Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Da gjenstår kun Ungarn!

3 Likes

https://twitter.com/michaeldweiss/status/1750535060413993032

New interview with “Karl,” the Estonian military analyst whose insights on the war in Ukraine have proved remarkably acute.

Kort sagt, mangel på artilleri er ikke kritisk nå, men vil være det om noen måneder. Så i en annen tråd at Russland hadde fått tilsammen 1,5m 122 og 152mm artillerigranater fra nord Korea.

Missil angrepene til Russland klarer så å si bare å skade sivile.

Some decisive factors will be who will be better at developing drone capabilities

Jeg synes det ser ut som Ukraina er godt foran i kvalitet og kvantitet der. Ser ut som det er fokuset, ikke artilleri. Det gir mening når man ser på et begrenset budsjett.

5 Likes

Ser han fyren omtalt her er blitt nevnt i media som et tegn på at putin kan miste makten.

https://twitter.com/sumlenny/status/1750583136059031606

So no, even if #Nadezhdin were an independent candidate (he is of course not, he is a Putin’s puppet), his statements alone picture him as a typical Russian imperialist with all anti-Ukrainian and anti-Western narratives.

Så nei, media har bare blitt lurt inn av Kremlins propaganda.

6 Likes

Jeg tror at Ukraina har noen gode kort på hånden når det gjelder droner. De har både et betydelig IT-miljø, og flyfaglig miljø. Dette gir både en god kunnskapsbase i bunnen, og etablerte forsyningslinjer for mange komponenter. Russland har også slike miljø, men har mistet en del spisskompetanse, og må bruke energi på å omgå sanksjoner.

I det siste har jeg sett en del videoer med FPV-droner som låser på målet med en enkel bildeanalyse. Dette gjør dem imune mot lokale små EK-sendere, men piloten kan ikke drive presisjonsstyring de site meterene. Jeg vil tro at begge parter behersker denne teknologien, men volumfordelen ligger hos den parten som klarer å kjøre den på billige nok prosessorer. (Her kan sikkert eksperter på forumet utdype utfordringen med å lage programmet med færrest mulig linjer.)

En annen teknologi som Ukraina nylig demonstrerte, er sanntids målidentifisering med AI. Dette krever etter det jeg forstår såpass med regnekraft, at det ikke er noe for “engangsdroner” - foreløpig. Nå er dette et verkrøy for å lede FPV-pilotene. I fremtiden tror jeg kan vi vente svermer med droner, som leter opp, prioriterer og fordeler målene selv.

Jeg tror at krigen i Ukraina endrer krigføring på land konsptuelt, på samme måte som andre verdenskrig endret maritim krigføring fra å være slagskipssentrert til å bli hangarskipssentrert.

4 Likes

Et særdeles dårlig forslag gitt norske priser og utvalg

1 Like

God morgen,
Ikke alltid så lett å ha oversikt over alt som publiseres her, men dette synes som en interessant analyse av potensialet og også problemene med å bruke droner i kampen på Ukrainsk side. En innovativ multi-milliardær med ressurser til å få gjennomført planene er jo også bra (så får vi vel i fremtiden bekymre oss om den dagen denne type droner brukes til kriminalitet i helt andre sammenhenger).

5 Likes

Dette er altså den mørke framtiden for Russland og Nato Vesten …

4 Likes

990 “dimiterte” soldater
image
:ukraine:

6 Likes

Jeg synes stadig å høre røster som peker på at også UKR tap dessverre er store (tildels veldig store), spesielt i den siste tiden når Russland har fått opp trykket på dronefronten. Er det noen som kan linke til troverdige estimater på ukrainske tap (personell og utstyr)?

Merk at cutoff er august 2023.

3 Likes

Russland sitt dronetrykk er mer propaganda enn det vi ser i praksis.

Alle de åpne kildene som teller og går igjennom det som slippes av videoer tegner et bilde av droneovervekt på Ukrainsk side.

For et par dager siden kom det en video med “lancet hit kills”. Ingen av T tankene som ble truffet hadde coockoff, og flere av treffene var tydelig bom på selve panservognen.

