Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Er “fordelen” av å sitte lenge og etablere en politikk med personlige forhold. Samme sees litt i Kina.

Brukte 9500 kr/mnd på barnehage og SFO i fjor, tror ikke det er tilfeldig at fødselstallene går nedover. Familier med to barn kvier seg nok veldig for å få et tredje, plutselig må du ut med 3000 kr ekstra i måneden i barnehage alene. (Det er ingen søskenmoderasjon hvis du har 1 barn i barnehage og 1 barn i SFO)

3 Likes

Kvier meg nok for #2 :sweat_smile:

Waay off topic, men med tre barn, så har du gjerne en som kjører sin egen greie, mens de to andre leker sammen. Også bytter det på. Med ett barn, så har man konstant mas og med to barn, så går gjerne den ene lei og vil gjøre sin egen greie, mens den andre vil leke. Også blir det krøll. Kort sagt, enklest med tre barn. :sweat_smile:

1 Like

Vi gjør nå et grundig arbeid for å se hvordan strømprisene påvirkes av kablene. Det legges fram i høst

Håper ikke vi bruker mye penger på dette :stuck_out_tongue_winking_eye:

Konklusjonen fører ikke frem til noe uansett. Støre vil ikke være statsminister i et land som ikke mangedobler strømprisen sin for at større land skal få 1/1000 billigere strøm.

3 Likes

Nei, men vi kan unngå grisedyr strøm hjemme?

1 Like

Dersom Støre ikke vil være statsminister I et land uten de strømkablene han og andre politikere bløffet befolkningen om uten selv å skjønne rekkevidden av hva de vedtok, ja så får vi vel lære oss å leve med det.

Han sprer beina og norges arvesølv for sin neste jobb i EU, selve AP gir han nok blanke F i :sweat_smile:

Såeehh, det impliserer da budsjettbomber som kommer til å rokke finansmarkedet da eller? :clown_face:

2 Likes

Så gøy, Støre sier at «ingen i regjeringen får selge aksjer før statsbudsjettet er lagt fram».

Det betyr vel at:

  1. Flere i regjeringen har enkelt-asksjer som påvirkes direkte av regjeringens beslutninger.
  2. Det kommer nyheter/bomber som er negative for enkelt aksjer.

Hadde det ikke vært tilfelle hadde vel heller beskjeden vært at; «ingen får KJØPE aksjer før statsbudsjettet er lagt fram».

10 Likes
2 Likes

Folk ble gode på Teams da, og nå får vi hjemmekontor :smiley: gull det

1 Like

Partiet for lov og orden? Ja, kanskje før Trump. Nå er det i beste fall en restavfallsplass for eks antall lovbrytere som ikke enda er dømt, pluss de som allerede er dømt.

RIP til GOP som vi kjenner de, og kondolerer til alle deres velgere som fortsatt tror på en sann og ektefølt republikansk politikk. Dette må være flaut, og svi langt inn i hjerterota for alle som ikke har bendt rumpa i været for Trump.

image

3 Likes

Lønnen må opp?

4 Likes

Arbeidsmengden ned? Begge deler?

5 Likes

Det er folk som jobber like hardt som sykepleierne, men de tipper jeg har snittlønn som er godt over. Så høyere lønn eller lavere arbeidspress er nok begge deler ting som kunne få flere til å stå i jobben.

Ti år etter fullført utdanning jobbar ein av fem sjukepleiarar ikkje lenger i helsesektoren.

Når jeg tenker meg om, er dette så ille? 80% som har tatt utdannelsen blir i jobben 10+ år? Hvordan er det i andre yrker?

5 Likes

Forsåvidt enig.

Rart SV da foreslår bedring av betingelser under studietiden når det er betingelsene etter man kommer i arbeid som er problemet…?

6 Likes

Det er nok mye vanskeligere å gjøre noe med lønnen enn det er å gjøre noe med studietiden, så da har de valgt veien med minst motstand.

2 Likes

Jeg har fått høre at i gamle dager var det en annen stilling som stod under sykepleieren. Husker ikke hva denne stillingen het, men de tok på seg enklere arbeidsoppgaver (vask og stell av pasienter f.eks.).
Denne stillingen har blitt fjernet i mer moderne tid og disse arbeidsoppgavene har blitt dyttet over på sykepleierne slik jeg har forstått det.

Hvis dette stemmer så kunne man jo bare reversert dette? Få inn folk som i dag er ute av arbeidslivet inn i disse lavtlønnede yrkene og frigjør kapasitet hos sykepleierne i samme slengen.
Men det kan vi jo ikke gjøre. Kan jo ikke betale lav lønn til norske arbeidere, men T-skjorte til 300kr produsert av underbetalte arbeidere med elendige arbeidsvilkår på fabrikk i Vietnam er helt tipp-topp.

9 Likes

Mener også at dette er en av grunnene til at Norge har nesten flest sykepleiere per capita i hele verden og allikevel har sykepleiermangel.

Det ligger mye politikk i hva sykepleiere eller andre arbeidsgrupper skal ha som egne arbeidsoppgaver. Og da mener jeg ikke stortingspolitikk men mer hva fagforeninger og andre organer kjemper for.

2 Likes