Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Det kommer ikke til å skje. Slik er Atlanterhavspakten implementert i norsk lov og tilsvarende i alle andre NATO-land:

Putin kan nok kødde litt i korridoren til eksklaven Kaliningrad, men vet godt hvor grensen går.

Men den dagen krigen er omme, er jeg redd for at Russland vil bli enda mer aggressivt overfor Georgia. Der har de over år stjålet land i Sør-Ossetia.

5 Likes

Under Jeltzins regime stjal/ okkuperte Russland også Vest- Georgia, Abkasia, med deler av Svartehavskysten, derunder Sochi. Vinter- OL ble mao holdt i en okkupert by. Det har visst mange glemt/ikke vært klar over. På rundtur i Georgia i fjor høst minnet en svært engasjert guide oss om dette.

13 Likes

https://twitter.com/visegrad24/status/1688179696473616384

Ukraina jobber hardt med å ta ut russiske forsyningslinjer til Zaporizhzhia. Ser ut som de gjør en god jobb.

20 Likes

Historien til Sochi er litt annerledes. Den ligger utenfor den såkalte autonome republikken Abkhasia som, i tillegg til Russland, bare er anerkjent av Nicaragua, Venezuela, Nauru og Syria. Ingen diplomatisk anerkjennelse verken fra Nord-Korea, Kina eller Iran.

I dag er både Abkhasia og Sør-Ossetia regna som russisk-okkuperte. Formelt er de autonome republikker som tilhører Georgia.

Sochi ble allerede rundt 1920 en by i sovjetrepublikken Abkhasia, men som altså ligger nordvest for dagens russiskokkuperte del av Georgia med samme navn.

2 Likes

Kanskje ikke riktig at det var så veldig tragisk, men fin historie om den er sann:

Omtalt av flere blant annet denne: https://twitter.com/azovsouth/status/1688248912568598529?s=61&t=CvDIcEhD6ai85VqTcVzWgQ

7 Likes

USA ønsker å øke til 85k granater pr måned. Men først i 2028.

2 Likes

ruzziske tapstall har jo vært omdiskutert, og Ukraina overdriver sikkert litt og ruzzerne underdriver helt garantert, men her begynner det kanskje å synke inn at det er store tall døde. Og i tillegg kommer det jo mange skadede soldater.
image
Link til videoen:
https://twitter.com/victoriaslog/status/1688271000188710912?s=20
En tidligere artikkel fra samme twitter-konto:
image
Edit: Og da er jo ikke disse tallene så langt unna, og faktisk litt lavere enn det propaganda TV hadde regnet seg frem til:
image
Og det ble da faktisk passert en KVART MILLION døde på ruzzisk side. Ikke egentlig noe å være glad for, men det minsker deres evne til å fortsette krigen og vi får håpe en fred er mulig snart

8 Likes

Det er merkelig at de ikke setter i gang så fort som mulig,da Ukraina skriker etter mer av det meste av våpen og ammo. Så har vi også trusselen i fra kina, som også begynner og bli meget kritisk .

5 Likes

Tar tid å bygge produksjonslinjer. De har allerede økt produksjonen mye. En evt kina konflikt vil sansynligvis bære preg av mye mer missiler enn granater.

1 Like

Så russisk stats-tv bruker sosiale media til å telle seg fram til at de russiske tapstallene er høyere enn de ukrainske estimatene? Ingenting som skurrer?

https://twitter.com/irysslandnu/status/1688325406103891968

2 Likes

Jeg kan ikke språket, og må derfor ta de oversettelsene og klippene jeg ser for god fisk. Virker ikke som det er helt rett frem hva som er riktig, og jeg kan selvsagt ha blitt villedet på dette.

Hva skall de gjøre da? De må ju få info noe sted fra. Og de egne myndighetene lyver ju stendig, det veit alle, også ruzzisk statsTV.
Litt merklig at ruzzisk statsTV pløtslig er intressert i å pressentere noe som ligger ganske nære de tapstall som Ukraina pleier å publicere.
FSB som ikke er førnøjd med militæren og vill holde disse i dårlig dager?

Men nå er det ikke ruzzzzzzer tap det er snakk om, det er ukrainske i følge twitter-tråden til Ravioli.

Så den engelske oversettningen er altså helt feil? Jeg snakker ikke russisk, så jeg veit ikke.
Kan du russisk?

Blir hun fengslet, så er det snakk om russiske tap. Er det ukrainske “tap”, så går hun fri. :sweat_smile:

Jeg tror ikke at vi bør legge særlig vekt på tallene som presenteres på russisk TV. Vi kan kanskje strekke oss til å konkludere at tapstall er tema blant folk i Russland.

3 Likes

Man ikke ta alle klipp og oversettelser på internett for god fisk. Det går an å være litt kritisk også. Det er ingenting i oversettelsen som sier at dette er russiske tall. De som har lagt ut dette har klippet vekk begynnelsen av reportasjen.

5 Likes

Det kan ta enda lengre til å lære opp folkene som skal betjene utstyret. Sikker håndtering av eksplosiver er noe man ikke kan ta lett på.

De har talt 284000 innlegg med dødsbud på sosiale medier. Det er langt fra det samme som 284000 døde, siden den samme døde soldaten kan ha fått mange innlegg skrevet om seg.

1 Like

Enig. Det er lett å la seg rive med av tema som engasjerer.

Når det gjelder russiske tap, så har det faktisk dukket opp noe som bekymrer meg litt.

Når de strategiske rakettstyrkene er satt til å passe sørsiden av elva mot Kherson, hvem er det da som passer på alle de russiske interkontinentale rakettene?

Vi kan ikke utelukke at ukrainerne har fått laget et slikt flagg, men det virker noe søkt.

https://nitter.nl/NOELreports/status/1688459122725822465#m

1 Like