Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Russerne melder desverre at produksjonen ikke ble påvirket. Det er lov å håpe at det bare er propaganda fra Russland, men selv ikke Ukrainske aviser påstår stor skade per nå, men de har óg bare russiske kilder. Oddsene er brukbare for at det var en arbeidsulykke og ikke et stort sabotasjeangrep.

2 Likes

Nå er det på tide med en klar advarsel i fra Vesten.

Ukraina varsler om en kommende seier i Svarte-havet.

4 Likes

Spennende video fra Kerch broen:
image
https://x.com/EuromaidanPR/status/1719636871683174452?s=20
Edit: Litt forskjellig takes på dette:
image
Kan tydeligvis også være en øvelse. : :man_shrugging:

2 Likes

Ser ut som de har lagt røykteppe på den?

De pleier å gjøre det hver gang det er angrep og trusler.

1 Like

Ikke lystelig nei. Ser at tidligere forsvarsminister kritiserer regjeringen her i Norge
Og det er vel lignende tilstander i andre land
Det en kan håpe er at russerne har problem med produksjonen også slik at det gjevner seg ut

3 Likes

Så at Counting the Rounds: North Korean Ammo Transfers to Russia estimerte at Nord-Korea hadde sendt over 500k totalt av 152mm og 122mm artillerigranater til Russland.

While this won’t provide Russians with a similar level of advantage as the operational environment has changed significantly, this ammo batch can be enough to run another large, or two smaller-scale operations. This will be contrasting with Ukrainian forces which just exhausted a lot of their ammo in the summer counter-offensive.

2 Likes

For min del så ser det ut som at putler har planlagt et godt stykke “geopolitisk” omrokkering av konflikten.
Jeg tviler sterkt på at Hamas ville gått til et så brutalt og primitivt angrep på Israel uten tung planlegging og støtte fra Iran og Russland. Konsekvensen av dette ser man nå, ved at krigen i Ukraina får mindre oppmerksomhet og kanskje derfor også mindre støtte, da særlig fra USA.

Offensiven i Andriivka er et tydelig signal på om at putler ikke bryr seg om den menneskelige og materielle kostnaden en så “på papiret” meningsløs offensiv medfører. Men eneste grunnen til dette må være å få noe landvinning samt øke tapene på ukrainsk side. Da for å låse konflikten fast i de territoriene ruzkiene til nå har klart å ta.
Det er ingen sjanse for at Russland kan knekke det ukrainske forsvaret - men de kan klare å utmatte det slik at Ukrainerne ikke har overskudd til noen gjennombrudd.

Tenk på hva noen hundre ATACAMS og andre langtrekkende våpen kunne fått til hvis de hadde vært tilgjengelig da den ukrainske offensiven startet i sommer…

9 Likes

Eller om Ukraina nå hadde hatt 50 F-16 fly som var operative og kanskje kunnet pushet flyene russerne bruker til å droppe glidebomber bakover.

8 Likes

Time har gitt en del plass til forfattere med en lening mot Russland. Shuster har en historie med negative artikler om Ukraina, der Russland presenteres i et mer positivt lys enn de fortjener. Overskriftene til Shuster i Time har i ettertid fått et litt pinlig tilsnitt.

bilde

3 Likes

Artikkelen starter med noe som virker troverdig. Jeg har hørt ekkoet av det som blir sagt der fra flere kilder og utfra hvordan det går ved fronten, så virker det riktig. Dvs at det virker som Ukraina sliter med å ha kraft til å slå seg gjennom de russiske forsvarslinjene.

Den andre delen av artikkelen som handler om korrupsjon? Zelensky svarer der:

When I asked Zelensky about the problem, he acknowledged its gravity and the threat it poses to Ukraine’s morale and its relationships with foreign partners. Fighting corruption, he assured me, is among his top priorities. He also suggested that some foreign allies have an incentive to exaggerate the problem, because it gives them an excuse to cut off financial support. “It’s not right,” he says, “for them to cover up their failure to help Ukraine by tossing out these accusations.”

En ting jeg bet meg merke i:

For now, he is intent on winning the war on Ukrainian terms, and he is shifting tactics to achieve that. Aware that the flow of Western arms could dry up over time, the Ukrainians have ramped up production of drones and missiles, which they have used to attack Russian supply routes, command centers, and ammunition depots far behind enemy lines.

Og her er det jeg tenker kanskje krigen ender opp med å bli tapt eller vunnet. Klarer Ukraina å fortsette å bruke droner effektivt uten at Russland klarer det i samme grad, så tenker jeg de har en sjanse.

1 Like

Jeg leser kanskje artikkelen i lys av det forfatteren har skrevet i tidligere, men den synes å indirekte skulle framstille Selensky i et dårlig lys.

I Ukraina mener mange at Arestovich er den hemmelige kilden som angivelig skal gi kontekst i artikkelen. Det er en stund siden han fikk sparken, så hans innsikt det siste knappe året er nok begrenset.

Shuster skal ellers ha kilder høyt oppe i Russland. De er enten ikke så veldig gode, eller så bruker de Shuster som en brikke. Det ser ikke ut til at Shuster tar særlig selvkritikk, men han har i alle fall sluttet å skrive at Russland vil ydmyke NATO.

bilde

4 Likes

Hvis man først skal skrive en artikkel med det som mål, så passer det fint å starte med noe som mange er enige i, for så å gli lengre og lengre vekk fra fakta og over på ryktebørsen med uverifiserbare rykter.

Jeg er generelt svært skeptisk til artikler som stort sett bare har anonyme kilder og når det kommer til de kontroversielle punktene ikke lar seg sjekke.

7 Likes

https://x.com/auonsson/status/1719477348624474426?s=20

Masse flighter ut fra Kalingrad. Folk spekulerer i om man tømmer kalingrad for siste rest av militært utstyr og ammo.

5 Likes

“After the ATACMS attack on the airfield, the Russian army transferred all Ka-52 and Mi-8 helicopters from occupied Ukrainian Berdyansk to Russian Taganrog”, — Defense Express

170km lengre bak. Betyr mer slitasje, lengre flytid pr oppdrag. Mer fuelburn.

Ka50/52 range : 545 km
Mi-8 Range : 608 km

9 Likes

Fra kongressen i USA, fortell oss hva dere trenger for å vinne.

12 Likes

Håper Vesten tar de på ordet og gir mer en nok våpen til at Ukraina vinner.

3 Likes

Hva er kilden til listen?

Jeg tenker at å la Ukraina bruke ATACMS til å ta ut mål i Russland ville vært den billigste måten å hjelpe Ukraina på. Da ville Russland ikke har trygg logistikk innen 300 km av fronten. Russland bruker ballistiske missiler mot Ukraina.

4 Likes

Det må haste veldig, siden de må bruke fly, og ikke kan sende materiellet med fergen som går den samme ruten. Alternativt et eget frakteskip.

3 Likes
1 Like