Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Det stemmer. Har installert en lignende karbonfiberaksel gjennom et vanntett skott i ei ferge en gang. Den var tett i ene enden, men vi måtte ha veldig mye (grisedyr) kjeramisk branneskyttelsesmsteriale rundt den.

Tverrsnittet av akselen er imidlertid bare brøkdelen av tverrsnittet av ei åpner dør. Hadde bare akselen vært problemet, hadde man kunnet holde skipet flytende med ei sildepumpe fra et ringnotfartøy. (Ei pumpe man pumper pelagisk fisk fra nota med.)

Har lest at fregatten hadde lav bemanning, og et de ikke rakk å lukke alt de hadde latt stå åpent.

2 Likes

Se den nederste video her,så ser det ut til at den er nære på og gå under.

2 Likes

Håper at den synker på et veldig upraktisk sted i havna. Når man ser på hva de har (eller mangler) av kranfartøy til å reparere broa, så vil et så stort vrak være et skikkelig problem for russerne.

8 Likes

https://twitter.com/CovertShores/status/1687399479316463616

Expect people to play it down as an old ship etc. But this is major as an individual action, and more so as validating the threat of USVs. That’s how they shape ops. Right now the USV threat is interrupting #Russian plans to board grain ships #Ukraina

Jeg vil påstå at H I Sutton er en av de bedre ekspertene når det gjelder det maritime.

5 Likes

Hvor lenge er det til “det går fort” var visst ordlyden, som jeg fra hukommelsen oversatte feil med “rakner”. Det er for øvrig snaue tre uker siden og de begynner nå etter to måneder med motoffensiv så smått å nå fram til første surovikin-linje enkelte steder etter det jeg har fått med meg. Det betyr på ingen måte at det går skeis, poenget mitt var at det er mange i vesten som har veldig høye forventninger på ukrainas vegne, og som synes å ta veldig lett på oppgaven, og videre at utstyrsleveransene ikke står i stil med dette. Disse utstyrsleveransene er i siste instans legitimert i folkeopinionen, som fort kan snu i flere land.
Det er en fare for at det kan oppstå en misnøye i opinionen i giverlandene på grunn av lite fremskritt samtidig som det oppstår en misnøye hos ukrainerne på grunn av manglende støtte.
Dette synes jeg er litt viktig. Resten av skriveriene på steder som dette for krigens forløp, hva som skjer med putin og når det skjer osv., blir en harmløs gjettelek.
Så har jeg fått med meg at noen her inne har veldig gode grunner til å følge veldig godt med, og at rasjonell forståelse av situasjonen er en måte å håndtere disse hendelsene og hverdagen på.
Etter at motoffensiven startet har de mottatt lite støtte. Det kan være gode forklaringer på det, det kom mye i desember og de trenger gjerne utstyret før operasjonen starter osv.,
men i følge denne oversikten under fikk de bare 50 % av det de ble lovet i mai. Mulig det er noen praktiske forklaringer på det, men det er en enorm oppgave de står overfor, en oppgave som ingen Nato-land har klart å utføre med de forutsetningene ukraina har.
Og forutsetningene de har avhenger i stor grad av den støtten de får (i tillegg til heltemot, oppfinnsomhet, kløkt osv. som de allerede har).

https://twitter.com/Ch_Trebesch/status/1676937085595394049

Nå er det flere som hevder at ukraina har gått vekk fra å utføre manøvre som de ble drillet på under Nato-opplæringen, og heller satse på utmattelseskrig med artilleri for deretter å rydde skyttergravene en etter en. X tusen i X måneder i Nato-leir høres flott ut, og er med på å løfte forventningene (“bare vent til Nato-gjengen kommer”), men det er, sånn som jeg har skjønt det, ingen i Nato som har erfaring med eller sett for seg en slik operasjon som de er blitt satt til å gjøre nå uten luftherredømme. Opplæring i bruk av systemene de får har selvsagt reell nytteverdi. I en slik utmattelseskrig blir langvarig støtte bare enda viktigere.

https://twitter.com/KofmanMichael/status/1684994289338597377

Huffda, det var slurvete av meg.

