Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Sanders støtter Ukraina, men kan ikke stå inne for å donere penger til overgrepene i Gaza, forstår han godt:

“At a time when some 16,000 Palestinians have been killed in the last 2 months, two-thirds women and children, & 1.8 million displaced from their homes, NO. I don’t think it’s a good idea to hand another $10 billion to Israel’s right-wing extremist government no strings attached.”

10 Likes

Jeg har forsøkt å lese en del kommentarer fra både demokrater og republikanere. Det ser for meg ut som om spørsmålet om grensekontroll har vært avgjørende for en del demokrater. De har mistet tidligere sikre områder i Texas, og er redde for å miste mere. Det lå inne noen giftpiller i forslaget, som ville gitt republikanerne gode argumenter senere. Når det gjelder tapstall på Gasa, så ser det ut til at færre har tillit til Hamas sine tall. Episoden med angivelig 500 drepte ved baptistsykehuset har nok medvirket.

For Ukraina sin del er det veldig uheldig å bli brukt som pressmiddel i innenrikspolitiske saker i USA. Siden støtten til Ukraina i den amerikanske befolkningen fremdeles er stor, tror jeg at en avtale bil bli hestehandlet frem.

For Norges- og Europas del, bør dette være enda en pådriver for å gå etablert produksjonskapasitet som kan støtte langvarige krigshandlinger. Vi har for lenge drømt oss vekk med spesialsoldater og en håndfull presisjonsvåpen.

9 Likes

Det e r flaut av Norge også at de ikke gir mer støtte når de har tjent titall ganger så mye på krigen

6 Likes

Synes ikke Norge har noe å skamme seg over når det gjelder bidrag.
Men det vi er alt for treige å dårlige til er å få på plass økt produksjon av våpner. Man har jo sett viktigheten av dette lenge og man burde for lengst vært i gang med storskala oppgradering av produksjonskapasitet.

8 Likes

Du forstår ikke sammenhengen her skjønner jeg

1 Like

At de ikke kan sette mer makt bak fordømmelsen ? De kunne i det minste ha kastet russland ut av FN om de fortsetter og bombe sivil infastruktur

5 Likes

Pentagon wants to increase production of 155mm ammunition by 500% over the next two years, at an estimated cost of $1.5 billion", - Bloomberg

6 Likes

Litt på siden … elendighet fra Forsvarsdepartementet…blir F35 stående i sine bunkers…

1 Like

Hej Norge

Flere gode nyheder fra Ukraine og fronten – vi starter i den lidt munter ende.
Ruskiiies på selvmords mission :fire: :comet: :smiley:

$135 mill :fire:-- Woov

:+1:
https://mil.in.ua/en/news/in-december-the-united-states-will-transfer-all-ordered-vampire-counter-drone-systems-to-ukraine/#google_vignette

:rocket:

Må sige at jeg er imponeret over den Ukrainske indsats :+1: :ukraine:

HIMARS :smiley:
https://mil.in.ua/en/news/himars-hits-russian-helicopter-in-kharkiv-region/

Lidt hjælp Vest fra kommer der da :us: :+1:

:+1: :ukraine:

Dagens Pollental :partying_face:
Ufattelige tab for Ruskiiieeees hver dag
The combat losses of the enemy from February 24, 2022 to December 7, 2023.

Billede

Dagens tekst :smiley:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

12 Likes

Ser spennende ut dette her:
image
Link til The Times artikkelen (om den funker):

15 Likes

Vi får håpe du har rett, for forsvinner støtten fra USA frykter jeg at også andre land begynner å vurdere sin støtte. Uansett hvor labilt USA kan fremstå, er landet likevel, slik jeg vurderer det, viktig for det vestlige demokratiet. Og jeg synes jeg kan høre den hånlige latteren til Putin da Ukraina-pakken ble stemt ned i Kongressen. VG mener Putin er i ferd med å lykkes. Men det kan vi ikke tillate. En Putin på oppadgående rus vil være en trussel mot Europa. Han ser nå at NATO kanskje ikke klarer å stå løpet ut, og det pirrer sannsynligvis lysten hans til å forgripe seg på flere land. Putin er en overgriper av verste sort som tror at ingen klarer å stoppe ham. Og presidentvalget til våren blir bare en farse, han blir valgt og kommer til å bli fullstendig oppblåst av selvsikkerhet og usårbarhet.

