Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 3

Legger ved link så du kan verifisere alle mine påstander

https://agsi.gie.eu/

Basically har europeiske lagre kapasitet på 1/4 års forbruk. Men siden det går mye mer om vinteren er 100% full 1/8 års forbruk vinterstid. Og hvis det er skikkelig kaldt, og null tilførsel Ca 1 mnd forbruk fra 100% nivå.

Europa bruker Ca 4000 TWh gass i året, lagrene er på 1000 TWh.
Norsk gasseksport er Ca 1200 TWh, og norsk vannkraftproduksjon Ca 140 TWh.

Spanias årlig forbruk av gass er på 336 TWh, mens lagrene er på 34 TWh. For Portugal er tallene 58 TWh og 3,3 TWh.

Mao hhv 10% og 6% av årlig forbruk. Mao Spania og Portugal har ikke lagre, men buffere i et system for kontinuerlig forbruk (LNG). Det er særlig sant ved kuldeperioder.

Når alt fungerer som det skal bør prisen på strøm helst ikke over 2 kroner kilowatten.
Så skikkelig dyrt i mitt hodet er over 2 kroner i periode som er lengere enn en måned, og over 5 kroner i en periode på 1 uke, og over 10 kroner på time/dagbasis.

3 Likes

Løgnen er også ustabil

Orwell føyer megetsigende til (i essayet «The Prevention of Literature», 1946): Det nye ved den totalitære mentalitet er at dens «doktriner ikke bare er uangripelige, men også at de kan endres på et øyeblikk» (kineserne vil si: med et tastetrykk).

Donald Trump vil antagelig vinne republikanernes nominasjon. Neste års presidentvalg vil bli det viktigste i USAs historie, på linje med Lincolns seier i 1860 og Roosevelts i 1933.

Løgnen vil da bli en institusjon. Nasjoner kan selvdestruere. USA er på god vei.

4 Likes

Jeg bruker den siden selv også. så jeg kjenner dataene.

Var ikke noe poeng med Portugal og Spania i seg selv fra min side. Poenget var bare at alle de andre fortsatt fyller opp lagrene sine, og derav fortsatt prispress. Stor variasjon i lagerbeholdningen til de forksjellige landene ja.

De kan helt klart ikke surfe vinteren gjennom på lagrene nei. Selv om lagrene bare dekker 100% av behovet i en måned ved en kuldeperiode og null påfyll så greier de ikke å tømme de så fort. Bruker ca 2 mnd med maksimalt uttrekk (kapasitetsbegrensning).
Men at det skal bli null påfyll er jo ikke sannsynlig. Norsk gass er jo en viktig bidragsyter der. Den norske vannkraften gir jo bare et veldig lite bidrag men kan i ekstremsituasjoner være et viktig bidrag for å dempe de helt store pristoppene. Er jo ofte små marginer i slike tilfeller.
At de har fått på plass bedre LNG-infrastruktur nå kan være med på å forhindre de helt store krisene i vinter.

Hva som regnes som skikkelig dyrt er jo flyttet ganske mye de siste årene. At vi i perioder kan se priser på over 2 kr vil jeg forvente. Månedssnittet har jeg god tro på kommer til å holde seg under dette vinteren gjennom men mye ugunstig vær kan selvsagt påvirke dette. Tror ikke vi kommer til å se over 5 kroner over en uke eller 10 kroner på time/dagbasis.
Så får vi se om kong vinter og uforutsette hendelser gjør at jeg tar fullstendig feil da.

2 Likes

For noe mer hjemmelig:

I dag betaler eiere av bensin- og dieselbiler 2,92 kroner per liter diesel og 4,70 kroner per liter bensin i veibruksavgift.

… og elbileiere ingenting.

Vei- og skatteutrederne mener det bør koste 29 øre å kjøre en kilometer med elbil. [fra 2029]

Mens staten dro inn nær 13 milliarder i veibruksavgift i fjor, er prognosen at dette vil falle til under tre milliarder om noen år.

