Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Tror det er dette det refereres til. I hvert fall det jeg reagerte på. Hvorfor skulle Russland ha planlagt å skyte ned MH17?

Zelensky ville ha avkreftet påstanden om POW’s om det var tilfellet.

I hans tweet.

«Today, Defense Minister Umerov, Commander-in-Chief Zaluzhnyi, Military Intelligence Head Budanov, and Security Service Head Maliuk delivered their reports regarding the aircraft and prisoner exchange.

It is clear that the Russians are playing with the lives of Ukrainian prisoners of war, the feelings of their relatives, and the emotions of our society.»

Med andre ord - briefing som Zelensky mottok fra Umerov, Zaluzhnyi, Budanov, og Maliuk konkluderte med at «It is clear that the Russians are playing with the lives of Ukrainian prisoners of war».

Som mest sannsynlig tyder på at Russland skjøt ned flyet med krigsfanger. Eller kanskje at Ukraina gjorde det ved en feil. Litt for tidlig å si.

Jeg tror Zelensky rett og slett referer til Russland sin påstand om at de fløy et fly med krigsfanger 50 km fra fronten uten å si noe til Ukraina og legger skylden på det på Russland.

Russland spiller psykologiske spill, men å konstatere dette er ikke det samme som å bekrefte at krigsfangene var på flyet.

Per nå, vet vi at flyet ble skutt ned, men ikke av hvem.

Videoer fra de første på stedet viser bare to omkomne. Hittil er ikke antall omkomne dokumentert.

Russland har satt i gang et stort propagandaapparat, men vi vet ikke om dette var gjort klart på forhånd.

Vi kommer lett i en situasjon der vi diskuterer konsekvensen av hendelsen, uten å kjenne vesentlige deler av hendelsen.

2 Likes

Problemet er at uansett hva konklusjonen på hva som skjedde blir så ender det med at mange blir sittende igjen med forståelsen av at Ukraina skjøt ned russisk fly med egne POW ombord.
Dette er en stor nyhet nå men når man omsider kommer til en konklusjon blir ikke den noen stor nyhet som spres like mye tror jeg.

Synes det er rart det ikke kommer bilder av flere døde om flyet hadde så mange ombord som det hevdes da. Så jeg tviler litt på at det var 65 pow ombord. Men vi får se hva konklusjonen blir.

7 Likes

Nederlendernes konklusjon var ikke så begrenset. Du bør kanskje ta en ny kikk på dokumentene fra rettssaken.

I rettssaken ble det lagt frem avlyttet russisk kommunikasjon. Denne viste at russerne trodde de skjøt ned et ukrainsk transportfly. Dette var også meldingen de jublende la ut på nett, umiddelbart etter nedskytingen.

7 Likes

MH17 var planlagt. Men det var bare en feil. Det var et utenlandsk passasjerfly og ikke et ukrainsk jagerfly. De var derfor raskt ute med at de hadde skutt ned et ukrainsk jagerfly(som de hadde planlagt). Når det kom frem at det var et passasjerfly begynte tåkeleggingen.

Ser heller ikke noen motsetninger mot at de må klarere ting før de sendes ut og at de i tillegg driver med tåkelegging.

1 Like

De kan kjøpe det de trenger fra kinesene. Eller få det inn via noen av de centralasiatiske landen. Men jeg antar at priset har gått opp “en del” siden feb 2022.

For russere flest holder ikke lønningene tritt med de galopperende prisene. Det skaper hodebry for Putin.

Nei, det skaper hodebry før den vanlige ryzzen. Putin trenger ikke å fundere på dette. Eventuelle missførnøyte får FSB ta hand om.

3 Likes

Jeg tenker det er plausibelt per nå å konkludere med at POW’s var om bord på flyet. Som jeg forklarte i min forrige post, tyder ukrainsk etterretning på at dette var tilfellet.

Vil også at du gjerne dokumenterer påstanden om at flyet var på vei fra Belgorod. Jeg mener og tror at det var på vei inn mot Belgorod.

Her er jeg forsåvidt enig, det skal mye til for at dette skaper virkelig hodebry for Putin. Risk/reward ved å klage for høylytt om høye matpriser er ikke der. Her tenker jeg heller antall døde/hardt skadede vil være et problem lenge før matpriser fører til noe opprør. Nå er antallet døde/hardt skadede mye større for utkantregionene, så antar egentlig evt protester vil starte der…

1 Like

Da var jo ikke nedskytingen av MH17 planlagt. Den kan ikke både være planlagt OG samtidig en feil…

6 Likes

Hvis du tror på russisk propaganda, så er det ikke måte på hvor mange virkeligheter du kan tro på :smiley:

3 Likes

I tillegg til tidligere nevnte ruteopplysninger, er det flere geolokaliseringer.

