Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Tyskland ble tvunget til å offentliggjøre sine donasjoner for å dempe hysteriet om at det kun donerte hjelmer.
Til forskjell er det meste av fransk hjelp hemmelig. Jeg har også forstått det som at Macron gir prosentvis mest gjennom EU for å fremme idealet hans om en slagkraftig allianse.

5 Likes

Frankrike har mye sosial uro. Dels pga. innvandring som Sverige med det ekstra forholdet at de er plassert sentralt i vesteuropa og har kolonifortid med et haleheng. Det er også dels pga. fattigdom blant arbeiderklassen som blir presset fra ulike kanter (men ingen vellykkede revolusjoner har blitt startet av noe annet enn middelklassen så pust med magen).

Denne uroen forsterkes av energifattigdom, tapte industriarbeidsplasser osv. osv.

Det er derfor naturlig at Frankrike i det åpne rom vil tale for fred. Det er en mulighet for at de sier og gjør andre ting på bakrommet. Frankrike er ikke kjent for å være 100% koordinert mellom det man sier og det man gjør.

2 Likes

Er det da kluster ammunisjon? Jeg har ikke vært i hæren og er egentlig lite interessert i kuler og krutt unntatt når det gjelder at et vennligsinnet land skal overleve. Eller er det bare en gedigen “haglepatron”??

Denne tweeten kom opp rundt samme tema:
image

Det er en “granat” med målrettet ladning av wolframkuler. “Granaten” bæres frem av en rakettmotor.

Edit: siste bilde er av klasebombe

1 Like

Det er en god måte å beskrive det på.

1 Like

:fire: :man_shrugging:
image
https://twitter.com/officejjsmart/status/1692109597048209847?s=20
Visstnok ikke ferdig bygget ennå, så kanskje litt tidlig ute…

Øverste bilde er detonasjon av rakett-systemet Himars, de har en variant med 180 000 wolfram-hagl i stridshodet.

Nederste bildet viser et Himars med klasebomber, altså mange små bomber som skal sprees utover et større område.
Norge hadde dette systemet helt til vi ble med på forbudet mot klasebomber.

2 Likes

Ja men da kan vel Putin avslutte spesialoperasjonen da.

3 Likes

Ukraina varsler flere angrep framover og da spesielt i Svartehavet.

3 Likes

Disse politiske talk-show greiene fra ruzzland virker å være noe for seg, og selv om det vel stort sett er ren galskap så er det jo også litt skremmende. Fakta er jo også en stor røre med en sammenblanding av Sverige og Norge osv…
image

https://twitter.com/TheKremlinYap/status/1692147044620656794?s=20
NB Mulig at oversettelsen er litt off, men jeg kan jo ikke ruzzisk. Men det hadde vel gitt mere sense om det stod “demilitarisered” i stedet for “delimitation of the Barents Sea”

2 Likes

https://x.com/visegrad24/status/1692297494804181043?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

Ukraina som ikke har en marine, fortsetter å plage russland :slight_smile:

1 Like

https://twitter.com/DefMon3/status/1692360185312862570

Most brigades have been committed. That does not mean the entire brigades have been utilized or seen combat.

Han diskuterer en artikkel som bl.a. sier at Ukraina har brukt alle angrepsbrigadene sine. Jeg tenker at det er svært logisk for Ukraina å rullere på hvem som er på fronten. Delvis for å slite mindre på sine egne styrker og gi dem nok hvile, men også for å gi dem erfaring fra kamp med sitt nye utstyr. Jeg vil også påstå at det rett og slett ikke er plass på de angrepsvektorene som finnes for hele styrken Ukraina satte opp i våres.

2 Likes

Resirkulert klipp fra i går: https://twitter.com/visegrad24/status/1692307316031344955

Så en som kommenterte at Ukraina var kommet forbi hovedminefeltene. Jeg stiller meg litt tvilende, samtidig som det er 400 km med rimelig aktiv frontlinje. Med 5 miner pr m2 som Ukraina har vist fram fra noen steder (blanding av AT og AP miner), så rekker 26m miner med til et 13m tykt belte med miner.

Vet ikke hvor bra kildene til artikkelen er, men de mener 174.000 km2 kan ha landminer. Jeg stiller meg tvilende, ettersom dette blir et område på 400 km x 435 km. Med antallet landminer nevnt under, så blir det 152 landminer pr km2. Eller en landmine pr 6500 m2.

Iflg denne artikkelen fra nov 2022, så hadde Russland 26,5m landminer. https://central.asia-news.com/en_GB/articles/cnmi_ca/features/2022/11/22/feature-01
Ukraine war: The deadly landmines killing hundreds - BBC News

1 Like

https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-august-17-2023

Recent Ukrainian advances near small settlements in the Donetsk-Zaporizhia Oblast border area and in western Zaporizhia Oblast are likely tactically significant because of the structure of Russian defensive lines . Ukrainian Colonel Petro Chernyk stated on August 15 that the three-echeloned Russian defensive line in southern Ukraine is comprised of a first line of minefields stretching several kilometers deep; a second line with artillery, equipment, and personnel concentrations; and a third line of rear positions meant to preserve resources.[10] Recent Ukrainian advances north and northeast of Robotyne (10km south of Orikhiv) in western Zaporizhia may allow Ukrainian forces to begin operating in the areas past the densest minefields.[11] If the areas around the second Russian line of defense are less heavily mined, then they would likely be more conducive to more rapid Ukrainian gains. ISW has no ability to assess the density or depth of Russian minefields, however.

