Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Hvis russland ville sprenge rørledningene, og helst legge skylden på Ukraina, så ville det mest praktiske være å utføre selve operasjonen med et skip som var bygget for å utføre slike operasjoner, med AIS-transponderen avslått.
Siden sprengladningene enten har tidsforsinkelse eller fjernstyring, så kunne det skipet da være langt borte når disse ble utløst.

For å skjule det hele, så leier da FSB en mindre egnet seilbåt, men som fortsatt teoretisk sett kunne bli brukt til å utføre jobben, under dekke av å være Ukrainere.
For å virkelig sende etterforskerene på villspor, så legger de igjen et forfalsket bulgarsk pass, med et bilde som kan brukes til å identifisere en ukrainsk mann, og kliner litt plastisk sprengstoff rundt om i båten.

Billig, enkelt, og overbevisende nok til at en hel del medier og mindre begavede etterforskere går rett i fella.

Men, det som virkelig setter en spiss på hele saken, er at det tydeligvis gikk opp et lys for NATO om at det sannsynligvis ligger sprengladninger utplassert flere steder i forbindelse med oljevirksomheten i Nordsjøen, og at disse kunne bli utløst om NATO skulle involvere seg for mye i krigen…

10 Likes

Jeg kjenner område personlig og vet hvordan det er der. De tallene sier egentlig ikke så mye av det daglige livet. Men uansett, greia er det at Russland kan bruke sine serbiske venner til å skape flere kriger som vil svekke det europeiske samholdet… da tenker jeg på at flere vil velge side og skape nye allianser osv. For kosovo sin del så sitter de nok trygt i det med Europas største amerikanske militærbase:

3 Likes

Interessant ! Altså, hvis du har personlig kjennskap til området.

For sånn umiddelbart klarer jeg ikke forstå hvorfor i det muslimsk dominerte Bosnia (i følge the Economist i alle fall) ikke er et flertall der som støtter sine muslimske brødre i Kosovo.
Muslimsk-dominerte Albania anerkjenner jo Kosovo som egen stat i FN, og det samme gjør Tyrkia.

Men altså ikke Bosnia, og heller ikke Ukraina. Det er jo derfor det både interessant, og veldig vanskelig, og i tillegg forvirrende, å følge med på det som skjer i Kosovo nå, og hvilken sammenheng det eventuelt har med Russland, og Serbia.

Men det kan jo være andre interesser/saker/konflikter som er motiv. Feks støtter ikke Spania Kosovo sin uavhengighet, og det kan jo ha med å gjøre at det blir følge-feil i Katalonia og Baskerland. Men skjønner heller ikke feks hvorfor ikke Ukraina støtter Kosovo, og står der på samme side som Russland.

1 Like

La oss ta en ting av gangen. Muslimer i Balkan er veldig nasjonalistiske det vil si at religion ikke alltid går først. La oss ta kosovo feks der er 95% albanere 70% av disse muslimer. Resten er katolikker. I albania som er hjemmelandet til alle albanere så er det sånn ca 60% muslimer og resten katolikker. Men det som holder det albanske folket sammen er den nasjonalistiske delen altså at de snakke samme språk, flagg, kultur osv og ikke religion.

Albania og kosovo som er de mest muslimske landene i balkan som ikke er noe glad i Tyrkia selvom landene har gode relasjoner idag.
Historisk sett har disse kriget flere ganger.

Serbia har veldig gode relasjoner til Tyrkia og andre muslimske i Midtøsten. Både i Libya og Syria krigen har serbere kriget imot “USA og co”

Bosnia har er et veldig komplisert land. Hvis Bosnia anerkjenner kosovo så vil serbia ha enda bedre kort i hånden om å få si egen serbiske stat i Bosnia. Det samme gjelder for Ukraina med tanke på Krim. De støtter kosovo, men ikke ved anerkjennelse.

Russlands slaviske kort er ganske farlig med tanke på balkan. Alle de ortodokse som bor på balkan ser på Russland som sitt moderland. Så

Makedonia deles i albanere(USA vennlig) og makedonere og serbere (Russland vennlig)

Montenegro deles i albanere, montenegrinere (USA vennlig) og serbere (Russland vennlig)

Albania veldig USA vennlig

Kosovo deles is albanere(veldig USA vennlig) og litt serbere (Russland vennlig)

Bosnia deles i bosniere, kroatere (USA vennlig) og serbere (Russland vennlig)

Kroatia deles i kroatere(USA vennlig) og serbere (Russland vennlig)

Kort sagt så er det slaviske folk med ortodoks tro i balkan de som støtter Russland. Albanere bosnere, kroatere med muslimsk og katolsk tro de som støtter USA…

Skulle ikke tro det var slik, men balkan folket drives av historie og nasjonalistiske holdninger og ikke religion.

Vet ikke om du ble noen smartere, men dette realiteten i balkan land.

Til alle beklager for at det ble en balkan diskusjon her, men personlig tror Putin ville ønsket seg en krig på balkan og de har et veldig godt kort med serbiske minoriteter i flere land.

36 Likes

Bør absolutt ikke beklage at det ble en “balkan-diskusjon” her, det du skriver i siste innlegg var særdeles opplysende og et lynkurs i de kompliserte forholdene på Balkan, som hvis jeg skulle prøve å nøste opp i selv ville tatt ukesvis. Og du har laget noen flotte knagger som utgangspunkt for å skjønne noe av konfliktene på Balkan, og ikke minst hvordan det forholder seg til Russland og Ukraina krigen.

