Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Det har de vel egentlig gjort fra dag en av krigen.

5 Likes

Man må undres over det russiske folket som tilsynelatende ukritisk lar en diktator sende sønnene deres inn i en kjøttkvern, og som etterpå hyller ham som den sterke mann som kjemper mot Vesten og alle kreftene som vil ødelegge Russland. Har det slått dem at den sterke mannen selv har satt i gang en ødeleggelse av Russland?

12 Likes

Må ta med i betraktningen at mange russere i stor grad kun har den russiske “offisielle” versjonen av hva som skjer i Ukraina å forholde seg til. Man har i praksis en helt annen virkelighet å forholde seg til og basere sitt syn på. Så lenge Putin har kontroll på informasjonsflyten i store deler av russland vil støtten være stor.

4 Likes

Dette er kanskje et mysterium for mange i vesten. For de aller fleste russere er den økonomiske kompensasjonen den viktigste drivkraften. Lav levestandard og dårlige fremtidsutsikter gjør putins krig til en økonomisk redningspakke for soldat og etterlatte. Tror jeg har postet artikkelen om “deathonomics” to ganger allerede. Jo lavere valutakurs jo mer soldatlønn og kompensasjon for hver oljedollar. Jo dårligere økonomi jo mer attraktiv blir det økonomiske aspektet ved krigen. Tipper valgkampen til Putin vil dreie seg mye om velferdsordninger til etterlatte. De som er ideologisk tilhenger av krigen er sjelden berørt av den, ofte eldre som opplevde 90-årene som en fornedrelse. Mange er i mot, særlig unge og urbane, men tør ikke protestere. Mange bryr seg ikke.

En annen tråd fra twitter som berører noe av det samme. Skjønt konklusjonene som trekkes basert på chatting blant soldater kan virke litt strukket. Slikt kan jeg forestille meg alle soldater i krig snakker om seg i mellom.

image

https://twitter.com/Tatarigami_UA/status/1632978756250882050

8 Likes

Det var mange hundretusener som stakk. Tryggere det enn å protestere.

4 Likes

Faktisk over millionen om ikke mer.

1 Like

Det siste av Putins informasjonsflyt

Head of RT compares Russia to God inflicting plagues upon Ukraine

“What was another plague? Thunder, lightning and hail [“grad” in Russian]. I have a feeling it was written about our Grad [rocket launcher]. A Grad will destroy all the people and animals and the fields with their crops”

1 Like

Det er noe jeg synes er underlig med denne krigen og den vestlige støtten, på den ene siden loves det store “pakker” med “wunderwaffe”-utstyr, på den andre siden er twitter-feeden min full av spleiseaksjoner på brukte Toyotaer og droner. De har en prekær mangel på billig utstyr. Mange skadede soldater dør på grunn av manger på medisinsk utstyr i felten.

"This topic is rarely discussed, but I feel it’s important to briefly talk about it. There’s a significant focus on advanced weapons like ATACMS or F16, which are expected to reshape the battlefield.

While I don’t dispute the significance of these weapons, I believe the constant buzz around “game changers” sometimes overshadows the critical need for simpler, yet vital resources. "

https://twitter.com/Tatarigami_UA/status/1699310518144503856

5 Likes

Tror mange ikke innser hvor absurd mye utstyr som kreves i en krig hvor det er 500k mann på hver side i aksjon.

Vesten leverer ikke wunderwaffe men utstyr som fungerer. Ukraina trenger mer og nyere fly. Da er F16 et bra tilskudd.

6 Likes

Faller mellom sprekkene. De får slikt utstyr, men ikke nok.

1 Like

Armenian-American military exercises will be held in Armenia from September 11 to 20", - the Ministry of Defense of Armenia reports

Den stod ikke på bingokortet mitt.

6 Likes

Det var et nytt utrykk for meg, men da burde de sprekkene tettes…

https://twitter.com/DefMon3/status/1693508654022926481

1 Like

Er vel ikke uten grunn at Ukraina bytter en mann på toppen.

2 Likes

Det brast en liten illusjon der for meg, men det er kanskje like mye slik at det er korrupsjon nedover i systemet og at han må ta ansvaret. Vet ikke hvor denne Denys har dette sitatet fra, men det er nok litt å ta tak i fremdeles. At dette kommer for en dag og får konsekvenser er i det minste positivt.
image

4 Likes

Dette er litt på siden. Men er ikke Armenia t bakgården til russland ? Og jeg mener de har en forsvarsavtale sammen ?

1 Like

Har sett noe på dette før. Alt som må gjøres fort, det skjer på privat initiativ. Det positive er at det er plenty privat initiativ i Ukraina. Det skal samtidig sies at ethvert land som hadde kommet under det presset Ukraina kom under med invasjonen hadde slitt med å få ting til å fungere gjennom eksisterende kanaler.

For å si det sånn, det blir som Roc skriver her om norske sykehus. Skulle avdelingen ha kaffe, så måtte noen bare kjøpe kaffen, ellers ble det ikke noe av. I Ukraina handler dette om viktigere ting om kaffe, men greit å ta med seg at ja, det er vanskelig å få et helt land til å dra perfekt i en retning.

Bare for å illustrere hvor lang tid det tar for et land å bytte over til full krigsøkonomi. Hvilket år var året hvor Tyskland produserte flest fly? Ikke det første eller andre året av krigen nei, men 1944, krigens sjette år!
image

7 Likes

Armenia er med eller var med i CTSO som er russlands svar på nato.

Blir spennende og se hvordan russland reagerer på dette. Men dette er vel bare et svar på russland flørter med land i Sør-Amerika.

1 Like

Siden ryzzlands invasjon i Ukraina så har det blitt litt dårlig stemming med de gamle sovjet-republikkene i Sentral-Asia. Ofte med aggressive utfall i ruzzisk TV. Mest mot Kazakhstan, men også mot andre.
Dessuten ser vel Armenia hvordan det går generelt med ryzzland ekonomisk og “kulturelt” og ser vel at dette ikke er en fremkommelig vei før fremtida affærer og egen ekspansjon. Ryzzland har avsagt seg 40% av sitt eksportmarked og dette kommer at ha innvirkning på ruzzisk økonomi i flere decennier. Så Armenia prøver nok sterke banden til i princip alle som kan gi fremtida affærer. USA, Kina, India … Pengene må jo inn og ryzzland er liksom ikke å stole på.

8 Likes

https://x.com/maks_nafo_fella/status/1699374018384527776?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

Armenia går full vesten. :smiley:

9 Likes