abstain”.
Jeg ser ikke for meg at putin varer mange år lenger, og jeg ser heller ikke for meg noen fredelig maktovertakelse (det finnes ikke et land med fungerende institusjoner å overta). Det jeg ser for meg er at de som kommer etter putin dels vik ha mer enn nok med å kjempe på hjemmebane og dels vil bruke putin som syndebukk for krigen. Og da tror jeg ikke russland klarer å beholde de okkuperte områder.

7 Likes

Jeg ser på Russland delvis som en bensinstasjon drevet av mafiaen, delvis som det siste gjenlevende imperiet. De har ingen oversjøiske kolonier og det har derfor vært lettere for dem å holde på dem i postkolonianismens tidsalder. Jeg tror Russland utvikler seg mer og mer i retning av et slags nord-korea (og så kan vi håpe ukraina blir mer som et sør-korea), bygget på en dyrkelse av wwII og bekjempelse av nazismen for å fylle det ideologiske tomrommet etter kommunismen. Nazismen er “de andre”, de som ikke vil være med i ruski mir. Det er ikke noe paradoks at ukraina har en jødisk nazi-president for dem. Jo hardere de blir presset jo raskere går utviklingen. Og putins posisjon blir enda sterkere. En krig og ytre fiende er med på å legitimere denne totalitære utviklingen med innskrenkning av pressefrihet etc. Denne diskusjonen startet mye som en spekulasjon om Russland kunne holde det gående særlig lenger. Jeg tror det. For en tid tilbake var det en avstemning her på tråden som handlet om hvor mange uker det ville ta før det rakner for Russland. Jeg tror det tar år, men jeg tar for all del gjerne feil. Og det spiller ingen rolle om jeg får rett eller ikke for meg. Men det som faktisk er litt viktig er at ukraina er fullstendig avhengig av støtte fra demokratier hvor folkeopinionen er med på å bestemme hvor stor støtten blir. I Norge er det bred støtte, men i andre land er støtten til ukraina aktiv opposisjonspolitikk, feks maga i USA, Kennedy etc. Da er det viktig å i det minste ta høyde for at krigen kan vare i mange år, så får man heller bli positivt overrasket. Eu har et program med fire års horisont for støtte til krigen i ukraina. Nato/stoltenberg tror den vil vare i “flere år”. Vestlige eksperter og lekmenn ser svakhetstegn og desperasjon i alt putin foretar seg. Han går rart, han holder hardt i bordet, høyrearmen er urørlig, for å ta de mest parodiske eksemplene. Marsjen til prigozhin blir selvsagt også tolket for å passe inn i denne helheten. Det tjener ikke ukraina at vi tolker putin som svak og at dette blir lett match bare vi sender over noe gammelt nato-ræl. Russerne har forberedt seg godt på forsvar av de erobrede områdene, og ukraina sier selv at de ikke har tilstrekkelig med utstyr. De ventet ikke på godt vær ved vår-offensiven, de ventet på mer utstyr. Det er i grunnen viktigere enn akkurat hva som skjer når putin en vakker dag legger på røret for godt

13 Likes

Utfordingen for Putin, er at det ikke bare er èn mafia. Det er mange klaner som kjemper om posisjon. Han har historisk sikret sin posisjon ved å spille dem ut mot hverandre.

Nå har vi en krig av en skala der vi snakker om at Russland må etablere en krigsøkonomi. Da må alle disse klanene eller fraksjonene dra i samme retning, og ikke bli fristet til å underminere konkurrenter og fiender.

Krigen forbruker ressurser asymetrisk, og endrer dermed maktfordelingen mellom klanene. Dette tenker jeg vil bli vanskelig for Putin å styre og kontrollere. Tiltak han gjør for å holde nede forskjellige fraksjoner, kan påvirke evnen til å krige negativt.

Jeg har ikke noe begrep om tidshorrisonten her, men ser på stukturen med svake institusjoner som holder “sterke menn” i posisjon som en strukturell svakhet ved større kriger. Det blir litt som makroanalyser i økonomien. Man kan se en retning, men kan ikke daytrade på dem.

