Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Han satte ned skattene noe voldsomt. Det pleier å virke. Så hvis det ikke førte til noe bedring som det virker som du tror (på trossa v alle kildene og sitatene jeg la ved) så betyr det at han overtok masse problemer etter Obama. De hadde da bare ikke materialisert seg før Trump tok over. For det er klokkeklart at å redusere skatter så mye gir en skikkelig boom for næringslivet.

Han fikk også vaksinen godkjent i rekordfart. Noe han støttet på tross av at hans velgerbase ikke trodde covid engang var et reellt problem.

Få det godkjent eller være nedstengt i flere år?
Pick your poison

1 Like

Første nedstengning hadde jeg ikke noe imot. De senere kunne man ha visst bedre om, hvis lab-testene viste at faren var over.

Det er dessverre sånn at et litt mer dødelig virus, med litt lengre varighet og inkubasjonstid er alt som skal til for å utslette samfunnet som vi kjenner det. Så litt føre var tenker jeg man bør være når pandemier utvikler seg, til man har forståelsen av hva man dealer med.

6 Likes

Jeg tenker at hvis man pumper penger inn i økonomien, så vil børsene gå opp. Hvordan ser man om det blir pumpet penger inn i økonomien? Man kan f.eks. se på budsjettoverskudd/underskudd og lånerenten. I Trump sin periode, så ble begge disse to skrudd på max.

Hva blir resultatet av å skru disse to på maks? Jo, noe jævlig inflasjon. Hva fikk vi? Noe jævlig inflasjon.

Bare så det er sagt, så var det ikke bare Trump som gjorde dette. Her hjemme kjørte Erna på med samme medisin. (Og det hadde sikkert Støre også gjort hvis han satt i den posisjonen)

Høyere inntekt for lavinntektsfamilier. Høyere lønn for svarte og Hispanics. Laveste arbeidsledighet. Flere stillinger skapt. Økt minstelønn. Økt inntekt i de største byene.

Ser du totalt ignorerer alle tall etter februar 2020? :stuck_out_tongue:

Hvis det er om å gjøre å ha en måned med lavest arbeidsledighet, så klarte Biden å få den ned i 3,4%, ned fra 6% når han tok over USA fra Trump og Covid-19 håndteringen.

1 Like

Det er alt til sammen som utgjør om resultatet er bra eller dårlig. Under Biden har alle fått dårligere råd. Så det kan da uansett ikke være bedre enn Trump når nesten alle fikk bedre råd. Biden vedtok jo en sinnsyk spending bill som han så upassende kalte “inflation reduction act”. På tross av at inflasjonen da var på god vei opp.

Alle klager i USA nå. Ingen klaget på økonomien da Trump var president. Til og med CNN innrømte at økonomien gikk veldig bra under Trump. Men ikke du?

Heh, det vi opplever nå er etterdønningene av Covid-19 håndteringen, men det er du altså uenig i?

Enig, denne var rimelig drøy :stuck_out_tongue:

I EU og Norge så har vi diverse lover om statssubsidier. Ikke i Kina og ikke i USA. Blir interessant å se hvor dette ender.

Ja vi har ikke inflasjon som en følge av “supply chain problemer”, men på grunn av pengetrykking kombinert med et inflasjonsdrivende budsjett. Dersom det var “supply chain crunch” som var årsaken til inflasjonen så ville prisene vært tilbake på pre covid nivå nå.

1 Like

Altså, for USA sin del, så startet det med drøy pengetrykking under Covid-19 og supply chain problemer under Covid-19. Dette er altså under Trump. Så gjorde Biden lite for å håndtere inflasjonen som var startet under Trump når han tok over roret og gjorde situasjonen enda verre.

For Europa sin del, så vil jeg si at Russland fucket til veldig mye, ettersom gass- og elektrisitetsprisene gikk til himmels.

2 Likes

Ang. supply chain, så har man nå importbarrierer som gjør det helt ulønnsomt å eksportere til USA fra Kina. De tar 30% av verdien ved grensen(er en stund siden jeg fikk verifisert det, så kan være utdatert info) på verdien av lasten, så marginene spises opp. Med mindre man kan sette høyere pris i andre enden, som mange har gjort. Den økonomiske krigen fører til høyere priser i USA, men også til at mer kan produseres lønnsomt i USA. Er en give and take, men inflasjon gir det og færre valgmuligheter per dollar.

