Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

De kan kjøpe det de trenger fra kinesene. Eller få det inn via noen av de centralasiatiske landen. Men jeg antar at priset har gått opp “en del” siden feb 2022.

For russere flest holder ikke lønningene tritt med de galopperende prisene. Det skaper hodebry for Putin.

Nei, det skaper hodebry før den vanlige ryzzen. Putin trenger ikke å fundere på dette. Eventuelle missførnøyte får FSB ta hand om.

3 Likes

Jeg tenker det er plausibelt per nå å konkludere med at POW’s var om bord på flyet. Som jeg forklarte i min forrige post, tyder ukrainsk etterretning på at dette var tilfellet.

Vil også at du gjerne dokumenterer påstanden om at flyet var på vei fra Belgorod. Jeg mener og tror at det var på vei inn mot Belgorod.

Her er jeg forsåvidt enig, det skal mye til for at dette skaper virkelig hodebry for Putin. Risk/reward ved å klage for høylytt om høye matpriser er ikke der. Her tenker jeg heller antall døde/hardt skadede vil være et problem lenge før matpriser fører til noe opprør. Nå er antallet døde/hardt skadede mye større for utkantregionene, så antar egentlig evt protester vil starte der…

1 Like

Da var jo ikke nedskytingen av MH17 planlagt. Den kan ikke både være planlagt OG samtidig en feil…

6 Likes

Hvis du tror på russisk propaganda, så er det ikke måte på hvor mange virkeligheter du kan tro på :smiley:

3 Likes

I tillegg til tidligere nevnte ruteopplysninger, er det flere geolokaliseringer.

Siden du ber meg dokumentere mitt poeng, regner jeg med at du kan dele dokumentasjonen du bygger din oppfatning på.

3 Likes

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1750474186932252739

Problems at Russian oil refineries have become systemic.

Due to drone strikes and technological problems at refineries, fuel production is decreasing, which leads to an increase in prices in Russia - not just for fuel, but also for food, because the price rise is scheduled to occur right before the sowing season.

Chronicle of burning oil depots in Russia since the beginning of 2024:

:black_small_square: 08.01: Explosion in Nizhny Tagil, Sverdlovsk region, on railroad tracks near San Donato station.

Local media reported that explosives were attached to the tank cars of a train belonging to Gazpromtrans. The fact that the explosion occurred near Gazprom Neft facilities also caused a stir.

:black_small_square: 09.01: A kamikaze drone crashed into a tank at the Oryolnefteprodukt oil depot in Oryol region.

:black_small_square: 18.01: drone debris was found on the territory of the Petersburg Oil Terminal in Leningrad region. This was the first drone attack on Leningrad region since the beginning of the full-scale war.

:black_small_square: 19.01: A small drone caused a large-scale fire at an oil depot in Klintsy, Bryansk region. According to experts, this is an important transit hub for transportation of fuel and lubricants for the needs of the Russian troops.

The fire was extinguished only after midnight on January 21, 4 fuel tanks with a total weight of more than 3,100 tons burned.

:black_small_square: 21.01: Drone attack on the port of Ust-Luga in Leningrad Region. Two explosions occurred at the Novatek oil terminal.

This fuel complex is a key link in the energy infrastructure, providing processing of gas condensate and production of oil products for export to Asia.

:black_small_square: 24.01: After a drone strike, a fire broke out at the Tuapse oil refinery in Krasnodar region.

The Tuapse refinery is one of the ten largest refineries in Russia. Moreover, it is the only Russian refinery on the Black Sea coast.

Dette er en hodepine for Putin. Det koster mye, mye mindre å ta ut disse raffineriene enn det koster å forsvare og bygge dem opp igjen. Russland sliter med å sette opp forsvar.

Det er en grunn til at Russland har parkert Svartehavsflåten sin så langt vekk fra Ukraina de kan og ikke lenger bruker den til å angripe Ukraina.

7 Likes

Legg godviljen til så forstår du at de hadde planlagt nedskytning(jagerfly), men de gjorde en feil og det ble MH17. Det jeg tok opp var at når de er raske med propagandaen er det fordi de har planlagt og klarert det videre oppover. Så var det en som mente at dette ikke var tilfelle pga MH17. Jeg prøver å vise at dette ikke er tilfelle. De hadde planlagt noe, og propagandaen var rask og klarert. Det var bare en feil. De hadde skutt ned et passasjerfly i stedet for et jagerfly.

