Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Tyskland har offentliggjort ett nytt massivt stödpaket till Ukraina med bland annat 80 stridsvagnar och 450 pansarfordon, 230 000 artillerigranater mm.

Ungern uppges nu göra som Slovakien och backa från motståndet mot EU:s 50 miljarder euro stora försvarsfond till stöd för Ukraina.

ref: UPPDATERAS: Nytt massivt tyskt militärt stödpaket till Ukraina – Ungern backar om EU:s försvarsfond till Ukraina – extrema ryska förluster – Cornucopia?

Leste også at Slovakia inngikk en ganske omfangsrik avtale med Ukraina. Slovakia gir ikke direkte støtte, men som nevnt over, via EU. Virket som relativt god stemning og ikke noe særlig Putin-vennlig.

8 Likes

Våpenindustrien i Slovakia virket tidligere litt avleggs (sovjetisk), men har de siste to årene gitt gode arbeidsplasser. Dessuten har det i Slovakia vært store demonstrasjoner mot russiskvennligheten til statsministeren. Han føler seg nok litt presset.

6 Likes

Selvbildet til til ruzzere :cold_face:
image

3 Likes

jeg liker at russland spinner hardt på en greie ingen bryr seg om.

Liksom de gikk til krig, flyet deres ble skutt ned. buuhuh ;D

4 Likes

Tapene deres er nok desverre tragisk store takket være at de ikke får verktøyet de trenger. Enormt mye bedre overlevingsrate enn russerne har de nok, men folk blir kvestet for livet.

3 Likes

Tapene for Ukraina har dessverre øket mye siste tiden ja. På grunn av den ikke altfor gode motoffensiven / manglende våpenhjelp fra Vest
Det samme skjer sivilt på grunn av manglende luftbeskyttelse
Heldigvis er det enda verre for russerne med tanke på krigens utvikling

Skulle tro at følgende var interessant når det smeller i Russlands infrastruktur for produksjon og eksport av hydrokarboner, men ingen har skrevet om det. Kan selvsagt være at det er null sammenheng mellom prisoppgangen på Urals olje, og en eksplosjonen, men Finansavisen refererer til Reuters, og skriver følgende:

" Oljeprisen klatret over 80 dollar på mandag etter en hendelse der en ukrainsk drone angrep en betydelig gass-terminal utenfor St. Petersburg. Den aktuelle terminalen tilhører Novatek på Ust-Luga, og angrepet førte til produksjonsstans, noe som økte bekymringene for tilbudet og resulterte i prisoppgang, ifølge Reuters."

Så da må får man ta Finansavisen, og Reuters på ordet når de hevder at en plutselig prisoppgang i WTI- og Brent-olja skyldes et droneangrep i Russland fra Ukraina.

Ser vi på prisen på amerikansk WTI-olje, så reagerte den opp fra 75 til 77 dollar:

Mens prisen på russisk Urals olje steg noe mer…

9-10 dollar !

Så hvor vellykket var det ukrainske drone-angrepet egentlig når det går utover LNG-gass, som for tiden er ganske lavt priset (nederlandsk TTF gass er en god proxy på LNG)

, og det samtidig står i Finansavisen at:

"Analytikere forventer at Novatek vil gjenoppta normal drift på terminalen innen de kommende tre ukene.

– Selv om skaden på lastekaier ved Ust-Luga-terminalen bare påvirket eksporten kortvarig, øker det muligheten for at Russland-Ukraina-krigen går inn i en ny fase der partene retter seg mot viktig energiinfrastruktur, sa analytikere ved ANZ Research i en melding."

2 Likes

Det russiske opplegget rundt flystyrten blir bare værre og værre…
image

2 Likes

Hvor har du det fra?

Ja, hele 11 prosentpoeng verre enn nordmenns selvbilde. :joy:

1 Like

Det er en anden historie fra tidligere udveksling 🥸

Dk

URIX
Det gjelder 2. halvår 2023

[Ukrainske tap i krigen skal ha økt kraftig, ifølge USA]

Det sa nylig anonyme amerikanske kilder til avisa The New York Times.