Ser at du skriver at “Albania er mitt hjemland”, og tenkte kanskje det var akkurat det, mtp nicket ditt, men synes det var utidig å spørre om det for det kunne fort fremstå som et forsøk på å plassere dine meninger i en diskusjon (hersketeknikk), mer enn at man genuint anerkjenner at du trolig kjenner bedre til forholdene på Balkan enn de fleste på denne tråden (man må jo vite mer om fakta, forhold og historie for å kunne forstå konflikter).

11 Likes

Jeg skrev at albania er hjemmelandet til alle albanere, det vil si også meg. godt gjettet :+1:

Problemet med balkan er at serbere holder igjen på grunn av Russland. Hadde serbia gitt slipp så hadde alle landene i balkan vært med i EU og vi kunne med tiden bearbeidet alle plager… Helt til det skjer så kan du se på serbia som russland, gode relasjoner til muslimske land i Midtøsten, Russland, Kina osv. Mens alle andre i balkan er USA vennlig uavhengig av religion.

Ingen tjener på krig, folk på begge sider taper utrolig mye. Håper ikke på krig, men slike situasjoner som oppstod i dag kan fort eskalere. 30 proffene tungt bevæpnet personer inn i et annet land der de angriper lokal politiet kan føre til mye rart.

Siste nå er at kosovos politi begynner å få kontroll, 8 av de terroristene er drept og 1 arrestert. Håper der fortsetter sånn og kosovo oppnår kontroll på situasjonen.

En annen morsom greie er at Ungarn vil ha nord serbia(vojvodina), men støtter Russland og veldig Tyrkia vennlig. Forstå den som kan, men dette er politikk

Uansett siste innlegget mitt, @Snoeffelen hvis du lurer på noe mer skriv gjerne direkte til meg.

God søndags kveld :+1:

17 Likes

Usikker på hva konklusjonen din egentlig er.

  1. I første avsnitt, så heller du mot Russland.

  2. I andre avsnitt, så heller du fremdeles mot Russland (via FSB), men der de legger opp til at sporene skal peke mot Ukraina.

  3. I tredje (korte) avsnitt, så tolker jeg deg som om de to foregående avsnitt var for enkelt og opplagt - og at det hovedsaklig er for at vestlige medier og mindre begavede skal svelge både søkk og snøre.

  4. I ditt siste avsnitt, så tolker jeg deg som om de to første avsnittene likevel er gjeldende iom. Nato har sett det for at at ytterligere sprengladninger sannsynligvis er lagt ut i Nordsjøen.

Det jeg oppriktig ikke klarer å fange/forstå er avsnitt nr. 3 - om det er ironisk (ref. rett i fella), eller om det har sin sammenheng med det som setter “en spiss” på saken.

PS. Jeg er i utgangspunktet enig, men samtidig så jeg vet egentlig ikke hva jeg er enig i (pga. det du skriver i avsnitt 3).

Interessant kart du har der. Ukraina støtter Russland? I hva da?

Teksten til det kartet står over bildet:

Om dette stemmer eller ikke for Ukraina sin del aner jeg ikke, men det ser ut som om du blander kartene.

Komt mer info fra balkan, virker å være politiaksjon mot en lokasjon. Minst 3 terrorister drept. 4-5 skadet og store mengder våpen beslaglagt.

2 Likes

Jeg blander ikke kartene, det første kartet er hvilke land som (i FN på formelt nivå) anerkjenner at Kosovo skal være et eget land, det andre kartet er opinionen blant innbyggerne i respektive land, og hvordan de stiller seg til krigen i Ukraina.
For øvrig har Shqipe i et en utmerket utredning forklart hvordan skillelinjene er på Balkan, og hvem man føler seg alliert med. Han forklarer også årsaken til at Ukraina ikke anerkjenner Kosovo som stat i FN. Alt henger sammen.
Les hva Shqipe skriver så blir du klokere.

Jeg er klar over at du ikke blander kartene, jeg svarte Christian :blush:

1 Like

Da beklager jeg det , jeg må ha misforstått siden du siterer noe jeg skriver og kommer med et spørsmål/påstand.
EDIT: I tillegg har du trykket på reply til meg slik at det kommer tilsvars-pil (reaksjon) på min alarmklokke (feed). Lett å tro at det er meg du svarer når du både siterer meg, og trykker reply til meg.

I så fall er det feil i notifikasjonene til forumet. Jeg trykket reply på innlegget til Christian, det ser du også siden det i mitt innlegg ikke er lenke til innlegget jeg svarer på oppe i høyre hjørne. Den eneste gangen det ikke kommer slik lenke er når du svarer på innlegget rett over, forumet sløyfer da denne lenken.

1 Like

Sannhet med modifikasjoner, det er også arrestert 50 pilegrimer i den ortodokse kirken som de serbiske terroristene hadde okkupert.

Det tyder på at når det ble for varmt for gutta så de kledde seg ut som pilegrimere…

Lokal politiet har også bekreftet at flere av de snakket russisk. Noe som er veldig interessant med tanke på Putin.

10 Likes

Det hadde jeg ikke fått med meg. Noe sier meg at Nato og EU jobber hardt med etteretning for å bistå alle som blir plaga av putin.

1 Like

Nå kan jeg både serbisk og albansk, mediene her føler denne saken meget nøye.

Ja ser også Armenia og Azerbaijan vil krige igjen… Det rare er at Russland og Tyrkia er venner. Men det merkelige er at Russland støtter Armenia og Tyrkia støtter Azerbaijan :stuck_out_tongue_closed_eyes:

7 Likes

Tyrkia trenger penger. Russland trenger land som vil handle med dem.

4 Likes

ATACMS antar jeg.

4 Likes

2 Likes