For at staten fortsatt skal ha penger til veiprosjekter de ønsker å gjennomføre, har Statens vegvesen og Skatteetaten laget fire alternativer for avgiftsnivået på elbiler:

Hvis staten hadde fått inn 13mrd/året, som før, så kunne bompengene ha blitt redusert fra 12 til 2 mrd i året, eller en 80% nedgang :stuck_out_tongue:

1 Like

Det blir som å tro på julenissen…

1 Like

Du kan så si, men jeg tenker at det ikke er tilfeldig at bomstasjoner har poppet opp som padder samtidig som inntektene fra veiavgiften har kollapset.

Jeg er forsåvidt ikke uenig i at staten sjeldent reduserer avgifter når de først er innført. Men det kan muligens gjøre at flere nye veiprosjekter blir løst uten bompenger?

Dokumentavgift 2,5% på selveier, selv om boligene nå koster 10 ganger så mye. Måtte betale over 200k for dette nå. Tulle-skatt som staten elsker å beholde.

7 Likes

“Problemet” med å senke den er å basically gi penger til de som sitter med bolig i dag. Boligprisene går jo ikke ned selv om dokumentavgiften fjernes. Gi mest til dem som har mest har sjeldent slått an. :stuck_out_tongue:

Å nei, så dumt det hadde vært å la folk få beholde det de har betalt for sin verdi. Huff. :stuck_out_tongue: Alle de har betalt denne da de kjøpte.

Men jo, boligprisene går ned om man ikke må kreve 200-300.000kr i prisøkning for å sitte igjen med gevinst. Tipper jeg da, men hvem vet.

Er ikke det forøvrig hele argumentet til venstresiden? At man ikke skal ha mellom-ledd som tar av totalen fordi det fører til dyrere priser? :stuck_out_tongue:

Bare kort eksempel:

Jeg kjøper en bolig til 5M, betaler 125k i dok. avgift.
Selger boligen for 5M et år senere, betaler megler++ 125k i salgsarbeid/forsikring osv.

Markedet har ikke beveget seg. Jeg har mistet 250k av egenkapitalen.
Man blir tvunget til å selge dyrere og dyrere, eller trekke seg ut av boligmarkedet/kjøpe noe mindre/borettslag.

1 Like

What? :smiley:

Folk betaler det de har råd til. Når du la inn bud, så visste du at et bud på 8m egentlig var et bud på 8,2m inkludert dokumentavgift. Det visste også de du bød mot.

1 Like

Er bensinprisen oppe i 20 kr uten påslag?

Landet blomstret under Trump. Tidenes beste økonomi. Første gang siden 80-tallet at fattige folk opplevde høyere lønninger. Reforhandlet handelsavtaler allerede ett år etter innsettelse er jo utrolig imponerende. Spesielt siden avtalen ble mye bedre for landet hans. Rasisme er dog et problem som bare har fått mer og mer fokus hvert år siden Obama. Denne trenden er fortsatt stigende etter 3 år med Biden.

Vil si at landet bare har gått nedover siden Biden ble president. Men du må gjerne forsøke å overbevise oss om noe annet. Skal lytte jeg :slight_smile:

2 Likes

Som om du gjentar noe Trump har sagt selv.

Underskuddet i de årene Trump var president markert i gult. (PS 2023-2028 er estimert).

His Tax Cuts and Jobs Act in December 2017 provided major tax breaks to corporations and wealthy individuals. The policy, among other things, reduced the corporate income tax rate from 35% to 21%.

Han har definitivt gjort mest for de som hadde mest penger fra før :stuck_out_tongue:

F.eks. utenrikspolitikken vs f.eks. Kina er svært lik med både Trump og Biden. Dvs en handelskrig Trump startet og begynte å eskalere som Biden har videreført og eskalert videre.

Når man ser på lønninger vs inflasjon, så bærer grafen mest preg av Covid-19 håndteringen. Kan ikke si jeg synes jeg ser noe klart tegn til at folk hadde det bedre med Trump hvis man ser bort i fra at USA tok opp massive lån i covid-19 tiden for å betale ut til folk for å ikke jobbe.

Btw, så synes jeg USA sin håndtering av Covid-19 var elendig. Vaksinemotstanden ser ut til å ha gjort ting verre. (Jeg er ikke noen stor fan av Norge sin håndtering heller og tenker Sverige var ett hakk bedre)

ref: Pro-Trump counties now have far higher COVID death rates : Shots - Health News : NPR

2 Likes

Gøy, mens det er gratis strøm i Oslo og Bergen koster det 94 øre per kilowatt i Kristiansand

Og da er det lissom ikke verdt det lenger for folk på Sørlandet.

