Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Artikkelen er nok litt bullshit

Joint war games conducted by the U.S., British and Ukrainian militaries anticipated such losses but envisioned Kyiv accepting the casualties as the cost of piercing through Russia’s main defensive line, said U.S. and Western officials.

Når Ukraina startet offensiven, så var alt pent satt opp av russerne. De hadde reserver, de hadde artilleri, osv. Når USA har gjort tilsvarende angrep på befestede posisjoner tidligere, som i Irak, så har de kjørt på med en bomb-alt-de-ser i 37 dager kampanje. Ukraina har ikke luftvåpen som kan brukes. De har derfor måttet pushe sakte for å få Russland til å flytte fram tropper og utstyr som de kan ta ut med droner og Himars.

Funker det? Fra artikkelen:

While not achieving its objectives, he noted Kyiv’s success in degrading Russian forces. “The Russians are in pretty rough shape,” he said. “They’ve suffered a huge amount of casualties. Their morale is not great.”

Neste punkt:

U.S. officials said the Pentagon recommended multiple times that Ukraine concentrate a large mass of forces on a single breakthrough point. Though Ukraine opted for a different strategy, officials said it was Kyiv’s call to make given the profound sacrifice Ukrainian troops were making on the battlefield.

Så, er dette faktisk blitt sagt? Tjah spør du meg. Russland har prøvd dette mot Ukraina og uten luftherredømme, så har de angrepene endt opp som hakkemat pga ukrainsk artilleri.

I min forrige post, så tok jeg opp to punkter: artilleri og landminer. Kort sagt, så har russisk artilleri i sør blitt vesentlig svekket de siste to månedene. Det som var selvmord i juni behøver ikke være det nå. Det samme gjelder minefeltene. Disse var svært dype og fordi de var beskyttet av helikoptere i tillegg til artilleri, så var det ikke bare å “peise på”.

U.S. officials reject criticisms that F-16 fighter jets or longer-range missile systems such as ATACMS would have resulted in a different outcome. “The problem remains piercing Russia’s main defensive line, and there’s no evidence these systems would’ve been a panacea,” a senior administration official said.

Jeg er forsåvidt enig i at F-16 og ATACMS ville løst problemene, men det hadde gjort det mye vanskeligere for Russland å ha helikoptere nær fronten og ATACMS ville gjort det lettere å ta ut broer. Uten Storm Shadow, så hadde Russland hatt bakrommet fritt. Det er det ikke nå.

Ukraina har dog ikke fått nok til å kunne bruke Storm Shadow på hva som helst. Hadde de fått nok ATACMS, så kunne de faktisk brukt en pr helikopter som står på basene rundt 100 km fra fronten.

Oppsummert, så vil jeg gjenta konklusjonen fra innlegget mitt over Russland/Ukraina debatt 6 - #3174 av Christian, som er at hvis tallene Ukraina opplyser om er korrekte, at Russland sliter hardt med artilleri i sør og at de har brutt gjennom hovedminefeltet to steder og at det lengre bak er bare mindre minefelt, så er det fortsatt muligheter.


(jeg må forresten si at jeg har mer tro på den østlige av disse to. Filmklippet et par innlegg tilbake hvor den ukrainske tanksen herjer relativt fritt er fra det østlige punktet)

5 Likes

Angående helikoptere, så har disse missiler med 8-10 km rekkevidde. Stinger og diverse andre manpads har 7 km rekkevidde.

Som har 9 km rekkevidde ble brukt til å skyte ned det siste helikopteret. Rett våpen på rett plass

6 Likes

15 kilo bæreevne må jo kunne gi et godt smell :boom: :ukraine:
image

10 Likes

Hvorfor kommer normalt etterrettelige, pålitelige og velrennomerte Washington Post med en bullshit-artikkel ?

2 Likes

Dagen etter at Russland begikk en alvorlig og omfattende krigsforbrytelse ved å sprenge Nova Kakhovka-dammen, støttet etterrettelige, pålitelige og velrenommerte Washington Post Kreml sitt forsøk på å avlede oppmerksomheten ved å trykke en artikkel om nynazisme i Ukraina.

