Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Armenia har gått mot vesten i en stund. I krigen mot Aserbajdsjan og Tyrkia som foregikk på omstridte landområder for år siden spekulerte enkelte i om Putin ikke grep inn som straff.

Hvis noen tror problemene mellom Aserbajdsjan og Armenia er over, så tar man nok feil altså.

Armenia finally exiting the russian stranglehold it was in for 30 years. American troops will go to Armenia for an exercise next week and Armenia now sends humanitarian aid to Ukraine. Excellent news.

Btw. the Karabach Armenians support putin and sent humanitarian aid to russia.

Siste biten som jeg hinter til. Hvem Karabach Armenians er, veeel, russere? Jeg vet nå ikke, men det høres så sykt likt ut som Donbass-opplegget som Russland kjørte i Ukraina.

https://twitter.com/noclador/status/1699389778330890530

5 Likes

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1698735104573452756

Fighting throughout Ukraine is grueling, even for hardened veterans. For inexperienced troops recently plucked from civilian life, it’s something else altogether, Igor Kossov writes in his latest field report.

Det er jo så man blir forbannet. Økt støtte til Ukraina → konflikten blir fortere over → færre utrente ukrainere må til frontlinjene.

ATACMS og F16 med cruise missiler er begge deler som vil hjelpe Ukraina med å kutte russisk logistikk og gjøre at Ukraina får det lettere på fronten.

Det som kanskje er mest irriterende er at vi har gitt Ukraina for lite ressurser, så selv når Russland må trekke seg tilbake, så får de ikke kapitalisert på det og jaget russerne helt tilbake til Russland.

Det positive er at Ukraina ser ut til å få en såpass slagkraftig dronestyrke at de kan ta ut logistikk inne i Russland også. Her forstår jeg hvorfor vesten ikke vil la Ukraina sende vestlige missiler inn i Russland. Hvis man skal la dem gjøre det, så kunne vil like gjerne kjørt NATO luftstyrker inn over Ukraina. Som vel var det som burde ha blitt gjort når Russland startet invasjonen. Eller bare signalet man burde sendt til Russland om at kom til å skje hvis de invaderte, så de hadde droppet hele greia.

8 Likes

På meg virker det som USA nå har fått nok av russland og vil kjøre en beinhard linje der de ikke viker for konflikt .Dette er helt klart nye takter. De ser vel an hvordan russerne tar dette ,så kjører de samme løpet i Ukraina.

4 Likes

Utenriksministeren er på den linjen, men den innflytelsesrike nasjonale sikkerhetsrådgiveren har mange med seg på deeskalering.

4 Likes

Ja vi får se,og mellomtiden bomber russerne sivile. Det går rykter om at USA vil gi ny pakke til Ukraina på 1 milliard dollar.

https://twitter.com/randymot4/status/1699374937364943024

My take on the Ukraine strategy here is that they will consoldiate on the high ground with good fields of fire over the whole Russian-held sector. This will kick off a renewed and even more devastating artillery attack on everything Russian down to the Azov Sea. After some pounding, they will roll again through depleted and demoralized Russian lines.

… kjenner ikke track-recorden hans, men altså, hvis Ukraina har rett og Russland hadde brukt 60% av tiden på den første forsvarslinjen og 20% på hver av de to neste, så skal det mye til for at Ukraina ikke bryter igjennom.

Det jeg lurer på er hva som skjer da. Jeg antar det første som må skje er at Ukraina bredder ut brohodet sitt, slik at de får en forsyningslinje som er relativt trygg. I sør-vest, så tenker jeg at veien de vil prøve å sikre er denne:

Denne veien ser ikke ut til å kreve at Ukraina slår ut noen større russiske posisjoner og veien videre fører helt til Azov-havet uten russiske forsvarsverker. Jeg antar Ukraina vil slå nordover fra denne veien først, mens de forsvarer seg sørover.

Alternativet er dette, men da må de gjennom to forsvarslinjer og forsvaret rundt Tokmak og de må ta Tokmak. Tviler på at det er veien de vil gå først.

EDIT for å utdype litt, hvis man tar den første veien jeg tegnet opp, når Ukraina får tropper gjennom der, så har de plutselig muligheten til å raide bak russiske linjer. De kan sende avgårde en sterk og mobil styrke til å herje bak russiske linjer. Hva skal de herje der? Jo, russiske forsyningslinjer. Tviler på at russerne har masse minefelt i hele bakrommet her og her i sør holder det seg nok rimelig tørt til oktober.

Så, hva tror jeg Russland vil gjøre? Vel, det fornuftige er rett og slett å pakke opp og dra. De gjorde dette fra Kherson. Det kan de gjøre her også de drar tilbake til Krim og bak forsvarslinjene fra før krigen. Problemet til Russland er at jeg tenker det vil gjøre at de må gi opp Krim også. Og da har Putin tapt. Derfor tror jeg Russland vil prøve å holde, men jeg tror faktisk ikke det er mulig. Det absolutt beste utfallet av den situasjonen er rett og slett at russiske tropper blir fanget flere steder i zaporizhzhia og at Russland mister massivt med folk og utstyr. Det blir da enda lettere for Ukraina å ta Krim. Det kanskje mer sannsynlige utfallet er nok at Russland sloss en defensiv krig med forsvarsverker som stort sett peker feil vei og derfor tar vesentlig større tap.

