Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Kan hende ukrainerne også leser amerikanske aviser.

I fjor høst klagde amerikanerne på at de enten ikke fikk se planene for angrepene i Kharkiv og Kherson, eller at planene de ble servert ikke var de som ukrainerne kjørte etter. Det vil ikke overraske meg om de også har delt uriktige planer og mål for de pågående operasjonene.

8 Likes

Som en kuriosa har jeg fulgt flere amerikanske kamphelikoptre i siktet med Leo-1. Jeg ville ikke vært en slik pilot innenfor 2-3 km rekkevidde for vestlige vogner. Filmer fra Ukraina viser at helikoptrene fortsatt står stille i lufta når de søker og skyter. Med termisk ser de ut som enslige flomlys og ville vært helt åpenbare skyteskiver… noe også ukrainske atgm-skyttere har funnet ut for lengst.

4 Likes

Med tanke på at amerikanske kilder lekker som en sil, så gir det mening å ikke gi riktige data til dem.

4 Likes

Går det an å få proximity fuse på stridsvogngranater? (Slike man hadde på tradisjonelle luftvernkanoner.) Da hadde granaten ikke behøvd å treffe helikopteret, bare passere innenfor noen meter.

Greia er jo at Russland stort sett har holdt seg på maks rekkevidde som er 8-10 km, mens stinger og andre manpads har 7 km rekkevidde.

Rekkevidden på 10 km skal være under ideelle forhold. Har lest flere kommentarer om at helikopteret ikke kan være nær bakken dersom maks rekkevidde skal oppnås.

Når det gjelder Stinger, så er jeg ikke overbevist om den effektive rekkevidden mot Russlands mest moderne helikopter. Stingermissilene som Ukraina har fått fra USA er 41 år gamle (og renovert 3 ganger for å forlenge levetiden). Det er rimelig å anta at russerne har flares som er temmelig effektive til å avlede missilene. (Polske oppgraderinger av sovjetiske missiler (Igla) har trolig et mer moderne søkehode.)

Skytes det med Stinger på kort hold, er det imidlertid ikke sikkert at de oppdager missilet i tide, eller rekker å sende ut flares.

Robot 70 styres til målet manuelt med en laser. På mange måter som en del ATGM, men med langt høyere hastighet på missilet. Med god optikk, er det trolig vanskelig å avlede skytteren med flares.

Jeg tror Robot 70 er ekstra effektivt her. Det er lett å flytte, har høy treffsikkerhet og samtidig rekkevidde som lar dem operere et stykke bak fronten.

4 Likes

Er det som ble brukt til å ta ut i hvert fall ett av de siste helikopterene. Jeg vil tro at det som er av disse er blitt flyttet sørover.

US Secretary of State Antony Blinken notably offered a diverging opinion from the alleged intelligence assessment on August 15, stating that the prospects for Ukraine’s counteroffensive to make significant “strategic gains” will remain unclear for at least a month or longer.[4]

Bedre å stole på anonyme kilder @Snoeffelen?

Ref Russian Offensive Campaign Assessment, August 18, 2023 | Institute for the Study of War

Som jeg sa til tilsvar når artikkelen ble postet her, det er ikke helt godt å si hva som skjer videre. Hvor store tap er det Russland faktisk tar og hvor enkelt kan de erstattes?

Det er jo liten tvil om at det må skje noe med tempo for at Ukraina skal nå målene sine. Hvor sannsynlig er det? Jeg er jo litt pessimistisk, men jeg synes det er rart hvis Russland med store problemer med artilleri skal klare å holde.

Det er snakk om at Ukraina kanskje er kommet seg gjennom minefeltet ved Tokmak
Da burde veien mot Melitopol og Azov-havet bli noe lettere

4 Likes

20 km til tokmak?

Her med forsvarslinjene

Hele utsagnet om å ha krysset minefelt virker ikke så kredibelt. Det er ca tre skyttergravsystemer mellom Robotyne og tokmak.

1 Like

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1692851757523534204

Russian defense ministry reports a drone attack on a military airfield in Novgorod region.

A large fire started on the airfield after the drone strike. Russian military officials report one damaged aircraft.

This airfield hosts large hypersonic Tu-22M3 rocket carrying bomber planes. Reportedly, the aircrafts that survived the attack are now being moved to Olenya airfield in Murmansk region.

Synes dette er gode nyheter når Russland må flytte fly for å klare å beskytte dem. I stedet for å ha dem der de kan lettest slå mot Ukraina.

7 Likes

Hej Norge

Billeder af airbase :smoking:

:rocket:

:fire: :rocket:

Mindre nederlag for Ukraine :cry:

Slava Ukraine :ukraine:

Dansken

3 Likes

Blir et stykke å fly fra Murmansk, men disse rakettene har vel lang rekkevidde og avfyres fra langt hold? Tenker uansett at jo lenger rakettene skal være i lufta, jo større sjanse er det for at de detter ned pga. teknisk svikt.

1 Like

Dette er hva man kaller gode nyheter!

image

17 Likes

Meget velformulert av Garry!

image

5 Likes

Har ikke sett om dette er bekreftet, men krysser fingrene.

image

7 Likes

Nå skjer det mye på en gang her!

image

13 Likes

Ukraina har åpenbart flere jern i ilden. Nå har de gjennomført et droneangrep mot en flybase rett øst for Estland (650 km fra grensen til Ukraina).

Etter fargen på røyken og stelittbilder av lagerområder, ser det ut til at de har truffet et lager for Kh-22 antiskipsmissiler (som Russland bruker mot boligblokker).

Både jet fuel og drivstoffet til Kh-22 brenner med svart røyk, mens sprengstoffet RDX brenner i følge Trent Telenko med hvit røyk som passer med bildene fra brannen.

https://nitter.net/TrentTelenko/status/1692951879284633610#m

Jeg regner med at det er mye intens innovasjon når det gjelder militærteknologi og militær anvendelse av sivil teknologi i Ukraina. Det overrasker meg ikke at etablerte våpenkonsern ønsker å etablere teknologisk kontakt med disse miljøene.

10 Likes

Det har overrasket meg at Ukraina har sendt droner til Moskva så lenge de har slike militære mål, så godt å se de har angrepet to russiske flyplasser i dag. Må si jeg er imponert over hva de får til med svært begrensede midler.

6 Likes

Kan hende ukrainerne måtte vente med å angripe flybasen, til russerne hadde flyttettilstrekkelig med luftvern til Moskva.

10 Likes