1 Like

Man skal tydeligvis ikke tro man vet så mye de første timene etter et flykrasj. Her kommer det twist-and-turns på løpende bånd:
image

5 Likes

Noen burde lage løpesedler med faksimile av ukens tilbudsavis fra Meny, og spre utover Russland.
Og vise at i vesten kan vi kose oss med 30% rabatt på all kylling til helgen :slight_smile: .

Det har som kjent flere ganger tidligere hendt at revolusjoner har startet (og gamle makthavere har dinglet i lyktestolpene) pga. høye matpriser. “Let them eat cake”…

9 Likes

Skal ikke se bort fra at russerne sier at det var pow i flyet for at ukr skal slutte å flytte langtrekkende anti luft nærme fronten, selv om det var russerne selv eller ukr som skjøt det ned.

Russerne er tjent med å servere POW historien helt uavhengig av hva som egentlig har skjedd. Er det sant er de nok tilfreds med å kunne hevde at ukraina har skutt ned fly med egne soldater. Hvis det ikke er sant har de greid å skape et inntrykk av at Ukraina har skutte ned fly med egne POW og vil for alltid skape litt usikkerhet om hva som egentlig skjedde.

Problemet er jo at man uansett ikke kan stole på noe av informasjonen som kommer fra russland.

5 Likes

Jeg lar meg imponere!

image

4 Likes

Da gjenstår kun Ungarn!

3 Likes

https://twitter.com/michaeldweiss/status/1750535060413993032

New interview with “Karl,” the Estonian military analyst whose insights on the war in Ukraine have proved remarkably acute.

Kort sagt, mangel på artilleri er ikke kritisk nå, men vil være det om noen måneder. Så i en annen tråd at Russland hadde fått tilsammen 1,5m 122 og 152mm artillerigranater fra nord Korea.

Missil angrepene til Russland klarer så å si bare å skade sivile.

Some decisive factors will be who will be better at developing drone capabilities

Jeg synes det ser ut som Ukraina er godt foran i kvalitet og kvantitet der. Ser ut som det er fokuset, ikke artilleri. Det gir mening når man ser på et begrenset budsjett.

5 Likes

Ser han fyren omtalt her er blitt nevnt i media som et tegn på at putin kan miste makten.

https://twitter.com/sumlenny/status/1750583136059031606

So no, even if #Nadezhdin were an independent candidate (he is of course not, he is a Putin’s puppet), his statements alone picture him as a typical Russian imperialist with all anti-Ukrainian and anti-Western narratives.

Så nei, media har bare blitt lurt inn av Kremlins propaganda.

6 Likes

Jeg tror at Ukraina har noen gode kort på hånden når det gjelder droner. De har både et betydelig IT-miljø, og flyfaglig miljø. Dette gir både en god kunnskapsbase i bunnen, og etablerte forsyningslinjer for mange komponenter. Russland har også slike miljø, men har mistet en del spisskompetanse, og må bruke energi på å omgå sanksjoner.

I det siste har jeg sett en del videoer med FPV-droner som låser på målet med en enkel bildeanalyse. Dette gjør dem imune mot lokale små EK-sendere, men piloten kan ikke drive presisjonsstyring de site meterene. Jeg vil tro at begge parter behersker denne teknologien, men volumfordelen ligger hos den parten som klarer å kjøre den på billige nok prosessorer. (Her kan sikkert eksperter på forumet utdype utfordringen med å lage programmet med færrest mulig linjer.)

En annen teknologi som Ukraina nylig demonstrerte, er sanntids målidentifisering med AI. Dette krever etter det jeg forstår såpass med regnekraft, at det ikke er noe for “engangsdroner” - foreløpig. Nå er dette et verkrøy for å lede FPV-pilotene. I fremtiden tror jeg kan vi vente svermer med droner, som leter opp, prioriterer og fordeler målene selv.

Jeg tror at krigen i Ukraina endrer krigføring på land konsptuelt, på samme måte som andre verdenskrig endret maritim krigføring fra å være slagskipssentrert til å bli hangarskipssentrert.

4 Likes

Et særdeles dårlig forslag gitt norske priser og utvalg

1 Like

God morgen,
Ikke alltid så lett å ha oversikt over alt som publiseres her, men dette synes som en interessant analyse av potensialet og også problemene med å bruke droner i kampen på Ukrainsk side. En innovativ multi-milliardær med ressurser til å få gjennomført planene er jo også bra (så får vi vel i fremtiden bekymre oss om den dagen denne type droner brukes til kriminalitet i helt andre sammenhenger).

5 Likes

Dette er altså den mørke framtiden for Russland og Nato Vesten …

4 Likes