Dette er for så vidt flere valutaer som har hatt en liknende utvikling i det tidsrommet. Nok gikk fra 8,8 til opptil 11 i løpet av det samme tidsrommet. Men i det store bildet har RUB falt jevnt og trutt etter sanksjonene som følge av annekteringen av Krim i 2014.
Russernes privatøkonomi er veldig delt mellom republikkene (eller koloniene, om man vil).
Flere regioner, har BNP per capita høyere enn EU, mens andre er på så lavt nivå at lønningene som tilbys i krigen er astronomiske.
Ikke minst er erstatningene til de etterlatte så høye i lokal kjøpekraft at det blir sett på som en gjerning og et rasjonelt valg å gå i krigen, ikke først og fremst for å ofre seg for fedrelandet, men for å ofre seg for familien. Det er i disse regionene støtten til Putin er størst.
Sanksjonene rammer nok statsfinansene, men ikke nødvendigvis Putins posisjon og popularitet.

I tillegg bygges det opp en dødskult der man dyrker forfedre som har falt i kamp mot nazismen, som er den samme oppgaven de har fått nå.

image

Situasjonen i Usa var ment som et eksempel. Våpenstøtte er opposisjonspolitikk i mange land, typisk populistpartier. I ungarn er det i den utøvende makt, og hindrer mange kollektive initiativ fra EU. Tyskland, Italia er andre eksempler. Dette er ikke noe man kan ta for gitt, sånn som valgsystemene er lagt opp rundt om kring og hvordan vinder kan snu i opinionen. Oppslutningen om våpenstøtte blant republikanerne er synkende. Trump leder hos republikanerne. Han sier han kan gjøre slutt på krigen på 24 timer. Sønnene hans er rabiate motstandere av våpenstøtte til ukraina.
Det valgløftet sprekker nok, men langvarig støtte fra Usa er ikke noe man kan ta for gitt.

Jeg stjeler en flik av resonnementet ditt og bruker det først til noe annet:
Jeg synes det forutsettes veldig ofte at det er Putin som kommer til å få skylda dersom det går skeis. Jeg tror spin doctorene vil blåse opp offerrollen og gjøre dette til en kamp mot nato, der russerne kjemper som asterix og obelix mot den amerikanske monokulturen (romerne).
Å tape for ukraina alene ville være uakseptabelt. Så er det mange innflytelsesrike fraksjoner som ikke biter på den historien, og som rammes økonomisk av den, her kan det ligge en kime.
Når det gjelder opprøret til Prigosjin var det kanskje liten motstand. Men det var en motstand. Fly ble skutt ned av Wagner og konvoien ble bombet. Konvoien fikk etter hvert kjøre i fred og opprøret ble til slutt stoppet gjennom forhandlinger. Dette blir selvsagt tolket som et svakhetstegn.
For å vri på det, var det så mange som joinet ham? Vi vet at Surovikin “hviler seg” nå, utover det ikke så mye konkret som dukket opp til overflaten. Ingen er villig til å gjøre noe mot regimet, men ingen er villig til å gjøre noe for det heller.
Hvis det går skeis kan syndebukken like gjerne bli Shoigu og ledelsen i forsvaret. Dette var opprinnelig en “operasjon”, en jobb som skulle utføres av dedikerte grupper.
Går det dårlig er det “de” som ikke gjør jobben sin, ikke “vi” som taper, til tross for store overføringer til forsvaret, som er Putins oppgave. Denne distanseringen svekkes imidlertid med mobilisering og institusjonalisering av krigen i samfunnet.
Jeg husker ikke hvilken bolk de mistet, mulig det var Kherson, da var Putin tydeligvis helt uinteressert i ukraina. Han ble filmet mens han åpnet en ny svømmehall eller noe sånt, samtidig som det var lynsjestemning i studio til Sovjolov. Pisken var rettet mot offiserene og forsvarsledelsen, som lyver oppover og nedover. Jeg tror Prigosjin var oppriktig rasende på Shoigu, men kan selvsagt ha vært drevet av et mer kalkulert maktspill. Iscenesatt av Putin tror jeg ikke noe på. Putin trenger Wagner i Afrika. Prigosjin trenger Putin. Ingen av dem trenger Shoigu, som riktignok er en gammel yndling og etnisk alibi, nesten en maskot, i Kreml.
Militæret har både lav status og lav innflytelse, og slik må de være da de representerer en maktfaktor som må holdes i sjakk på hjemmebane. Her er en offiser som er dum nok til å be om litt omtanke for soldatene som dør på slagmarken, han blir grundig satt på plass av en ung programleder, null autoritet:

https://twitter.com/kamilkazani/status/1502701731746099200

Så dels vil Kreml blåse opp offerrollen, dels vil de legge skylden på ledelse og offiserer i forsvaret.