8 Likes

Dette er dessverre en realitet. Ukraina mottar nå 90 prosent mindre enn på samme tidspunkt (Ukraine Support Tracker | Kiel Institute). Detter handler nok snarere om realpolitikk enn noe annet. Altså uavhengig hvor mye penger som brukes så er det ikke nok av det Ukrainerne har behov for - ammunisjon og mennesker.

Ja, jeg er bekymret for hvordan dette ender. Putin driver en utmattelseskrig, og han har den store fordelen at han sitter med kommandoen alene, mens Vesten er avhengig av at hvert land er villig til å stille, og det kan det se ut som om ikke er like innlysende som i starten på krigen. Ukraina gjør fremskritt, dog små, men begynner å få utfordringer med mobiliseringen av ressurser. Mens Russland tilsynelatende pøser på med innsatte, osv. Optimismen i forumet synes også å ha stilnet litt.

Russland har flere lik. Ukraina kan få alle penge på jorden, men mennesker som er deres mest dyrebare ressurs er vanskelig å oppdrive. På den andre siden kan ikke vesten og særlig usa gi slipp på ukr. Det er som å gi Taiwan til Kina på er sølvfat. Det er en strategisk betraktning om ikke noe annet.

4 Likes

Men skjønner republikanerne i USA det, forstår den amerikanske befolkningen det?

1 Like

Finnland hadde bare en liten brøkdel av befolkningen til Sovjetunionen under vinterkrigen. Likevel gikk de ikke tom for soldater. Problemet var at de gikk tom for artilleriammunisjon.

Ukraina har hittil blitt reddet av to faktorer: Ammunisjon fra Sørkorea og FPV droner fra frivillige. Droner vet jeg for lite om. Det lille jeg har plukket opp går i retning av at ukrainerne er mest kreative og best på herding mot jamming, mens russerne er bedre finansiert og har råd til å sette termiske kameraer på svært mange droner.

Sørkorea har forberedt seg på artillerikrig med Nordkorea i mange tiår. De har både stor produksjonskapasitet og betydelige lager. Sammen med Australia representerer de stor og moderne produksjonskapasitet av 155mm ammunisjon. Begge er sterkt motivert til å vise Kina at selv mindre land kan bli for kostbare å angripe.

I ammunisjonen ligger det imidlertid også et problem for Ukraina. De sliter ut løp som de bare i det siste har klart å produsere selv, og da i svært små kvanta.

Omstillingen til NATO-kaliber på en såpass stor hær er i seg selv krevende, og det blir ikke bedre av at det er midt under en høyintensiv krig i stor skala. Det kan bety at jeg Ukraina vil satse enda mere på droner fremover. Både til taktisk og strategisk bruk. Usikkerheten er imdilertid stor.

I analysene av krigen, har vestlige eksperter stadig bommet i sine spådommer. Mye fordi de ikke har klart å henge med i den taktiske og teknologiske utviklingen. De så foreksempel ikke at stridsvogner ville få en mer marginal rolle på grunn av måten droner, artilleri og miner blir brukt, og var veldig opptatt av å få igang igjen kornavtalen fordi de ikke forstod at den russiske svartehavsflåten ikke kunne oppretholde blokaden av Ukraina.

Jeg tror vi må være forsiktige med alt for bombastiske spådommer. Vi har manglende data, og kan lett spekulere på sviktende premisser.

17 Likes
9 Likes

Dagens tall, +/- 1.000 mann den nye normalen !!!
image

10 krysserraketter avfyrt hvorav 9 ble skutt ned, må være ganske kostbart å bruke 10 raketter på så lite skade :man_shrugging:
image
:ukraine:
Edit: Update
image

6 Likes

Kan gi mening om de tester flere alternative ruter for et større angrep i fremtiden.

Jepp, det er vel relativt sannsynlig at vi får se angrep med 70-80 raketter på en gang, slik som tidligere? Hvis ikke blir jeg overrasket. Det må i så fall være fordi Ukraina har såpass med luftvern at det sees på som poengløst. Jeg tviler dog. Tenker heller som @mvalen at de driver å tester. Det skulle ikke forundre meg hvis de prøver å få i gang enda større angrep enn 70-80 raketter.