Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Jula nærmer seg, og det er mye varer fra Mondelez-eide Freia blant julevarene. Til tross for ymse protester driver Mondelez fremdeles aktivt i Russland, og ikke bare business as usual de har økt salg og økt import fra tredjeland. I Tyskland har en ny protest mot Milka startet nylig, at det skjer før jul er ikke tilfledig.

Jeg føler det har stilnet litt rundt Freia i norsk presse, men freia-sjokolade har vært på nær kontinuerlig tilbud i flere butikker hele høsten, så jeg tror de har opplevd en liten forbrukerboikott som virker. Men Freia er bare et av flere merker fra Mondelez: Freia, Stimorol, Philadelphia, O’boy, Oreo og Ritz. Om du klarer jul uten disse merkene slipper du å gi penger til et konsern som aktivt fyller statskassa til Putin.

Edit: flere aktuelle konsern som driver som vanlig i Russland: pepsico, bacardi, nestle

10 Likes

https://x.com/FunkerActual/status/1731424465123238277?s=20

Det var faktisk mer rekyl i de kanonene enn jeg trodde.

3 Likes

Jepp, jeg blandet de to :see_no_evil:

Det er derfor Ukraina bør ha droner eller missiler som rekker til Moskva
Putin slutter ikke før han er i fare selv
Det skulle bare mangle når russerne kan bombardere Kiev i fred og ro

5 Likes

Ryzzland kommer at fortsette også uten Putin. Kriget kommer at fortsette tils det blir ett problem før Kreml/FSB. Med eller uten p00tin.

3 Likes

Jeg ser det som helt usannsynlig at Russland vil angripe NATO-land som Baltikum eller Polen.

2 Likes

Det har nå vært en del usannsynlige hendelser som involverer det russiske militæret de siste to årene. Jeg tenker at det er fornuftig å være godt forberedt på å håndtere nye usannsynlige hendelser med Russland i fremtiden.

9 Likes

Hintet er vel å gjøre det så lite sannsynlig som mulig at Russland gjør et idiot-angrep. Det er jo problemet nå i Ukraina. Ikke nok støtte/penger og våpen på forhånd krever nå massivt med menneskeliv, støtte, penger og våpen.

4 Likes

Er mye doom-and-gloom for tiden

  • Polske, slovakiske og ungarske lastebilsjåfører blokkerer delvis grensen til Ukraina pga krangel om for gode vilkår for ukrainske lastebilsjåfører i EU
  • USA ga rekordlite støtte i november
  • Lite som har skjedd på fronten på flere måneder

På den positive siden, USA har en pakke på bordet hvor 61 mrd USD er tiltenkt Ukraina og Ukraina utvider stadig brohodet sitt på venstre side av Dnipro (Kronky). I tillegg, så har Russland kjørt noen angrep med noe helt sinnsyke tapstall uten at jeg ser noe doom-and-gloom fra ukrainsk side slik jeg gjorde rundt Bakhmut (fra de samme ukrainske folka). Ukraina ser også ut til å ha klart å drive med sabotasje langt inne i Russland.

6 Likes

Det tror jeg ikke . Hvis vi antar at Putin blir drept vil det bli en rivalisering innad i første omgang. Som nok vil gå ut over krigføringen

Dette virker ikke lovende:MSN

Denne twitter-tråden virker ikke oppløftende, er Russland i ferd med å få et overtak. `

This is one of
the darkest moments for me in the war against
Russia.

I just returned from visiting many our
friends fighting in Donetsk region, and we had long discussions on the
war, and geopolitics around it.

Authentic thoughts
from Ukraine’s frontlines, noted in this :thread: pic.twitter.com/wInyZWnERj


Dimko Zhluktenko :ukraine: (@dim0kq) December
3, 2023

`

For å få til noe i Donetsk, må Russland tilsynelatende ta ressurser fra andre deler av fronten.

Når Ukraina kan fly med den relativt store og langsome dronen Bayraktar over fronten i Kherson, betyr det at de har utradert så godt som alt av russisk luftvern i et stort område. Tidligere har russerne etterfylt tapene, men det klarer de åpenbart ikke lengre.

7 Likes

Vet du, jeg tror ikke dette går så bra som dette forumet håper på (meg inklusive). Jeg tror det står dårligere til med ukrainernes kampevne og vinnermuligheter enn det vi tror.

Hadde ikke den ukrainske etteretningstjenesten for noen uker siden sagt at dette nettop var det budskapet Russland skulle bruke 1,5 mrd dollar på å få ut, hadde jeg kanskje hatt samme oppfatning.

Jeg tenker at vi må gjøre det samme som med investering. Vi må se på dataene, og legge mindre vekt på nyhetene (med mindre man er daytrader). Dataene tilsier at Russland har en ikke bærekraftig burnrate av både materiell og personell. Det beste de har fått til med denne selvdestuktive ressursbruken, er å skape inntrykk av stillstand og en fastlåst konflikt.

Jeg er ikke imponert over hva Russland har fått til. Om Ukraina klarer å utnytte situasjonen når russland må redusere intensiteten er en annen sak. Her avhenger nok mye av hva, og hvor mye Vesten leverer.

Akkurat når det gjender Kherson, så har Russland spilt kortene sine så dårlig, at her har Ukraina store muligheter - selv med mager hjelp fra Vesten.

Edit:
Russland har i årevis arbeidet med å påvirke vestlig presse. De har gode kontakter, og har vist god evne til å plassere historier.
Nedenfor er et sannsynlig eksempel fra BBC. Det passer med timing, vinkling og innhold med @russlands “Maidan 3” kampanje. I tillegg er kilden i tillegg temmelig suspekt.

12 Likes

Godt sagt! Offensiven i adviika gir null mening hvis man ikke tenker at Russland vil ha bort presset fra lengre vest, hvor russisk logistikk er vanskeligere. Og som du sier at de vil prøve å utsette ukrainske seire.

Det skjer mye på og rundt Krim også:
-Crimean Wind reported a string of explosions in the cities of Kerch, Feodosia, and Simferopol.

In addition, power was reportedly cut off around the Crimean Bridge, and “it’s all dark”.

6 Likes

1/3-dels million ruzzere = folketallet i Bergen + Kristiansand :eyes:


:ukraine:

8 Likes

Er 333 840 bare drepte eller drepte og skadede? Brittisk etterretning mener at de russiske dødstallene ligger på rundt 70 000.

1 Like

Ukraina bruker vel litt forskjellige begreper om de samme tallene, både “likviderte” og “døde og sårede” har vel vært brukt.
Sammenlignet med tidligere kriger kan nok 70.000 døde stemme med at det er 333.000 døde og sårede. Men dette er jo også en propganda krig, så all info bør tas med store klyper salt.

2 Likes