Hjelpepleier og pleieassistent
Det er verre enn som så, det handler om å vaske dass.
Når de forlater avdelingen etter vaktskiftet, har rengjøringspersonalet gått hjem. De er som regel ferdige klokken 15, og det blir derfor min jobb som sykepleier å vaske senger, pasientrom og toaletter.
Jeg blamer tullingene i McKinsey, Bain etc som har gitt råd til sykehusledelsen og politierne på hvordan helsevesenets skal drives. Det er snart flere merkantil folk på sykehus enn helsepersonell. Den gang jeg var på sykehus var det en avdeling som ikke hadde råd til kaffe så jeg pleide å kjøpe med egen Nestle og dele med alle. Syntes det var litt stas å kunne spandere kaffe på alle, selvom jeg var lavest i rang
Tenker at strømprisene ikke gjør AP noen tjeneste her. Samtidig, jeg har ikke noe tro på at H kommer til å gjøre noe for strømprisene på Sørlandet heller, så mest proteststemmer?
Hva sier Høyre sitt lokale partiprogram da?
Edit: Sjekket selv og der stod det ingenting.
De er vel ikke bedre, men de har ikke regjeringsslitasje. Det er vanskelig å ha sympati for AP og SP denne perioden.
Altså, AP og SP kunne ha gjort noe, uten at jeg tenker at noen mener de har gjort nok.
Hva skal til for at folk vil akseptere et atomkraftverk i sitt nærområde, når de får allergiske utslett og nerveproblemer bare ved tanken på en vindmølle som kan skimtes i horisonten?
Jeg er for atomkraft, men ser det ikke som politisk gjennomførbart de neste 10 årene.
Et atomkraftverk er vel en god del stillere
Ikke i allmenheteten i dag
Du må til byer som allerede har stor aksept for industri nær folk i så fall. Mo i Rana, som har tre smelteverk mer eller mindre midt i byen, har utredning av kjernekraft i Rana kommune som en sak i årets lokalvalg. Så vil det jo vise seg om partiene som har dette på årets program blir straffet for det, kanskje blir kjernekraftverk for mye for selv ranværingene. Men det ser ikke helt håpløst ut der, jeg har null tro på tilsvarende i en av de store byene dette tiåret.
At vi får utslett av vindmøller betyr ikke at vi får det av atomkraft.
Kjernekraft genererer mye strøm uten store inngrep i naturen, det er det motsatte av vindkraft.
Man slipper å ødelegge natur. Man slipper nye skogsveier på kryss og tvers, ofte i uberørt natur. Man slipper støy. Man slipper massiv fugledød osv.
På toppen av det hele får man stabil kraftforsyning som ikke er avhengig av været!
Atomkraft kan være en god løsning. Men blir overrasket om folk vil godta å få et anlegg i sin umiddelbare nærhet. Tipper aksjonsgruppene vil poppe opp i et hittil ukjent omfang.
Litt erfaring har vi fra tidligere. Det ble ingen lokal jubel akkurat da lageret for lavradioaktivt avfall ble plassert i fjell i Himdalen.
Etter hva jeg skjønner er det fortsatt lagring av avfall etter de fire reaktorene vi en gang hadde, i Halden og på Kjeller. Noen permanent løsning er vel ennå ikke på plass, og kostnader til opprydningen sies å være bortimot utenomjordiske.
Vi kan godt ha gode og fornuftige vyer om ren kraft, men med en gang det blir en lokaliseringsdebatt, både om anlegg og avfall, går adrenalinet i taket.
Finland har visst en løsning på dette og med strømpriser som til tider er utenomjordiske, så går det fortere i pluss enn vindmøller…
Det kan være mange utfordringer som har funnet sin løsning innen en norsk kommune har vedtatt en reguleringsplan med et atomkraftverk. Men innen den tid har det nok rent vanvittig mye vann i havet…
Hvor mye strøm ville Norge laget hvis alle de 1,2m eneboligene vi har hadde solcellepaneler?
5000 kwt pr stk? eller 5mwt pr stk. Dvs 6.000.000 mwt eller 6.000 gwt eller 6 TWh. Hvor mye hadde det kostet, hvis man ser opp mot havvind vi satser på?
Da bør du først trekke fra alle boligene som ligger i Nord-Norge og som da ligger innenfor sonen med mørketid. De har jo minst virkning i den tiden de tradisjonelt trenger mest strøm…
Neida, da produserer de strøm for Melkøya