En utfordrer vil kanskje bruke putin som syndebukk (som var ditt poeng i sitatet). Mange er i posisjon til å rakke ned på forsvaret (f.eks. Girkin/Strelkov og Prigosjin), men da Girkin begynte å gå løs på Putin ble det for mye. Men selv om Putin er syndebukk er det ikke sikkert at ambisjonen om å “beskytte russerne” i Ukraina går over. Navalny, som blir sett på som et håp om et bedre Russland i vesten, har ganske ekstreme holdninger også han på dette området. Jeg vet ikke om så mange alternativer som for eksempel mener at krim ikke er verdt å kjempe for. Så lenge kampviljen er det er det alltids et eller annet terrorpåfunn de kan finne på.

11 Likes

De overskriftene med hvor mye USA har gitt til Uraina er litt tullete når gamle humwee biler regnes som $200k

5 Likes

Det kan godt være misvisende ja, men USA har gitt mer enn hele EU til sammen. Denne støtten er en del av valgkampen. Og denne skjevfordelingen kan gå ut over den amerikanske oppslutningen (hvorfor er det hele tiden vi som må dra lasset?)

@Ravioli bra innlegg, i grove trekk er vi nok rimelig enige.

Altså, hvordan er det USA selv driver manøverkrigen sin? Jo, de starter med å ikke flytte seg en millimeter før de bomber i ukesvis. Etter bombingen, så er kommunikasjonen svekket, moralen dårligere, forsyningslinjene dårligere, mye våpen er tatt ut.

Ukraina driver med det samme, men de mangler fly som kan fly over fronten. De bruker derfor droner, missiler og artilleri. Resultatet er mye det samme, men effekten er litt mer lokal. Derfor driver de også å pusher flere steder langs frontlinjene.

Jeg må jo innrømme at jeg på et tidspunkt så for meg rene LoTR style charge mot de russiske linjene. Naivt. Forstod jo relativt fort at det ikke var slik det kom til å bli.

2 Likes

Latvia ber tusenvis av russiske statsborgere om å forlate landet

FREDAG ​​4. AUGUST 2023

Latvias kontor for statsborgerskap og migrasjonssaker (PMLP) vil sende brev i september til seks tusen russiske statsborgere og be dem om å forlate landet.

I følge LSM uttalte Ingmārs Līdaka, styreleder for Seimas-kommisjonen for statsborgerskap, migrasjon og sosialt samhold, at dette gjelder de som ikke en gang har forsøkt å bestå eksamen for å få status som permanent bosatt i EU.

“Omtrent 5000 til 6000, ifølge mine anslag. Dette er personer som ikke har vist noe ønske – verken til å ta eksamen eller få midlertidig oppholdstillatelse. Dette er de tause. Hvis vi ser på loven slik den er i dag, vil PMLP må sende et varsel om å forlate landet innen tre måneder,” sa Līdaka.

Latvias innenriksdepartement bekreftet utarbeidelsen av slike brev. Mottakerne er beregnet til å være rundt 6000 individer.

“Hvis en person ikke har rett til å oppholde seg i landet, må de reise til et land der de har rett til å oppholde seg. Tiden for avreise er tre måneder. Så personen kan reise uten hastverk. Hvis en person fortsetter å opphold i Latvia ulovlig, kan det komme et øyeblikk da statlige strukturer finner ut om det og følgelig minner dem om behovet for å forlate. Straffeansvar er ikke gitt, men administrativt ansvar er det. Personen kan bli bøtelagt,” sa Vilnis Vitolins , visestatssekretæren i innenriksdepartementet.