I tillegg har man akkurat hatt en stor ratehike i containermarkedet, som har roet seg ned nå, men mange av rutene er på lange kontrakter til høye rater. Se f.eks. MPCC som seiler på 30k/dag fram til 2025 med mange skip, selv om ratene er nede i 10-12k/dag. Mye av importerte produkter som ikke er solgt er også importert på høyere rater enn dagens, så kostnaden på dem får man gjort lite med nå.

:clown_face: :earth_africa:

2 Likes

Noen blir aldri lei av å møte seg selv i døra.

image

1 Like

Se der ja, eneste som redder resten av Norge fra å få kontinentpriser på strøm er for dårlig kapasitet til sørlandet.

Sa det for et år siden. Problemet med høye strømpriser lar seg løse med øks.

3 Likes

https://www.euractiv.com/section/electricity/news/france-threatening-to-fly-solo-on-electricity-market-reform

Tyskland støtter seg på kull, Frankrike vil støtte seg på atomkraft, men sliter med finansiering.

Jeg tror det finnes bedre løsninger, men det krever politisk handling og når de som styrer nekter å ta enkle realiteter inn over seg er det vanskelig å få tatt de rette beslutningene.

“Jeg vil advare mot å si at kablene gir de prisene vi ser nå, og kablene har vært avgjørende for å få nok kraft. Det blir for enkelt å skylde på kablene, sier Støre.”

Prisene vi ser akkurat nå burde det jo være veldig enkelt å se hva skyldes. Over tid er det kanskje litt flere parametere som påvirker men de prisforksjellene vi ser nå kan jeg ikke skjønne at det er så mye å diskutere årsaken til.

Graf for prisene over tid fra artikkelen:
image

Strømstøtten har selvsagt utjevnet forskjellene mye for vanlige folk. Men den kan selsvagt også utformes slik at man utjevner forskjellene i større grad. Mer forutsigbarhet for bedrifter bør også på plass.

3 Likes

To strømkabler fra NO2 åpnet i 2021. En til England og en til Tyskland. Så langt i år har Norge eksportert 13,7 TWh. Det er godt over ti prosent av Norges totale strømforbruk på et år.

Bare i august har NO2 eksportert 2,6 TWh

Hvor dumme tror Støre folk er? I et normalår, så er vel overskuddet rundt 15 TWh, så da må vi vel spare på vannet når det blir kaldere. Så da må sørlandet ha høyere priser en Tyskland? :crazy_face:

8 Likes

https://twitter.com/Tendar/status/1698967087874535469

The relationship between President Erdogan and Putin is certainly one of the most intriguing one in our times. Rarely, you have seen two leaders of countries intertwined on so many levels, offering even personal gratitude to each other and yet deeply loathe each other. It is a textbook relationship of real politics and a shining example how political calculus and benefits can outweigh personal desires, on both sides.

And yet, both leave enough room to see how much they oppose and despise each other, when opportunities present. On one side, Putin bombs Turkish troops in 2020 and in return Turkey bombs Assad’s troops. In another instance, Erdogan releases Azovstahl prisoners to Ukraine and Russians in return board a Turkish ship in the Black Sea. Turkey openly supports Ukraine’s territorial integrity and sends heavy weapons to Ukraine.

And then at the same time on the other side, Russia helps to build a Turkish nuclear power plant and gas pipelines and Turkey offers easy entry to Turkey for Russian citizens (though many Turkish citizens loathe the Russian visitors, as well, but that’s a different story) and offers alternatives to supplies of goods to Russia.

… les resten på twitter. :stuck_out_tongue:

Jeg synes dette er fascinerende greier. Her er det et gjensidig avhengighetsforhold samtidig som de svarer hardt mot hardt. Tyrkia er ett av få land som har skutt ned russiske fly i dette årtusenet, utenom Ukraina. :stuck_out_tongue:

2 Likes