Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Skal Norge nå være dårligere enn Danmark? Mens russiskortodokse prester velsigner Barrntsburg og Pyramiden som russisk jord sitter vi på hendene.

Jeg synes vi skal gi ammo til F16 flyene. JSM.

9 Likes

Meningsløs innvasjon er jeg enig i.

Ukrainerene forsvarer seg jo bare. Verre med de russiske ungdommene som sendes i kjøttkvernen.

24 Likes

Jeg har ofte lurt på hvilken forbindelse du egentlig har med Russland? Men det får vi antagelig aldri vite…

12 Likes

Du skuffer meg stort.

15 Likes

Takk for realitetsorienteringen. Det er derfor de får støtte. Dette er fullstendig trivielt. Du fremstiller det som gitt at ukraina er sjanseløse. Det avhenger nettopp av støtten de får (kampevnen) og viljen til å kjempe. Det siste har de mer enn nok av.

13 Likes

Ukrainske ungdommer hadde ikke engang lov å forlate landet. De er bondene på sjakkspillet som må satse livet enten de er enige eller fullstendig uenige i at man velger krig heller enn forhandlinger. Så langt har jo russerne stort sett benyttet seg av vervede soldater ved fronten som har valgt dette selv. Og frykter man å bli sendt til fronten senere så kan man forlate landet, et valg ukrainske ungdommer ikke har. Kjenner forresten en ukrainer - tidligere ukrainsk mester i svømming - som jeg traff i 2016, og han hadde allerede da forlatt landet fordi han fryktet at det senere ville komme til tvangsrekruttering av soldater.

1 Like

Denne dr Stockman har valgt sitt nick ganske så riktig…karakteren er fra en Folkefiende av Ibsen, og denne motbydelige typen er åpenbart en fiende av det ukrainske folk som kjemper en heroisk kamp mot terroriststaten Russland.

14 Likes

Forsøk på å unngå verneplikt vil i krigstid være å regne som foræderi / desertering i de fleste land.
(her er det et interessant aspekt, at samvittighetsgrunner ga mulighet til alternativ / sivil tjeneste i mange vestlige land, men nekt var nok i mange tilfeller fengsel. Tyskland og Sovjetunionen utmerket seg med bruk av dødsstraff for tjenestenekt i tvungen verneplikt)

8 Likes

I morgen har krigen vart i nøyaktig 1,5 år;
22. februar 2022 til 22. august 2023.

Når man sitter på sidelinjen, som f.eks. her på Tekinvestor tror jeg følelsen av den tiden er at den tiden har gått fort, for de som sitter i skuddlinjen i Ukraina tror jeg den tiden føles som en evighet.

9 Likes

Du tar ganske enkelt ikke innover deg det faktum, at da Russland invaderte/angrep Ukraina, så var Ukrainas militære i stor grad avhengig av våpen fra sovjettiden (stridsvogner, artilleri, utstyr, ammunisjon, osv). Dette var nok til å stoppe russerne fra å innta Kiev - noe som igjen medførte en voldsom mobilisering blant ukrainerne, som igjen førte til at USA/NATO/EU og andre vestlig orienterte samarbeidspartnere bistod med stadig mer moderne vestlig-produserte våpen. Det kan derfor ikke sammenlignes slik du fremstiller det.

10 Likes

Ravioli
Du tar ikke inn over deg at utenlandsk støtte gir som du sier ukrainerne større evne til å stå imot den russiske militærmaskinen, men det kan umulig være en positiv ting at en krig som trekkes i langdrag fører til at stadig flere ukrainske soldater dør, landet tappes for kvinner og barn som drar utenlands, bygninger og infrastruktur ødelegges, landets økonomi forfaller, stadig flere landområder vil gå over på russiske hender osv. Man må ha ganske så rosenrøde briller på nesetippen for å se på dette som en bra ting. Hva tror du forresten skjer den dagen Trump eventuelt overtar i Det Hvite Hus? Nei, dette er ønsketenkning fra ende til annen.

1 Like

Jeg hadde heller vervet meg enn å la Russland voldta Norge.

20 Likes

På hvilken måte er det bedre at Ukraina faller inn under ryzzland, miljoner mørdas og resten blir i paksis slaver eller livegne, som under stalin-tiden?

15 Likes

Det samme tenker jeg. Hvor mange sivile drepte Russland i butcha alene? Hva har skjedd med de i de okkuperte områdene? Jo, de har blitt tvangsrekruttert og sendt til fronten. Hadde Ukraina blitt okkupert, så tenker jeg ukrainske ungdom om noen år hadde blitt sendt til Georgia for å okkupere der.

13 Likes

@dr.Stockman det er liten tvil om hvilken side du hadde vært på i 1940-45…

18 Likes

Ja, kjenner til den karakteren (i tillegg til at det er et ordspill), også var det en resepsjonist fra nrk.
Vi kan i hvert fall ikke regne med ham dersom russland skulle invadere Norge.

7 Likes

Nå bryr jeg meg ikke en døyt om hva du måtte tenke, men du har ihvertfall sansen for en heroisk død - hvor meningsløs den enn måtte være. Og så er det jo lett for deg å sitte her hjemme og se på dette som en fotballkamp der man heier på sitt lag og tror at de skal vinne selv om de ligger under 9-0 og det bare er fem minutter igjen av kampen. Jeg er altså en fiende av det ukrainske folk fordi jeg ønsker å skåne disse sakesløse ungdommene, mens du mener at det er deres plikt å dø for din påståtte kjærlighet til landet.

1 Like

Du er fan meg verre enn jeg trodde gikk an (unnskyld språket). Har du fått med deg alle krigsforbrytelsene i russisk okkupert område? Lista er så lang som et vondt år…og du mener at det beste for ukrainske menn, kvinner og barn er å overgi seg til denne bestialske staten…igjen…fy fan at det går an (unnskyld språket igjen).

27 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Jeg har ikke påstått at Wagner-gruppen består av engler - snarere det motsatte, men det er irrelevant i denne sammenhengen.