Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Hvis i tvil se hva Russland og Putin gjør: Mobilisert 300k ekstra og rekruttert veldig mange fra fengsler. Og nå skal det mobiliseres flere.
Jeg tipper KIA er vesentlig mer en 70000, men samtidig tipper jeg de 333k som nevnes i rapporten sikkert også inneholder en god del WIA (wounded in action).
Det har jo også vært noen Tsjetsjenere som har gått med og som er med i samme tall.

3 Likes

Hej Norge

Små men vigtige fremskridt ved Adviika – Russkiiiiiieees har øget deres pres de sidste dage grundet annoncering senere denne måned af Putkiiis valg til Marts.
Putskiii håber på nogle susser som Ukraine forhåbentlig forpurrer :shushing_face:

:fist_right: :ukraine:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

3 Likes

Special Kherson Cat :cat2::ukraine: på X: «Destruction of the Russian T-72B3M obr.2016. By the 92nd Brigade. Bakhmut front. https://t.co/ECf7m52wDq https://t.co/26hPqfhepN» / X (twitter.com)

1 Like

https://twitter.com/P_Kallioniemi/status/1732020079896764882

In today’s #vatniksoup, I’ll introduce an American political scientist, John Mearsheimer. He’s best-known for his theory of offensive realism, for his pandering to authoritarian regimes, and for ignoring sovereignty of independent countries. 1/22

Vel verdt lesingen.

9 Likes

Vel verdt å lese. Tar med denne fra meldingen over:

Mafiastaten Ruzzia Oil and Gas, limet er olja, faller denne betydelig (under 40 dollar) er mitt tips at hele dritten kollapser.

9 Likes

Hvorfor mener Kyiv Post at Zelensky gjør det vanskelig for Zaluzhny ved fronten?

Det står vel forklart i artikkelen?

1 Like

Er nok intern spenning i et presset land som Ukraina. Når det er sagt så vil jeg mene at man vil slite med å finne en moderne leder i dag som forstår kommunikasjonselementet og “leading by example” bedre enn Zelensky.

Her representert ved hans filming av egen rusletur ned mot monumentet over de falne i en av hovedgatene i Kyiv i dag tidlig. På dagen for Ukrainas væpnede styrker velger han altså ved egen rusletur å eksemplifisere at det at han og alle andre Ukrainere kan gå fritt i Kyivs gater er det kampen handler om. Engelsk tekst anbefales :slight_smile:

15 Likes

Også har man problemet med anonyme kilder, man vet aldri hvilken agenda de har. Må jo si at mye av tiden, så er det som kommer fra anonyme kilder ræl.

6 Likes

Annonym kilde = FSB.

4 Likes

Hej Norge

God News from Kherson – Left bank :+1:

The combat losses of the enemy from February 24, 2022 to December 6, 2023.

Dagens Pollental — DET ER DA HELT VILDT :partying_face: :fire: :coffin: :ukraine:
49 køretøjer og 51 Droner – bare for at nævne et par stykker :partying_face:

Billede

:smiley:

Med dagens pollental og opdateringer fra fronterne ser det ud som Ukraine vil give Putski en rigtig dårlig dag den 14. December :partying_face: :rocket:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

12 Likes

Flere dårlige nyheter for Russland. Russiske kanaler spekulerer i at Patriot-batteriet @Christian bestilte til Odesa/Kherson området, om sider har blitt levert.

Det ser ut til å frustrere russerne at de ikke helt klarer å avjøre hvilken type langtrekkende luftvern det er snakk om, noe som frister meg til å tenke at noen eksperimenterer med en ny kombinasjon av radar og missiler.

18 Likes

Budanov driver for tiden aktiv kildekritikk. Senest i dag gikk det med et par stykker som har uttalt seg vel negativt.

12 Likes

Det skal visst være stasjonert for å beskytte Odessa. Så kan det nok gjøre enkelte launchers blir flyttet litt på.

3 Likes

Rundt Kyiv er det alvor med forsvar mot ballistiske raketter. Det setter visse prioriteringer og begrensninger.

I Odesaområdet tror jeg det er mye mer rom for å eksperimentere litt. Der er det også langt mere varierte trusler. Her kan man teste ut utstyr og konfigurasjoner i en setting som man vanskelig kan simulere. (Mange utviklingsingeniører ville blitt nærmest helt ustyrlige, om de fikk en slik mulighet.)

3 Likes

Republikanerne OG Norges-favoritten Bernie Sanders blokkerer Ukraina-Israel-pakka i senatet

Når jeg sier Norges favoritt, så mener jeg selvsagt ikke bare blant folk flest, men også på Stortinget

Dette er problemet for Ukraina, at Rep vet at dette er viktig for Dem, så de bruker det som forhandlingskort. Noe som skaper problemer for Ukraina. Må nok et par forhandlingsrunder til før dette lander.

3 Likes

Jeg er redd for at republikanerne har innsett at hvis de ofrer Ukraina, Taiwan eller begge så er det først og fremst Joe Biden sitt problem. Hvis Biden får noen midler her etter hvert håper jeg han kjenner sin besøkelsestid og klemmer til med noen skikkelige effektive våpen i alle fall.

Så må vi/europa innse ASAP at USA ikke er en pålitelig alliert.

Bernie Sanders stemmer for om det blir mulig/nødvendig. Hvis dette kommer til avstemning og Sanders dreper det, så donerer jeg en tusenlapp til comebackalive.

4 Likes

Jeg tror dessverre den insikten er veldig langt unna før de fleste politikere.
Europa må begynne å utvikle, og producere, motsvarigheter til Tomahawk og andre kryssningsmisiler og strategiskt bombfly. Idag har producere ikke noen fly europa som kan levere større bomber, avfyre større misiler eller likannde. Vi har jagefly og lett attackfly. Det er allt.

1 Like

Ja, nå ser vi virkelig hva Det Republikanske partiet egentlig står for… :cry:

6 Likes