Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Det er selvsagt mulig, men hva vi mener med “krigen” her er kanskje litt ulikt. Forstått som “spesialoperasjonen” er det kanskje mulig, men Russland kan fortsette andre steder uten foreløpig å være avhengig av så store ressurser (støtte afrikanske fraksjoner for å vinne innpass og innflytelse i afrikanske land kan være et eksempel), med mindre de konfronteres globalt (som etter min mening ikke blir en “verdenskrig”, men en konfliktlinje med mange varme små konflikter).

Så om “spesialoperasjonen” avsluttes, kan godt putin eller hans etterfølger “fullføre” den med en ny operasjon mange år senere. Litt som i Tsjetsjenia.

Å vinne krigen/“spesialoperasjonen” betyr ikke nødvendigvis “oppnå fred”.

3 Likes

Det hadde overrasket meg hvis ikke Ukraina var blitt medlem av Nato og/eller EU før de klarer det. På det tidspunktet, så er det løpet kjørt. Derfor Russland ikke har trukket seg tilbake som etter første runde i Tsjetsjenia. Putin vet at dette er siste sjanse.

8 Likes

Så lenge Russland har få kampstyrker i området, skal det ikke så veldig mye til å komme et godt stykke. Dersom Russerne så skal drive ukrainerne tilbake, må de ta vesentlige ressurser fra andre frontavsnitt.

Det andre problemet Russland vil få dersom ukrainske styrker kommer seg noen kilometer sørover, er at den eneste veien til Krim uten broer blir truet. Med rekkeviddeovertaket Ukraina har på artilleri, kan de beskytte et dypt brohode fra andre siden av elven. De kan dermed ta over et begrenset antall, som de kan bruke tall å plage trafikken på veien med.

3 Likes

Ja, dette må være en del av løsningen, i det minste for ukrainas del isolert sett, da oppnår vi vel en slags kald krig mellom Russland. At de skriver de nye territoriene ut av grunnloven igjen virker usannsynlig for meg.

Hvis Nato godtar å ta inn territorier som Kreml mener er deres så har man satt en knallhard konfliktlinje, om man vil kalle det kald krig, verdenskrig etc. kan man ha ulike syn på.

https://twitter.com/Hermageddon/status/1688800353645682688

So you guys were discovering 50% of the Russian IFV, 60% of the tanks and 57%(ish) artillery and 50% of the special equipment losses compared from what the Ukrainians are reporting for today.

Ikke verst. Kanskje viktigst er at trenden for artilleri er sterkt i favør Ukraina. Ser ut til at ukrainske tap av ifv/apc/tanks går opp når de rykker fram.

Tja, han sammenlikner dagens observasjon fra perpetua med dagens tall fra ukraina? Videoene perpetua ser på er vel ikke nødvendigvis så rykende ferske. Antall tanks kan jo være 3 den ene dagen og så 10 den andre dagen?

1 Like

Det ville jo vært enkelt å hindre naboland i å få komme inn i Nato, dersom man bare kunne skrive de inn i grunnloven som en del av Russland…

3 Likes

Skjønte ikke noe av dette. Selvsagt kan de ikke hindre nato-medlemskap på denne måten. Jeg sier bare at det vil bli dårlig stemning dersom et “russisk” territorium blir en del av Nato.

2 Likes

Hvis vi snakker om Ukraina, som godtatt av alle parter i 1991? Inkludert Kina? Tja.

1 Like

Poenget var kun å vise til at Nato neppe bryr seg om så useriøse annekteringer.

3 Likes

Da bør russland sporenstreks hevde at Georgia er deres område.

1 Like

Javel, men det gjør Kreml, og hvis dette er avskrekking som funker har man en fred i ukraina i form av en kald krig. Hvordan det ser ut i resten av verden er en annen sak.

Kreml vet jo selv inderlig godt at denne annekteringen ikke er riktig og ikke blir akseptert av verdenssamfunnet. Så selv om de blir provosert, vil de neppe bruke dette som grunnlag for krig mot Nato. I beste fall kan de håpe at det skal ha en eller annen slags verdi som forhandlingsgrunnlag.
En kald krig er det vel uansett Russland som over tid taper mest på…?

3 Likes

De vil ikke erklære krig mot Nato, men de vil gjøre mye for å destabilisere ukraina på andre måter, tror/frykter jeg. Aksjoner maskert som internt opprør mot sittende regime i ukraina, etc., samtidig som de ser seg om etter nye muligheter rundt omkring.

Kasakstan har også begynt å få et nazi-problem …

1 Like

Blir Ukraina medlem av Nato, kan vi jo håpe på at Kreml innser at det hele er rimelig fånyttes. Avhenger selvsagt også av hvem som videre inn i fremtiden styrer Russland.

Laaang analyse av bla Frederick Kagan fra ISW.
Mer balansert enn overskriften gir inntrykk av.

Et grundig overordnet bilde av hvor krigen står i dag, med analyse av begge parters styrker og svakheter.
Jeg synes det er mer verdt enn twitterfragmenter av ett og ett slag her og der. I alle fall hvis man, som jeg, er mest interessert i krigen på strategisk nivå.

Den er lang, men vel verdt tiden

1 Like

Problemet til Russland er at alt de har bygget opp av nettverk i Ukraina er fubar. I hvert fall i de områdene som ikke er okkupert. Politiske partier osv og folk som har støttet putin og fått støtte fra han…

1 Like

Det blir spekulasjoner hvordan dette vil fortone seg i fremtiden, flere politiske partier i ukraina ble forbudt etter invasjonen. Men ukraina er ikke blitt kvitt slike undergravende elementer. F.eks. mange forsøk på å forsyne russerne med koordinater. I dette eksempelet for Zelenskys posisjon.

https://twitter.com/visegrad24/status/1688477994182971392

Ny våpenpakke i fra USA.

14 Likes

Hadde det vært noe særlig å snakke om hadde zelensky vært død.