For å sette det i perspektiv. Flere kilder sier at russland har satt opp mot 10.000 soldater for å dytte ukraina tilbake over elven. Ukraina skal ha rundt 100 soldater som holder den linjen.

Ukraina taper soldater, men ikke i nærheten av kjøttbølgene til Russland.

10 Likes

Droner kommer til å bli big biz, Det som slår meg er at enkle løsninger funker bedre enn dyre.

Ukrainske kommersielle droner som har fått tapet på en RPG og har en utløser i front som består av to vaire som kobles når de treffer et mål er dødelig for Russland.

Den Foreign affair saken viser hvor langt russlands propaganda når, for på slagmarken er det lite som tyder på at russland vinner dronekrigen.

9 Likes

AndrewPerpetua som går gjennom videoer sier at han går gjennom mye flere russiske enn ukrainske videoer. Jeg ser på han som en rimelig pålitelig kilde. Dette er de visuelt bekreftede tapene for i går…

Jeg er jo enig, men man så jo at de ukrainske tapene var mye høyere når de var i angrep i sommer enn når de er i forsvar som nå. Det er en grunn til at de la om taktikken. Ukraina tar også uakseptabelt høye tap når de er i angrep.

Eller, de tok i hvert fall det i sommer. Jeg tror dog det var en kombinasjon av ATGM håndholdt, fra helikopter og bomber fra fly, artilleri og miner og droner, så Russland behøver ikke å ha hatt overtak på droner. Sånn sett, så hadde det vært interessant hvis Ukraina satte i gang en offensiv ved neste værvindu… På den andre siden, jeg tror de har for lite artilleri til at de kommer til å gjøre det.

Når man ser på russiske angrep nå, så tar de uakseptabelt høye tap fra ukrainske droner alene. Sånn sett, så tenker jeg at Ukraina har et solid overtak når det kommer til droner. Både i kvanta og kvalitet. Problemet er bare at Russland har nok droner til å gjøre evt ukrainske angrep svært vanskelig uten å ta store tap.

ref: https://twitter.com/AndrewPerpetua/status/1750736887147286960

6 Likes

Yep, sommeroffansiven var rimelig fail. Mengden miner overrasket nok alle.
jeg leste at russerene trippel stacket anti tank miner, som vil si at når en minerydder treffer en mine, går 3 av. Og minerydderen er ute av drift.

Det imponerende er at INGEN bradley crew døde som følger av det.

5 Likes

Det er egentlig ganske sensasjonelt at Ukraina har klart å kompensere for mangel på artilleriammunisjon ved bruk av droner. Vi er tidlig i dette teknologiløpet, men jeg tror dette er en indikasjon på hva som ligger i fremtiden.

2 Likes

Helt klart. Infanteri som ikke er godt utrustet med droner er ikke noe som fungerer i 2024. Man må gjøre som Ukraina å mette fronten med droner.

Jeg har ikke fått med meg at Norge har satt i gang et storstilt opplegg for å modernisere infanteriet til å være drone-basert, noe de helt klart burde.

5 Likes

Det som blir skremmende er når man lager små droner med type 100gram sprengstoff og kulelagre. Som er til dels autonome og går etter infanteri.

1 Like

Hej Norge

Solovyov er sur igen igen :sweat_smile:
Teknikker virker ikke :exploding_head:
Solovyov har set realiteterne i øjnene at Ruskiiiiiies slider i krigen og de er oppe mod større kræfter og kalder det KRIG :partying_face:

Og Denys :smiley:

SIDSTE kl. 14.15 ca St. Petersborg Leningrad Oblast igen :partying_face:

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1abi0dg/explosion_reported_near_leningrad/
Ser ud som det er tæt på den Finske grænse

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

5 Likes

Ny video fra frontlinjen:
image

https://x.com/NOELreports/status/1750828726307156000?s=20
:ukraine:

4 Likes

Det høres ut som en strategi som forbruker mye miner. Det er blitt snakket mye om Russlands lagre her inne. Til slutt så går jo lagrene tomme for alt, og Russland begrenses av produksjon og ikke av hvor store fjellene med utstyr fra den kalde krigen var. Hva med miner? Er estimatet at de har nok til å holde på med triple miner, eller er miner en av de tingene som burde begynne å knipe snart?

1 Like