Siden du ber meg dokumentere mitt poeng, regner jeg med at du kan dele dokumentasjonen du bygger din oppfatning på.

3 Likes

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1750474186932252739

Problems at Russian oil refineries have become systemic.

Due to drone strikes and technological problems at refineries, fuel production is decreasing, which leads to an increase in prices in Russia - not just for fuel, but also for food, because the price rise is scheduled to occur right before the sowing season.

Chronicle of burning oil depots in Russia since the beginning of 2024:

:black_small_square: 08.01: Explosion in Nizhny Tagil, Sverdlovsk region, on railroad tracks near San Donato station.

Local media reported that explosives were attached to the tank cars of a train belonging to Gazpromtrans. The fact that the explosion occurred near Gazprom Neft facilities also caused a stir.

:black_small_square: 09.01: A kamikaze drone crashed into a tank at the Oryolnefteprodukt oil depot in Oryol region.

:black_small_square: 18.01: drone debris was found on the territory of the Petersburg Oil Terminal in Leningrad region. This was the first drone attack on Leningrad region since the beginning of the full-scale war.

:black_small_square: 19.01: A small drone caused a large-scale fire at an oil depot in Klintsy, Bryansk region. According to experts, this is an important transit hub for transportation of fuel and lubricants for the needs of the Russian troops.

The fire was extinguished only after midnight on January 21, 4 fuel tanks with a total weight of more than 3,100 tons burned.

:black_small_square: 21.01: Drone attack on the port of Ust-Luga in Leningrad Region. Two explosions occurred at the Novatek oil terminal.

This fuel complex is a key link in the energy infrastructure, providing processing of gas condensate and production of oil products for export to Asia.

:black_small_square: 24.01: After a drone strike, a fire broke out at the Tuapse oil refinery in Krasnodar region.

The Tuapse refinery is one of the ten largest refineries in Russia. Moreover, it is the only Russian refinery on the Black Sea coast.

Dette er en hodepine for Putin. Det koster mye, mye mindre å ta ut disse raffineriene enn det koster å forsvare og bygge dem opp igjen. Russland sliter med å sette opp forsvar.

Det er en grunn til at Russland har parkert Svartehavsflåten sin så langt vekk fra Ukraina de kan og ikke lenger bruker den til å angripe Ukraina.

7 Likes

Legg godviljen til så forstår du at de hadde planlagt nedskytning(jagerfly), men de gjorde en feil og det ble MH17. Det jeg tok opp var at når de er raske med propagandaen er det fordi de har planlagt og klarert det videre oppover. Så var det en som mente at dette ikke var tilfelle pga MH17. Jeg prøver å vise at dette ikke er tilfelle. De hadde planlagt noe, og propagandaen var rask og klarert. Det var bare en feil. De hadde skutt ned et passasjerfly i stedet for et jagerfly.

1 Like

Man skal tydeligvis ikke tro man vet så mye de første timene etter et flykrasj. Her kommer det twist-and-turns på løpende bånd:
image

5 Likes

Noen burde lage løpesedler med faksimile av ukens tilbudsavis fra Meny, og spre utover Russland.
Og vise at i vesten kan vi kose oss med 30% rabatt på all kylling til helgen :slight_smile: .

Det har som kjent flere ganger tidligere hendt at revolusjoner har startet (og gamle makthavere har dinglet i lyktestolpene) pga. høye matpriser. “Let them eat cake”…

9 Likes

Skal ikke se bort fra at russerne sier at det var pow i flyet for at ukr skal slutte å flytte langtrekkende anti luft nærme fronten, selv om det var russerne selv eller ukr som skjøt det ned.

Russerne er tjent med å servere POW historien helt uavhengig av hva som egentlig har skjedd. Er det sant er de nok tilfreds med å kunne hevde at ukraina har skutt ned fly med egne soldater. Hvis det ikke er sant har de greid å skape et inntrykk av at Ukraina har skutte ned fly med egne POW og vil for alltid skape litt usikkerhet om hva som egentlig skjedde.

Problemet er jo at man uansett ikke kan stole på noe av informasjonen som kommer fra russland.

5 Likes

Jeg lar meg imponere!

image

4 Likes