For østlendinger og vestlendinger er det selvsagt verdt å betale noen kroner for kilowatten gjennom vinteren når det er mulighet for gratis strøm noe få dager i året.

Så mye som søringene skriker nå, så er det jævlig fattig gjort av politikerne å ignorere det åpenbare.

Jeg syns ikke argumentasjonen holder og skal forklare hvorfor jeg syns det. Økonomisk teori tilsier at man ikke setter ned skattene for å tjene de rike, men for å gjøre kaken større. Altså vokse økonomien. Som er noe som pleier å virke, men dessverre tar noe tid. Derfor er det misvisende å se på underskudd på stasbudsjettet for å se om økonomien går bra eller dårlig som følge av endringer i politikk.

Dersom man ser på arbeidsledigheten som var rekordlav (laveste siden 1969) under Trump og samtidig ser at børsene går opp til all time high så tenker jeg at det forteller at økonomien går veldig bra. videre vet man jo konkret at flere store fabrikker som var planlagt bygget i Mexico i stedet ble bygget i USA som direkte følge av at Trump ringte rundt til bedriftene og fikk de til å sette USA først.

Videre steg lønningen for fattige og lavinntektsfamilier.

Denominated in constant 1982-1984 dollars, that amounts to real average hourly earnings of $9.40, the highest amount on record since 1964.
Chart: Average Hourly Earnings Climb to Unprecedented High | Statista

Median household incomes rose to their highest level ever in 2019, while the poverty rate hit an all-time low.

while the Trump “Blue-Collar Boom” saw wages grow faster for workers than for managers or supervisors.

  • Middle-class family income increased nearly $6,000—more than five times the gains during the entire previous administration
  • The number of people claiming unemployment insurance as a share of the population hit its lowest level on record
  • Incomes rose in every single metro area in the United States for the first time in nearly three decades

https://trumpwhitehouse.archives.gov/issues/economy-jobs/

  • According to the Wall Street Journal, wages for “rank-and-file” workers were growing at the fastest rate in a decade, outpacing those of their bosses.
  • Wages for the bottom quarter of workers were outpacing gains for high income workers.
  • Wages for Black Americans were growing even faster. After years of stagnation, President Trump’s economy finally accelerated wage growth for Black workers.

Uavhengig kilde:

In his State of the Union address Tuesday, President Trump touted a “blue collar boom,” noting that wages “are rising fastest for low-income workers.”

He’s correct,…

Under Trump, Americans Have Seen Their Best Wage Growth In 40 Years

Laveste arbeidsledighet:

6 Likes

“Landet blomstret under Trump”
Det var en videreføring av Obamas trend året før inn i 2017-2018, så hadde Trump 2018-2019 som hadde avtakende vekst mot året før, men fortsatt bra, så ble det covid, som Trump ikke kan legges i skyld for, men hva han gjorde med det kan kritiseres. Anyways påvirkningen på økonomien hadde nok vært lik med de fleste presidenter. Da det hovedsakelig var påvirket av FRs stimuleringer.

2 Likes

Viser til forrige innlegg…Dette er forøvrig eneste grunn til at Trump kan vinne denne gangen også. Foruten hans effekt på økonomien så er det ikke særlige grunner for å velge Trump.

1 Like

Obama tok imot en rasert økonomi og fikk den på beina igjen, Trump tok over et USA som nesten var tilbake til hektene, og videreførte det, men satte så igang den økonomiske krigen mot Kina, som fortsatt er i full effekt. Så spørsmålet blir jo fort, hvordan ville Trump gjort det om han fikk et krakk i fleisen sånn som Obama gjorde? Jeg er redd han ville blitt for splittende og det ville blitt store uroligheter i USA, langt verre enn 2008-2009. Men vi får se, siden jeg tipper amerikanerne vil velge han igjen.

1 Like

Covid fucket opp næringsbygg markedet som nå tynger.
Trump var imot nedstengning slik Sverige var/er.
Likevel blir ikke han hyllet slik svenskene blir nå.

Nå viser det seg jo hvor idiotisk det var å stenge ned samfunnet.

3 Likes