Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Hvis putin lever gjennom avslutningen på denne krigen tror jeg han sitter i ti år til. Hvor gammel er Biden? :see_no_evil:

2 Likes

Medvedev er født i 1965, girkin i 1970,

Denne jenta lever i håpet om at krigen avsluttes med hennes generasjon, slik at barna hennes slipper å gå i krigen.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1687541142022238209

3 Likes

Ingen av de to har noe særlig makt. Alle som reelt betyr noe i kreml er 70+
Patrusjev, Bortnikow…

3 Likes

Forskjellen er at Biden er 1 person. I kreml er det alle med makt.

3 Likes

Ja det er javel. Hyler du også om at Rwanda ikke bidrar like mye til global bistand sammenlignet med Norge fordi dobbelt så mange bor der?

Hvilken relevant Amerikansk populist er mer ekstrem enn Mr. America first?

2 Likes

Hvis du synes at jeg hyler så foreslår jeg at du finner noen andre å diskutere dette med.

3 Likes

Joda, girkin er sågar på vei i fengsel, dette var ment som et innspill til forestillingen om at krigen vil dø sammen med putin.

Nasjonalistene i Russland er det mange av og de er ikke blitt undertrykt. Stor sjanse for at de holder makten.

1 Like

Ingen av dem har makt i putins regime, heller ikke Medvedev.
Argumentet for at krigen dør med putin er ikke at neste mann ønsker fred. Argumentet er at maktstrukturen er personalistisk, ikke institusjonell. Den som kommer etter putin vil ha mer enn nok å kjempe med i russland til også å kunne kjempe en krig i Ukraina.
Man kan også spørre: ville putin valgt krigen på nytt, om han hadde kjent resultatet så langt - og utvidet, vil en girkin-type ønske å overta eierskapet til krigen i dens nåværende form?

3 Likes

Jeg tror nestemann kommer til å trenge en ekstern fiende. Ukraina er vel kanskje ikke riktig eksterne fiende. For hard. Bedre med Georgia?

2 Likes

Zalenski sender droner,mens USA sender sin beskjed…

1 Like

Neste mann overtar ikke noen institusjonalisert maktstrukturer. Tvertimot han overtar et land, hvor forskjellige fraksjoner kjemper både internt og mot hverandre. putin har til nå kunnet opptre som arbiter, men kan knapt det lenger. Det er jo derfor feks Podylak tror han kommer til å falle.
Neste mann ønsker nok en ekstern fiende, men han overtar en skadeskutt hær, en økonomi i krise og et land hvor institusjoner er fraværende. Jeg tror ikke han klarer å starte noen ny krig med der første.

3 Likes

Hvor skal vedkommende gjøre av nasjonalistene. Rettes de ikke utad, så rettes de innad.

Så noen som mente at eneste som kunne redde Russland var en reform som gjorde Russland mindre sentralisert. Postet det her for en stund siden

Det kommer an på hvor sterke nasjonalistene er militært og økonomisk. De er nok enklere å krige med enn Ukraina…

Edit: Det var temmelig daft oppmøte da Girkin var i retten, selv om de oppfordret alle patrioter til å stille opp. Det er nærliggende å tenke at alle handlekraftige nasjonalister enten er i Ukraina, eller ligger igjen i Ukraina.

De fleste støtter putin, ikke girkin? Jeg snakket om en situasjon hvor Russland har trukket 3-400k soldater ut av Ukraina, tapt krisen og hvor putin er borte og noen andre har tatt makten…

Jeg er inneforstått med at vi snakker om tiden etter Putin. Det jeg mener er at den manglende støtten selv blant Girkins egne, indikerer at nasjonalistene ikke er en enhetlig fraksjon. Selv om nasjonalistene etter Putin skulle klare å samle seg til en enhetlig gruppe, er det ikke dermed sikkert at de blir ressurssterke, koordinerte eller handlekraftige.

Flesteparten av soldatene som blir trukket ut av Ukraina er nok rimelig leie av krig. Mange har nok forskjellige former for PTSD, og kan være voldelige. De er imidlertid neppe strukturerte eller organiserte. (Man bygger ikke en velfungerende bevegelse av personer i mental ubalanse.)

De som sliter med disse menneskene har trolig bedre forutsetninger for å organisere seg.

Hvor stor sannsynlighet er det for at de vil prøve og ta kontroll over Suwalki Gap ?

Tidligere har polske myndigheter advart om at Wagner-gruppen kan invadere Polen for å ta kontroll over Suwałki Gap, en liten, men kritisk korridor som ligger langs Polens nordøstlige grense som skiller Russland fra eksklaven Kaliningrad.

Klarer de å invadere korridoren, vil de baltiske statene Estland, Latvia og Litauen være isolert fra resten av Europa.

Null.

På ikke noe tidspunkt har Russland tenkt å starte en krig med USA.

6 Likes

Det er kun et spørsmål om tid før ryzland attackerer noe NATO-land. Ikke om. Skulle dokk tro at man hellre gir seg på Litauen enn Polen.