Det er best å behandle alle medier med en solid dose kritisk sans.

Edit: Samme dag trykket New York Times en artikkel om korrupsjon i Ukraina. Media brukes bevisst og aktivt.

11 Likes

Fordi de ikke er bedre enn kildene sine? Det kan godt være dette er noe som mangler context.

Bullshitet er at USA forventet at Ukraina skulle drive manøverkrig mot sterke russiske forsvarslinjer uten å først svekke disse først.

Det kan være dette var forventningene i januar, før forsvarslinjene var blitt så sterke/dype.

Btw, selve konklusjonen er et helt realistisk utfall. I hvert fall før høsten slår inn.

5 Likes

Hvis New York Times fokuserer på korrupsjon i Ukraina, og Washington Post skriver om ukrainske nynazister, samtidig som russerne begår alvorlig overgrep som å sprenge Nova Khavkovka-dammen, hvilke medier skal vi da sette vår lit til?

Har du noen konkrete forslag?

1 Like

For å si det sånn, Tyskland byttet forsvarsminister, i mine øyne fordi den daværende forsvarsministeren enten var udugelig eller i Putin sine lommer på ett eller annet vis.

Slike artikler som dette, med anonyme kilder, veeeeel. Jeg vil påstå at alt av artikler med anonyme kilder som er umulig å ettergå er artikler man burde ta med et par klyper salt.

7 Likes

Sett ikke din lit til noe media. Bruk sunn fornuft, og sammenlign forskjellige kilder.

Medier har stor påvirkning i samfunnet. Derfor har profesjonelle aktører mange tiårs erfaring i å påvirke og bruke media.

Et annet aspekt er kompetansen i redaksjonene til å vurdere informasjonen de får. Det har du kanskje merket deg når du ser mediedekning av ditt fagfelt. Da kan du ha som utgangspunkt at andre fagfelt neppe dekkes noe grundigere.

12 Likes

Btw, ser at det ene russiske helikopteret som ble tatt ned er geolocated. Dette er bare et par km fra fronten. Kort sagt, helikopteret burde aldri ha vært der. Enten piloten fløyet feil, eller så har det blitt sendt på et selvmordsoppdrag. Sistnevnte fordi Russland sliter ved fronten?

3 Likes

Så at youtuberen “Reporting from Ukraine” beskrev en ny taktikk i bruken av Leo2. De holdes langt bak fronten, og utnytter den gode optikken til å ta ut mål på lang avstand. Kaller dem “snipers”.

Ukraina bruker også stridsvogner direkte i fronten, men i dette tilfellet jaktet trolig helikopterne på noen plagsomme snikskyttere et godt stykke bak fronten.

(På samme måte som med flere andre vestlige våpensystemer i Ukraina, så vil det ikke overraske meg om også Leo2 viser seg å kunne brukes effektivt på vesentlig lengre avstand enn offisielt oppgitt.)

6 Likes

Skyter de direkte eller indirekte? :stuck_out_tongue:

Jeg tolker “sniper” som at de bruker egen optikk, og ikke ekstern spotter. I et flatt terreng, skal det trolig ikke rare høydedraget til for å kunne ha fri sikt til mål mange km unna.

Edit: Her er vel noen her på forumet som har erfaring med optikken i Leo.

"The sight is fitted with a CE628 laser rangefinder from Zeiss Optronik. The laser is a Neodinium Yttrium Aluminium Garnet, (Nd:YAG) solid state laser.

The rangefinder can provide up to three range values in four seconds. The range data is transmitted to the fire control computer and is used to calculate the firing algorithms. Also, because the laser rangefinder is integrated into the gunner’s primary sight, the gunner can read the digital range measurement directly. The maximum range of the laser rangefinder is less than 10,000m with accuracy to within 20m."

8 Likes

https://twitter.com/Tatarigami_UA/status/1692599839085715568

I’ve received inquiries from multiple people requesting my opinion on the recent WAPO article titled “U.S. intelligence says Ukraine will fail to meet offensive’s key goal.” The reality is, I can’t comment on it, as evaluating the true attritional rate is exceedingly complex. Moreover, even if we were to possess accurate and comprehensive loss data (which neither side has), making a precise prediction about the outcome remains elusive due to the numerous unknown variables in the equation. I understand that my answer might be unsatisfactory for many.

