Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Det er nok mye vanskeligere å gjøre noe med lønnen enn det er å gjøre noe med studietiden, så da har de valgt veien med minst motstand.

2 Likes

Jeg har fått høre at i gamle dager var det en annen stilling som stod under sykepleieren. Husker ikke hva denne stillingen het, men de tok på seg enklere arbeidsoppgaver (vask og stell av pasienter f.eks.).
Denne stillingen har blitt fjernet i mer moderne tid og disse arbeidsoppgavene har blitt dyttet over på sykepleierne slik jeg har forstått det.

Hvis dette stemmer så kunne man jo bare reversert dette? Få inn folk som i dag er ute av arbeidslivet inn i disse lavtlønnede yrkene og frigjør kapasitet hos sykepleierne i samme slengen.
Men det kan vi jo ikke gjøre. Kan jo ikke betale lav lønn til norske arbeidere, men T-skjorte til 300kr produsert av underbetalte arbeidere med elendige arbeidsvilkår på fabrikk i Vietnam er helt tipp-topp.

9 Likes

Mener også at dette er en av grunnene til at Norge har nesten flest sykepleiere per capita i hele verden og allikevel har sykepleiermangel.

Det ligger mye politikk i hva sykepleiere eller andre arbeidsgrupper skal ha som egne arbeidsoppgaver. Og da mener jeg ikke stortingspolitikk men mer hva fagforeninger og andre organer kjemper for.

2 Likes

Hjelpepleier og pleieassistent

3 Likes

Det er verre enn som så, det handler om å vaske dass.

Når de forlater avdelingen etter vaktskiftet, har rengjøringspersonalet gått hjem. De er som regel ferdige klokken 15, og det blir derfor min jobb som sykepleier å vaske senger, pasientrom og toaletter.

4 Likes

Jeg blamer tullingene i McKinsey, Bain etc som har gitt råd til sykehusledelsen og politierne på hvordan helsevesenets skal drives. Det er snart flere merkantil folk på sykehus enn helsepersonell. Den gang jeg var på sykehus var det en avdeling som ikke hadde råd til kaffe så jeg pleide å kjøpe med egen Nestle og dele med alle. Syntes det var litt stas å kunne spandere kaffe på alle, selvom jeg var lavest i rang

13 Likes

Tenker at strømprisene ikke gjør AP noen tjeneste her. Samtidig, jeg har ikke noe tro på at H kommer til å gjøre noe for strømprisene på Sørlandet heller, så mest proteststemmer? :stuck_out_tongue:

2 Likes

Hva sier Høyre sitt lokale partiprogram da?

Edit: Sjekket selv og der stod det ingenting.

2 Likes

De er vel ikke bedre, men de har ikke regjeringsslitasje. Det er vanskelig å ha sympati for AP og SP denne perioden.

3 Likes

Altså, AP og SP kunne ha gjort noe, uten at jeg tenker at noen mener de har gjort nok.

7 Likes

Hva skal til for at folk vil akseptere et atomkraftverk i sitt nærområde, når de får allergiske utslett og nerveproblemer bare ved tanken på en vindmølle som kan skimtes i horisonten?

Jeg er for atomkraft, men ser det ikke som politisk gjennomførbart de neste 10 årene.

5 Likes

Et atomkraftverk er vel en god del stillere :see_no_evil:

2 Likes

Ikke i allmenheteten i dag :hear_no_evil:

Du må til byer som allerede har stor aksept for industri nær folk i så fall. Mo i Rana, som har tre smelteverk mer eller mindre midt i byen, har utredning av kjernekraft i Rana kommune som en sak i årets lokalvalg. Så vil det jo vise seg om partiene som har dette på årets program blir straffet for det, kanskje blir kjernekraftverk for mye for selv ranværingene. Men det ser ikke helt håpløst ut der, jeg har null tro på tilsvarende i en av de store byene dette tiåret.

2 Likes

At vi får utslett av vindmøller betyr ikke at vi får det av atomkraft.
Kjernekraft genererer mye strøm uten store inngrep i naturen, det er det motsatte av vindkraft.

7 Likes

Man slipper å ødelegge natur. Man slipper nye skogsveier på kryss og tvers, ofte i uberørt natur. Man slipper støy. Man slipper massiv fugledød osv.
På toppen av det hele får man stabil kraftforsyning som ikke er avhengig av været!

10 Likes

Atomkraft kan være en god løsning. Men blir overrasket om folk vil godta å få et anlegg i sin umiddelbare nærhet. Tipper aksjonsgruppene vil poppe opp i et hittil ukjent omfang.

Litt erfaring har vi fra tidligere. Det ble ingen lokal jubel akkurat da lageret for lavradioaktivt avfall ble plassert i fjell i Himdalen.
Etter hva jeg skjønner er det fortsatt lagring av avfall etter de fire reaktorene vi en gang hadde, i Halden og på Kjeller. Noen permanent løsning er vel ennå ikke på plass, og kostnader til opprydningen sies å være bortimot utenomjordiske.

Vi kan godt ha gode og fornuftige vyer om ren kraft, men med en gang det blir en lokaliseringsdebatt, både om anlegg og avfall, går adrenalinet i taket.

3 Likes

Finland har visst en løsning på dette og med strømpriser som til tider er utenomjordiske, så går det fortere i pluss enn vindmøller…

1 Like

Det kan være mange utfordringer som har funnet sin løsning innen en norsk kommune har vedtatt en reguleringsplan med et atomkraftverk. Men innen den tid har det nok rent vanvittig mye vann i havet…