Spørsmålet er, klarer Ukraina å bryte gjennom i løpet av 2-3 uker, så de får kapitalisert på gjennombruddet før gjørmen kommer? Tar det måneder og Russland har fått fram mer styrker og flere forsvarsverker? Har Ukraina nok folk til å utnytte et gjennombrudd? Har Ukraina gode nok folk til å utnytte gjennombruddet. Det krever noe helt annet å operere bak fiendens linjer enn slik de driver på nå.

Kartet: https://map.ukrdailyupdate.com/

10 Likes

Det var Surovikin som sørget for en planlagt og ordnet retrett. Jeg er ikke overbevist om at Russland har andre generaler med både kompetanse og mot til å planlegge og gjennomføre en slik retrett.

Vi får følge med på om Putin velger å glemme den tette forbindelsen til Wagner, og på nytt gir Surovikin ansvaret for fronten i sør.

8 Likes

Jeg har tenkt det samme som du skriver her og håper på at Russland ender opp med en elendig retrett fra zaporizhzhia hvor Ukraina tar masse krigsfanger og Russland mister massivt med utstyr. Hvis det blir utfallet, så kan krigen være over 6 mnd etterpå. Hvis Russland derimot klarer en ordnet retrett, så tenker jeg det fortsatt er 18+ mnd igjen av krigen.

Jeg tror ikke det kommer til å skje. Mer sannsynlig at Surovikin drikker dårlig te i mine øyne.

4 Likes

Mente jeg hadde sett en utvikling med flere russiske krigsfanger i Ukraina. Noe som er veldig positivt. Det viser at Ukraina har fått et sterkere overtak på frontene hvor de angriper.

The number of Russian soldiers in Ukrainian captivity has increased significantly. Andriy Yusov, representative of the Main Intelligence Directorate of the Ministry of Defense, said.

“Russia is returning Ukrainian POWs and will continue to do so. In particular, for its own reasons - both domestic and security policy. There are also Russian POWs in Ukrainian captivity. And during the last period, there were many more from them”.

https://twitter.com/Acontece_ndo/status/1699392647192793403

3 Likes

Med tanke på at atgm er den største trusselen etter miner, så er det synd Ukraina ikke får tanks med aktivt forsvar.

1 Like

https://twitter.com/visegrad24/status/1699492711810670753

Romania’s President Klaus Iohannis:

"If it is confirmed that the debris that has been found comes from a Russian drone, this situation will be completely unacceptable and will be a serious violation of Romania’s sovereignty and territorial integrity”

Så, hva vil de gjøre?

Under Article 4 of NATO’s founding treaty, members can bring any issue of concern, especially related to the security of a member country, to the table for discussion within the North Atlantic Council

Synes jeg virker nærliggende. Å skyte ned alt innen 50 km av grensen? Etter avtale med Ukraina?

Hadde gjort at ingenting bommet på Ukraina og traff Polen eller Romania? Også hadde det lettet jobben til det ukrainske luftforsvaret. Og trent opp Nato til å håndtere denne typer trusselen.

11 Likes

Nå kan det fort dra seg til litt her. Ift. Nato og deres aktiviteter så åpner det seg “muligheter” for mer aktiv deltakelse på den defansive fronten mtp. no go airial zones, eller flyforbudssoner.

image

6 Likes

https://twitter.com/solonko1648/status/1699472268781322709

Interessant tråd. Russland har satt inn noen gode tropper på flankene til Robotyne. Playbooken til Russland sier at de skal slå til og omringe angrepet Ukraina har kjørt sørover. Satser på at Russland angriper, men at Ukraina har plenty med ressurser og slår det tilbake og angriper tilbake.

5 Likes

Siste kommentaren :see_no_evil::sweat_smile:

2 Likes

Ekstremt historieløse disse “ekspertene”. Selv jeg vet hva som skjedde med den russiske marinen sist de møtte Japans, og det gikk fryktelig dårlig.

image

Alltid best å ta ut russisk ammo med ukrainsk ammo i stedet for å face tanke den. Her, helikopterammo:

https://twitter.com/OG_Gen_Pavel/status/1699470451993403651

3 Likes

Dette synes jeg ikke er bra. Selv om denne type ammunisjon tilsynelatende er lov å bruke, mener jeg likevel USA og Storbritannia trår over en etisk linje ved å gi Ukraina ammunisjon med utarmet uran som har tydelige negative konsekvenser for natur og mennesker. Nå får Russland betydelige argumenter for å ta i bruk andre, ogkanskje enda mer destruktive våpen. Denne tommeskruen burde Vesten latt Russland skru til først.

1 Like

Russland har tilsvarende ammo og har sikkert brukt det. Akkurat når den brukes, så er den jo farlig, men etterpå? Halveringstiden til Uran er ekstremt høy, så ikke spesielt farlig.

Samme greia som når Ukraina fikk cluster ammo. Det hadde Russland brukt siden dag en. Ofte mot sivile.

11 Likes

Det er et tungmetall, så veldig forenklet tenk på bly i så måte. Ikke spesielt farlig før du forsøker å puste inn støv eller spise det. Ikke spesielt radioaktivt faktisk.

13 Likes