Synes dette svaret er rimelig godt @Snoeffelen. Infoen i artikkelen er basically noen som hevder å ha svært gode tall på ukrainske og russiske tap og som også sitter på tall for reservene til begge og kampmoralen til begge.

Det er da man kanskje tenker at noen som sitter så høyt oppe kanskje ikke har plapret? Eller som ikke har så mye info som de påstår til avisen?

3 Likes

Speaking on the sidelines of an event in Tuscany on Wednesday, Italian Foreign Minister and deputy premier Antonio Tajani described Libya’s troubles since Gaddafi was overthrown and murdered, saying he was “certainly better than those who arrived later.”

“It was a very serious mistake to let Gaddafi be killed. He may not have been the champion of democracy, but once he was finished, political instability arrived in Libya and Africa, he said. The official noted that Rome had kept an agreement with the leader which “blocked the migratory flows and the situation was much more stable.”

Edit: Feil tråd

2 Likes

Dobry!

https://twitter.com/RagexWar/status/1692627031660339554?s=20

Jeg var skytter på Leo-1A5, denne hadde samme optikk som Leo-2A4.
Min pers var å treffe et statisk mål mens vogna kjørte i terreng -på nesten 4 km.
I stilling er det lett å oppdage mål opp mot 10km, men da begynner sannsynligheten for bomskudd bli større selvsagt. Men skyter man med høy-eksplosiv granat trenger man ikke blinkskudd, nært nok er mer enn godt nok.

Leo-1 er mer presis pga riflet kanonløp, Leo-2 har glattboret løp. Men sistnevnte har større granater - 120mm vs 105 i Leo-1.

Sniping med disse vognene er veldig effektivt: man setter laser-avstandsmåler i målet, venter 2-3 sekunder for å la computern korrigere løpet og så skyter man. Det er særdeles enkelt og sannsynligheten for å treffe er svært høy.

18 Likes

Tar man med at rekkevidden på missiler fra russiske helikoptre er oppgitt med helikopteret i en viss høyde, synes det logisk at helikopterne må nært fronten når de ønsker å angripe fra lav høyde.

2 Likes

Etter en litt “sobering” Wapo-artikkel (som Defmon riktignok syntes var i overkant optimistisk), linket til litt lenger opp i tråden, følger NYT opp med en vurdering av tapstall fra “US officials”. Tallene i ingressen gir en ratio på 1,7 : 1 i favør Ukraina for drepte og omtrent det samme for KIA+WIA. Det virker å være lavt da dette er lavere enn forholdstallene til oryx over tapt utstyr. På den annen side, 10:1 i bakhmut tror jeg ingenting på men det er sikkert ferdigdiskutert. Leser man lenger ned i artikkelen finner man at det er mange sprikende tall og stor usikkerhet da usa ikke får oppgitt ukrainske tapstall av ukraina.
Så man kan egentlig spørre seg hvor god oversikt disse “officials” har over det som skjer i felten i ukraina. OSINT-kontoer på twitter blir noen ganger latterliggjort som gutter på gutterommet som tror de har noe å bidra med. Men f.eks. tatarigami_UA, som er en ukrainsk offiser sier at de har stor nytte av arbeidet som gjøres av diverse OSINT- og geolokasjonsamatører. Og Oryx er blitt kanskje den mest brukte referansen over tapt utstyr i denne krigen. Han er etter det jeg forstår en tyrkisk ung mann som bor i nederland, som startet dette som en hobby da han var tenåring, denne hobbyen begynte han etter hvert å ta mer seriøst og brukte mye av sin fritid på dette arbeidet i håp om at det skulle lede til en eller annen karrierevei. Det innså han at det ikke kom til å gjøre. Prosjektet fortsettes av en tsjekkisk hjelper, tror jeg. Men likevel litt fascinerende hvordan slike amatører på fritiden kan ende opp som referanser for jobber som man kunne tro etterretning, forskning, journalister etc. burde gjøre.

3 Likes