Hvis dette stemmer, så er det faktisk signifikant. Minefelt er ett av de tre pillarene for de russiske forsvarslinjene. Uten de, så kan Ukraina bruke mer panser i stedet for fotsoldater til å gjøre gjennombrudd. De trenger fotsoldater til å beskytte panseret, men disse trenger da ikke være først i formasjonen slik som nå.

EDIT, leste det ikke så nøye første gangen, de avslutter med:

ISW has no ability to assess the density or depth of Russian minefields, however

Mao, det er utsagnet til Ukrainian Colonel Petro Chernyk som ISW legger til grunn. Det er mao, det man burde lese:

https://odessa-journal.com/petro-chernyk-factors-affecting-the-pace-of-our-advance-in-the-south

Et lite utdrag (min utheving):

It is possible because we have quite good equipment. These are American M-58 machines. They can shoot a combat “cable” up to 90 meters. In this cable, there are 7.5 kilograms of C-4 explosive per linear meter. And when all of this explodes, a passage is created with a width of 6 meters, where a tank can pass through fully. And step by step, in one spot, such a passage can be created. But this is a big machine. There are also other machines based on the “Leopard-2” tank. The Germans have also provided us with those. They have special “trawls” in their equipment that make the mines explode or detach, throwing these mines in various directions, leaving them in such a position. These are convenient targets, especially for enemy artillery. Therefore, their artillery needs to be destroyed

Og så:

I have no doubt that in August, we will again show a very solid result. With an average figure of 200 cannons, we outperform the destruction coefficient almost threefold. The Russian military-industrial complex can take old Soviet junk from storage, repair it, and put it into operation; there is a lot of it in reality. There are over 10,000 of them in storage in Russia. However, the coefficient is still within 150 cannons in our favor. I must note that a standard artillery brigade has about 72 barrels.

Så kort sagt, så er går ikke Russland tomme for artilleri på lager, men Ukraina ødelegger så mye artilleri at Russland ikke klarer å fikse det opp kjapt nok! 5-600 i måneden er 6-7000 i året, så i det tempoet, så har Russland bare 18 mnd igjen med artiller på lager. Sånn i tillegg.

Tilsynelatende, så er situasjonen elendig for Ukraina. De rykker fram 100m av gangen. Det ser ut som krigen er frosset. På den andre siden, hvis disse tallene er riktige, så begynner Russland å nærme seg et kritisk punkt hvor minefeltene er så tynne og artilleriet deres så dårlig at Ukraina vil bryte gjennom.

Jeg har ingen mulighet til å si om tallene han kommer med er riktige. Jeg vet at forholdstallet mellom visuelt bekreftede ukrainsk og russisk artilleritap er kraftig i Ukraina sitt favør. Men de absolutte tallene er mye mindre enn det som blir referert til her. Flere russere har dog klaget sin nød og nevnt at de ikke har noe fungerende motartilleri. Det sier dog ikke direkte at Russland ikke klarer å erstatte tapene. Jeg vet ikke hvor mye de har i Ukraina, men det skulle ikke forundre meg om tallet lå på 3-4000 enheter (men jeg fant ikke noe data jeg stoler på). Med en nedgang på 200/mnd, så vil Russland fortsatt ha store mengder artilleri i lang tid.

10 Likes

På sørfronten synes Russlands største problemer å være logistikk og personell. Når det er vanskelig å få fram ammunisjon, og du mangler trenet personell, er det vanskelig å få artilleriovertak.

Et annet moment med logistikkproblemene til Russland i sør, er at dette også begrenser etablering av nye minefelt. Dette gjør det vanskeligere å gjøre nye linjer lengre bak like sterke som linjene de laget siden i fjor høst.

6 Likes

Tja, hvis det mest “moderne” russiske artilleriet blir skutt vekk og det blir erstattet med gammelt ræl fra et fuktig lager i Sibir… så hjelper det ikke så veldig mye for dem.

Eldre og umoderne artilleri er mer unøyaktig og baserer seg på at mange nok rør og granater til å dekke mål-området. Da ber man om effektiv kontra-artilleri fra ukrainerne.

3 Likes

Måtte regne på det. For å lage et minefelt til i sør, som dekker fronten på 160 km, så trenger du noen millioner miner. Spørsmålet er jo egentlig om de trenger det? Den aktive frontlinjen er nok endel kortere. 60 km?

En Anti-tank mine veier rundt 10kg, så på en lastebil som tar 10 tonn, så har du plass til 1000 slike miner. Det blir da 1000 rundturer med lastebil for å få 1 million miner fram til fronten. 152mm Artillerigranater med propellant (altså, vet ikke hva dette blir på norsk), veier nær 100kg. Så tilsvarende det å frakte 100k artillerigranater.

Lastebillogistikk må jo faktisk være et helvete for Russland hvis dette egentlig er et problem.

1 Like

:ukraine: :eyes:
image

9 Likes

Ikke lovende nyheter, ei heller tone:

“The grim assessment is based on Russia’s brutal proficiency in defending occupied territory through a phalanx of minefields and trenches, and is likely to prompt finger pointing inside Kyiv and Western capitals about why a counteroffensive that saw tens of billions of dollars of Western weapons and military equipment fell short of its goals”

Dette er gode nyheter for hvert jagerfly og helikopter så blir det spart mange Ukrainske liv.

10 Likes