Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Dette er forresten pollen @Ravioli refererte til. Dette er fra 16. juli så for 2,5 uker siden. Vil helt klart si vi er i “sakte” fasen fortsatt.

4 Likes

Hej Norge

Flere gode nyheder :grinning_face_with_smiling_eyes::ukraine:

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/15hrxcv/ukrainian_surface_drone_today_hit_a_large_landing/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioscss&utm_content=3&utm_term=1

Dansken

3 Likes

Litt spekulativt hvis man drar kausalkjeden for langt. Så da hiver jeg meg på og er enda mer spekulativ:
Kina står over for enorme utfordringer med eiendomsboble, gjeldsboble og et BNP som mange mener reelt er mye lavere enn de offisielle tall. I tillegg har vi gjeldskrise og høy inflasjon i store deler av “global south”. Kanskje unntatt Brasil og India. Og det er de som er russlands nye bestevenner, der oljen selges til. Hvis det blir krisetider i Kina kan det bli enda større differanse mellom brent og ural.

1 Like

Her er en video som de sier er fra angrepet (Ukraina sin synsvinkel). Tar det med en liten klype salt siden videoen mangler watermark e.l. og ikke referer til noen kilde.

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1687358900079587329

4 Likes

Ropucha klassen med landgangsfartøy brukes til å frakte forsyninger til Berdyansk og Mariupol. Etter at forsyninger til fronten i sør med jernbane via Krim har blitt veldig vanskelig, er skipstransport viktig for Russland.

Dette er et skip som Russland ikke kan erstatte på temmelig lang sikt. Det er ikke usannsynlig at fartøyet var det egentlige målet for angrepet, og ikke bare kom i veien for et annet mål.

3 Likes

Hvor mange slike skip har Russland i Svartehavet?

Russland skal ha 15 totalt. Men jeg har ikke sett gode tall på hva de har i Svartehavet. De kan overføre fra det Kaspiske hav, men fra resten av kloden får de ikke inn nye krigsskip.

Edit:
6 stykk kom til Svartehavet den 8. februar 2022. De har til sammen en kapasitet som er det dobbelte av fraktkapasiteten til Alligator klasse skipene Russland allerede hadde i Svartehavet.

Edit 2:
Russland mistet et Alligator klasse skip i Berdyansk den 24 mars i fjor. Det betyr at de har to igjen.

Til sammen har da Russland trolig 7 landgangsfartøy i Svartehavet, med mindre de har hatt egnede fartøy i detKaspiske hav. Siden noe av kapasiteten må brukes på å forsyne Krim, vil nok dette angrepet merkes.

9 Likes

"Tass siterer forsvarsdepartementet i Russland på at de har ødelagt to sjødroner "

De sa ikke de hadde skutt de ned de sa at de hadde ødelagt de. Glemte bare å nevne at de brukte Olenegorskiy Gornyak til å gjøre det :wink:

13 Likes

Litt til siden ja

https://twitter.com/osinttechnical/status/1687360553809829888?s=46&t=j2L3pFnnuVpIRSzl3dWeKg

3 Likes

Det var kanskje litt sarkasme involvert der ja :stuck_out_tongue:

De har vist truffet flere russiske krigskip.

https://www.dagbladet.no/video/russiske-myndigheter-bekrefter-angrep/pcdsWiOl

5 Likes

Jeg tror skipene som er markert med gult befinner seg i Svartehavet. De flyttet som @mvalen nevnte 6 fra den baltiske og nortflåten dit.

De med - foran har vært angrepet av Ukraina og skal vistnok være ute av tjeneste.
Så hvis de med “Unknown status” også er ute blir det som @mvalen skriver 7 aktive nå.

6 Likes

Er det bekreftet fra andre hold enn Dagbladet at det er ytterligere skip som er truffet?

Nei,ikke som jeg finner men det hørt flere eksplosjoner.

Videoen ser jo tilsynelatende ut til å stemme med skipet og slagsiden.
Får håpe Ukraina får fart på produksjonen av disse sjødronene. Med tanke på at de er nye og i praksis vel nesten kan regnes som prototyper så virker de å utgjøre en relativt stor trussel for Russland svartehavsflåte.

11 Likes

NRK melder at de ble truffet av en drone med 450 kg sprengstoff. Så da tenker jeg det skipet synker snart.

5 Likes

Det brenner ikke ombord (som på Moskva), så russerne bør ha gode muligheter for skadebegrensning.

Edit: Skipsdesignerne i Rolls Royce var mer bekymret for kantring ved skade, enn for at skipet skulle ligge dypt i vannet. Derfor var seksjoneringen bevisst satt opp med kryssflooding.

Jeg vet ikke hvordan prioriteringene i Polen var under sovjettiden, men om den var noenlunde lik, så vil jeg tro at russerne nå jobber intenst med å sikre oppdriften i begge ender. Kantrer skipet, vil både bergingen og reparasjonen bli mye mer omfattende.

7 Likes

Spørsmålet er jo hvor langt det er til en dokk og om skipet er bygget bedre enn de norske fregattene. :see_no_evil:

2 Likes

Det kan hende at russerne er flinkere til å lukke døren etter seg enn det nordmennene var.

Det beste scenariet hadde vært at skipet sank rett foran dokka, slik at det blokkerte muligheten for å bruke dokka til å reparere andre skip.

9 Likes

Jeg er litt der at min tiltro til russisk trening er enda dårligere enn min tiltro til norsk trening. Den norske fregatten hadde vel også en lekasje via drivakselen som ikke skulle vært der…

4 Likes