Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Jeg Kommenterte ikke, men stilte et spørsmål, fordi jeg ikke gadd å lese artikkelen. Det er fint at du svarte på spørsmålet.

Jeg påpekte ellers at èn aktør har beviselig motiv, anledning og tilstedeværelse. Alle andre forklaringer bør derfor underbygges med tilsvarende dokumentasjon for å være interessante. Siden du har lest hele artikkelen, er det fint om du kan verifisere at den alternetive forklaringen har tilsvarende sterk dokumentasjon.

6 Likes

Første litt konkrete jeg har lest om resultatet

Jeg må jo medgi at jeg har tenkt tanken om at den ledelsen var inkompetent og at dette ikke nødvendigvis hjalp. 🫣

8 Likes

Alt rundt sprengningen av NS1 og 2 bygger så langt på antagelser, men underveis så svinner en del av antagelsene (som Hersh sin teori hen) - slik at en på den måten (inntil fakta finner sted - i den grad det kommer til å skje) kan forkastes på bålet som… svada. Så langt anser jeg Semour Hersh som en demagog ovenfor russiske interesser.

Jeg er fullstendig enig meg deg vedr. Gazprom (= Russland) og deres motiv (på lik linje med Andreas Umland) men for å komme dit finner jeg det interessant å lese det som etterforskerne i Der Spiegel har undersøkt -på lik linje med det som NRK og dansk TV kom frem til (ikke for å kategorisk stadfeste, men for å forkaste teorier som f.eks. peker på at Norge og USA stod bak).

Og i mangel på å si det godt, så viser jeg (igjen) til en av dem som sier det best…

2 Likes

Interessant at russerne valgte en bygning, og ikke en bunker, når de skulle samle de operasjonelle topplederene for kampavdelingene i sør. De må ha hatt stor tiltro til russisk luftvern.

Jeg mener hendelsen underbygger oppfatningen av en aversjon mot å formidle negativ informasjon oppover i komandokjeden.

7 Likes

Vesten har kjørt seg litt opp i et hjørne her. De må fortsette å gi våpen, i motsatt fall vil Russland kunne komme på offensiven igjen, med den følge at Ukraina kan ende opp med å måtte akseptere at Russland blir stående i områdene de har okkupert. Noe som Putin vil tolke som en seier, ikke bare over Ukraina, men også Vesten. Og da får han forsterket sine stormaktsambisjoner, og hva skjer da? Så Vesten må strengt tatt pushe på helt til Russland er ute av Ukraina.

3 Likes

Det virker som du tror at jeg forfektet innholdet i artikkelen på bakgrunn av overskriften (All the Evidence Points To Kyiv). Det gjør jeg altså ikke (jeg unnlot også å nevne overskriften i innlegget), men jeg fant likevel (som jeg også skrev) artikkelen/undersøkelsen interessant.

Det har vel vært situasjonen fra dag en.

3 Likes

Jeg spekulerer ikke i hvilke tanker folk gjør seg. Jeg synes det er mest nyttig å forholde meg til dataene og resonementene som presenteres.

Når noen presenterer en artikkel, vil jeg gjerne vite hvorfor de synes den er relevant. En artikkel kan gjærne være relevant, selv om man er uenig med mesteparten av innholdet i den. Den kan for eksempel inneholde interessante data, selv om konklusjonene som trekkes ikke synes å støttes av dataene.

2 Likes

Som jeg svarte Matadoren for ca. 1 time siden…

“…finner jeg det interessant å lese det som etterforskerne i Der Spiegel har undersøkt -på lik linje med det som NRK og dansk TV kom frem til (ikke for å kategorisk stadfeste, men for å forkaste teorier som f.eks. peker på at Norge og USA stod bak).”

130/221 rep stemte for å støtte neste pakke til Ukraina fra USA. Det gir rundt 80% flertall hvis alle dem stemmer for. Solid støtte til Ukraina mao.

https://twitter.com/ProudElephantUS/status/1705018466225328129

5 Likes

Det har vært mye angrep den siste tiden. Virker ikke som om Russland klarer å stoppe alt.

Ukraina har bedt ukrainere om å evakuere Krim. Har de tenkt til å prøve å kjøre en blokade som de vet vil gå ut over sivile?

Tar de ut havner, broer og annen infrastruktur, så er det litt dritt å bo der.

6 Likes

Jeg føler dette er en eskalering av “gjør det dritt å bo der”.

Er vel flyttet 800k russere dit etter okkupasjonen i 2014. jo fler av disse som reiser frivillig jo bedre for fremtiden

10 Likes

Ukraina kan ikke stoppe logistikken som går gjennom Krim, uten også å stoppe logistikken som går til Krim. Det er viktig for Ukraina å stoppe drivstoff og ammunisjon til fronten sør i Ukraina, og jeg tror de frykter at russerne vil bruke resterende logistikkapasitet på militære forsyninger og ikke forsyninger til sivile.

3 Likes

Ryktene sier Wagner gruppen har kommet inn i kosovo via serbia… bildet er fra kosovo:

Russland vil gjerne ha en krig i Balkan område nå

4 Likes

Ikke overraskende. Putin er desperat nå.

5 Likes

Kosovo-konflikten er ikke helt rett frem, blant annet (per 31 mars 2022, iflg wikipedia) så står Russland, Ukraina, Slovakia, Hellas, Bosnia, Romania og Serbia med samme standpunkt; de anerkjenner ikke Kosovo formelt (i FN) som uavhengig. Heller ingen klare skillelinjer i Afrika eller Sør-Amerika.

I motsetning til krigen i Russland, i alle fall hvordan den oppfattes av befolkningen i diverse land, er det mye klarer skillelinjer i graden av hvordan folk ser på krigen.

Og Serbia, men også Bosnia er det en overvekt av dem som sympatiserer med Russland, kontra de som fordømmer Russland (Kilde the Economist 31 mars 2023), og som de eneste 2 landene i Europa. Resten av de Europeiske landene (bortsett fra Hviterussland/Belarus selvsagt) er det en klar og sterk fordømmelse av Russland. Ungarn skiller seg litt ut, og har en støtte i fordømmelsen, men ikke så klar som resten av Europa.
Og så har vi Tyrkia da, med i NATO, men ikke EU, og i Europa og ikke Europa. Befolkningen der er som i Serbia og Bosnia.

EDIT: Og ja, jeg innbiller meg at Putin gjerne ser en eskalering av konflikten i Kosovo.

6 Likes

Problemet er at serbia er et mini Russland i Balkan. Dette vet Putin og vil gjerne utnytte dette. Serbere bor på flere steder i Balkan, det vil si at de kan skape konflikter flere steder i Balkan. serbere generelt sympatiserer med russere. I Bosnia bor det en del serbere, men bosnere sympatiserer ikke med Russland.

3 Likes

12 Likes

I følge The Economist, hvor figuren er tatt fra, så er det en overvekt av de som støtter Russland kontra de som fordømmer Russland.

Uansett, så er det flest muslimske bosnjakere i Bosnia Hercegovina

“Befolkningen ble i 2022 anslått til å bestå av ca. 50,7 % muslimer som i det vesentlige vil være bosnjaker, 30,7 % ortodokse som tilhører den serbiske folkegruppe og 15,2 % romersk-katolske som i stor utstrekning er kroater. Av befolkningen er 0,8 % ateister”

Så det kan opplagt ikke være bare serbere som støtter Russland i Bosnia.

Det er jo en del russervennlige i Slovakia også.

1 Like