8 Likes

Jeg er enig i det meste du skriver, men ikke akkurat dette med Prigozins mytteri. Akkurat her er det ikke de vanlige sensasjonshungrende eksperter som har vært klarest i analysene. Tvert imot er det folk som Galeotti, Vexler, Geraschenko, Podylak og Browder som har hatt noen av de sterkeste analysene jeg har sett. Folk som tidligere har fnyst av akkurat det du skriver om å gå litt skjevt osv. Det er i alle fall nytt for meg.
Men det er lett å bli grepet av ønsketenkning og det er nok fortsatt lang vei før putin evt. blir styrtet. Kanskje flere år, selv om jeg ikke tror det går så lenge.
Uansett, jeg tror krigen er helt knyttet til putinismen. Det blir ikke noen fredsavtale eller avslutning på krigen så lenge han er president, og omvendt det blir ingen fortsettelse av krigen når han er borte.

5 Likes

En skadet norsk frivillig, men det høres ut som det går bra med han :ukraine: :norway:

2 Likes

De sier at gjennom tidene har imperier gått under, ikke på grunn av ytre fiender, men på grunn av indre byråkrati og stridigheter. Det er et potensial for dette også her.

8 Likes

Hvor mange uker det ville ta før Ukraina gjør et gjennombrudd og dermed klarer å ta et større stykke land mener jeg å huske avstemningen var.

1 Like

Det startet med at noen dro fram noen som mente Russland kunne holde på i ti år til også mente jeg sovjet lagrene begynner å bli rimelig bunnskrapt om 6-18 mnd.

Når det skjer, noe som vil være en glidende overgang, så vil det materielle overtaket til ukraina bli større antar jeg.

Akkurat nå, så er det mest relevante at flere mener at bl.a. ammo begynner det å bli lite av i sør pga logistikken. Det har gått med mye ammolagre de siste ukene.

4 Likes

Btw, noe som slo meg er at nesten hele forumet sine makro folk mener vi er på vei mot et krakk. 3-24 mnd. Da faller typisk oljeprisen som en stein. De siste krakkene ned mot 30$.

Jeg ser også at rubelen har kollapset den siste tiden. Fra ca 70 før krigen til 95 nå. Jeg tenker at oljepengene ikke strekker til, så da kan de ikke forsvare valutaen sin.

I stedet for at statsansatte får halv lønn, så får de penger som er verdt halvparten så mye…

5 Likes

Det er bred støtte i USA også. Nær 100% hos demokratene og rundt 50% hos republikanerne. Det har vært mange avstemninger som har vært nesten enstemmig. Type 95-99%.

3 Likes

Utenom forumet ser jeg en del snakk om 12 til 24 månder til en syklisk nedtur. I den sammenhengen kan gjenoppbygging av Ukraina brukes som et motsyklisk tiltak, som ikke er inflasjonsdrivende i eget land.

Jeg ser for meg at mye av bidragene til gjenoppbyggingen vil ha klausuler om hvor varer og tjenester skal kjøpes.

5 Likes

God morgen… nå har vi altså klimakrise på gang all over samt Putins krig med økodestruction i Ukraina også bidrar

Rice prices have risen to their highest level in 11 years after India imposed a new export ban. Thailand reduces production due to low rain and El Niño effects. Global food inflation is expected to accelerate.

What is happening in the Atlantic and Antarctica, the scientists did not expect.
The water in the North Atlantic has become extremely much warmer. An area of sea ice the size of Argentina is gone from Antarctica. - Completely outside of everything we have expected, says the climate scientist.

https://twitter.com/Teoyaomiquu/status/1687346322708262912?s=20

Russland skal slite med å opprettholde eksport nekten fra Ukraina.

Minst 1 russisk båt ble skadet i angrepet tidligere i uken.

13 Likes

https://twitter.com/wartranslated/status/1687352487596974081

Russians are reporting that a number of unidentified naval drones attacked ports of the Black Sea at night, including the Novorossiysk port where a large military ship “Olenegorskiy Gornyak” (which is being towed in the video) was damaged. Meanwhile, Russian officials declared that all attacks were successfully repelled.

Det er altså skipet. Lener litt til siden?

10 Likes

Fantastisk gode nyheter!
image
Og samtidig sier ruzzerne at de skjøt ned alle dronene, så da har vel båten klart å gå lekk helt av seg selv :smiley:
:ukraine:

20 Likes