Samtidig la han til at slike personer fortsatt kan få en hvilken som helst annen tillatelse til å oppholde seg i Latvia, for eksempel visum eller midlertidig oppholdstillatelse.

Etter Russlands fullskala invasjon av Ukraina, ba Latvia russiske statsborgere om å ta en obligatorisk eksamen i det latviske språket.

Denne avgjørelsen fikk en blandet reaksjon i landet, der tusenvis av russere har bodd siden Sovjetunionens sammenbrudd uten å få latvisk statsborgerskap. Kritikere hevder at mange av dem ikke har vært i stand til å integrere seg i det latviske samfunnet.

Tidligere ble det rapportert at 1164 hviterussere og russere ble anerkjent som en trussel mot nasjonal sikkerhet i Litauen.

10 Likes

jeg vil gjerne se den skjevfordelingen i ett regnestykke. Gjerne mtp hvor mange som står bak utgiftene og statsbudsjett bak regnestykket.

Aftenposten

Åtte russiske krigsskip ødelagt etter Ukrainsk droneangrep

Flere russiske krigsskip skal være ødelagt etter sjødroneangrepet natt til fredag ved den russiske havnebyen Novorossijsk.

Angrepet skal ha blitt gjennomført av den ukrainske sikkerhetstjenesten SBU og den ukrainske marinen og involvert to sjødroner.

Kilder i ukrainsk etterretning sier til Reuters at det russiske marinefartøyet Olenegorskij Gornjak har fått alvorlige skader og ikke kan utføre kampoppdrag. Tidlig fredag morgen ble det hørt eksplosjoner fra skip ved havnen.

Det russiske forsvarsdepartementet sier til nyhetsbyrået Tass at de har ødelagt to sjødroner under angrepet.

16 Likes

NRK
Den russiske demografien går enda mer til helvete…

Putin signerer ny lov: Utvider vernepliktig alder

Russlands president Vladimir Putin signerte fredag to nye lover som åpner for at flere russiske statsborgere må avgi tjeneste i det russiske militæret. Det rapporterer det russiske nyhetsbyrået Tass.

Lovforslagene gikk gjennom den russiske statsdumaen 25. juli.

En av lovene slår fast at alle i aldersgruppen 18 år – 29 å kan innkalles til avgi vernepliktig tjeneste – en økning fra 18 år – 26 år.

Den andre loven nekter russiske statsborgere som har mottatt innkallelsen til vernepliktig tjeneste å forlate landet.

Lovene kan sees i lys av den manglende evnen Russland har hatt til å mobilisere russiske statsborgere frivillig til krigen i Ukraina. Det skriver blant annet analysesenteret The Jamestown Foundation.

1 Like

33 % av BNP til forsvaret, det må svi for andre nødvendige utgifter og kan ikke vare lenge:

7 Likes

Er statsbudsjett og BNP det samme?

1 Like

https://twitter.com/R_P_one/status/1687455093723992065

Skipet er mest sannsynlig ikke veldig skadet.

Nei, dessverre er en feilskriving med en pils på fredag- Men tallet er nok uansett ikke bærekraftig på sikt.

Virker nesten litt interessant å føre regnskap noen steder ja, aner ikke om tallene under stemmer men tar de personlig for god fisk selv om han gjerne er kjent for å ta litt godt i. :sweat_smile:

i have soooo many anti ukraine guys out there attacking me in the last 24 hrs talking about the money we are sending to ukraine… guys really??? we are not sending money…

in fact in many ways we are saving money by supporting ukraine…
the stinger missile…
41 years old, been rebuilt 3 times over the years… its at the end of its life and needs replaced, they can no longer be rebuilt due to being so far out of date…
and they are doing that…
the issue is that the old ones cost about 8-10K each to dismantle and render safe… thats EACH
so far we have given 2000+ stingers
so far we have saved 20 million JUST in stinger donations.

https://twitter.com/secretsqrl123/status/1687082096588734464

8 Likes
5 Likes

Får vel svar på hva dette var når det blir lyst igjen

https://twitter.com/ukraine_map/status/1687579400433262592?s=20

6 Likes

Nye angrep på Krim-broa!!

:boom::muscle::crossed_fingers::+1:

Muligens både med UAVs og USVs

13 Likes