De kan du få billig av meg

6 Likes

Det er vel ikke urimelig at tapene har økt i forbindelse med motoffensiven
Det gjelder begge parter

Har du noen kilder som sier at tapene er uforandret eller har avtatt?
Du forstår vel at det er anonyme kilder hvis de er ukrainske?

En må tåle å høre at ikke alt er rosenrødt på ukrainsk side også
At en ikke liker det er en annen sak

1 Like

Jeg hører heller ikke på anonyme kilder som er positive til Ukraina.

Jeg forholder meg først og fremst til dokumenterte tap. Det er derfor du ser meg poste lister over visuelt bekreftede tap og ikke listene som Ukraina selv gir ut. Det gir nok et feil bilde det også, men det er vanskelig å manipulere.

De absolutt verste kildene er kilden til den artikkelen, en helt anonym kilde. Det kan like gjerne være tall journalisten fant på.

Når det kommer til visuelt bekreftede tap av utstyr, så gikk det opp når Ukraina var i angrep, etter det har det vært sånn rundt 3-4:1 i ukrainsk favør. Dvs de siste 6-7 månedene.

Russisk artilleri har nå de siste månedene hatt mye mer ammo, men samtidig, så har de knapt mer rekkevidde enn ukrainske droner har fått. Hadde Ukraina har greit med ammo, sammen med dronene, så hadde de hatt et solid overtak.

Det negative som jeg ser det virker å være hvor vanskelig det er for Ukraina å angripe, men de ser også ut til å begrense det for å ikke ta store tap, samtidig som Russland kjører på.

Hvis du ser på Avdiivka, så har Russland brukt ekstremt med utstyr der, bare for å bli slaktet. Ukraina som er omringet på tre kanter virker å holde greit stand for det. For meg, så sier det at de lider minimale tap vs Russland der, ellers hadde de mistet den lommen.

Samme med Krynky, der klarer ikke Russland å pushe 80-100 ukrainske soldater ut og mister latterlig mye utstyr. Samme der, med noe som minner om forholdsmessige tap og de hadde blitt drevet bort.

Så min konklusjon er alt tilsier at Russland mister enormt mye mer folk og utstyr en Ukraina.

11 Likes

Bytter kryssermissiler…

6 Likes

Är det samma USA som hade bevis på att Sadamm Husseins Irak hade massförstörelsevapen?

2 Likes

Litt robocop over denne. Fancy!

⚡️The mechanism of operation of the 🇩🇰Danish 155-mm self-propelled howitzer Caesar in service with the Armed Forces of 🇺🇦Ukraine

3 Likes

Denne her er det litt mere Wall-E over:
(Musikken gir videoen en ekstra dimensjon)
https://twitter.com/PStyle0ne1/status/1750637761097347417

Edit:
Sangen skal handle om en skilpadde som blir skremt av forskjellige ting. Den slutter med at alle vet at skilpadder ikke kan fly - men om den blir skremt nok, så kaaan det skje. (Til slutt på videoen kommer det et kraftuttrykk, og noen sier “perfekt bilde”.)

Barnesangen er temmelig ny, så jeg regner med at det er en småbarnsfar i den ukrainske hæren som fikk assosiasjoner til skilpadder når han så hvordan dronen beveget seg. Grei avveksling fra den vanlige heavy metal stilen.

8 Likes

Hva tenker folk her inne ift. hvordan det norske forsvar og styrking av det kan gjøres til en topp valgkampsak inn mot neste Stortingsvalg?

Jeg har det siste året virkelig fått 1939 vibber av den norske politikerstand som helhet. Ser meg selv definitivt ikke som noen krigshisser, men for meg handler det nå om å få tilbake et snev av avskrekkende kapabilitet. Spesielt med tanke på at amerikanerne kan bli rimelig tynt spredt utover/ innadvendt fremover.

Melde inn tema til «Debatten» liksom…:thinking:

15 Likes