Jeg hører heller ikke på anonyme kilder som er positive til Ukraina.
Jeg forholder meg først og fremst til dokumenterte tap. Det er derfor du ser meg poste lister over visuelt bekreftede tap og ikke listene som Ukraina selv gir ut. Det gir nok et feil bilde det også, men det er vanskelig å manipulere.
De absolutt verste kildene er kilden til den artikkelen, en helt anonym kilde. Det kan like gjerne være tall journalisten fant på.
Når det kommer til visuelt bekreftede tap av utstyr, så gikk det opp når Ukraina var i angrep, etter det har det vært sånn rundt 3-4:1 i ukrainsk favør. Dvs de siste 6-7 månedene.
Russisk artilleri har nå de siste månedene hatt mye mer ammo, men samtidig, så har de knapt mer rekkevidde enn ukrainske droner har fått. Hadde Ukraina har greit med ammo, sammen med dronene, så hadde de hatt et solid overtak.
Det negative som jeg ser det virker å være hvor vanskelig det er for Ukraina å angripe, men de ser også ut til å begrense det for å ikke ta store tap, samtidig som Russland kjører på.
Hvis du ser på Avdiivka, så har Russland brukt ekstremt med utstyr der, bare for å bli slaktet. Ukraina som er omringet på tre kanter virker å holde greit stand for det. For meg, så sier det at de lider minimale tap vs Russland der, ellers hadde de mistet den lommen.
Samme med Krynky, der klarer ikke Russland å pushe 80-100 ukrainske soldater ut og mister latterlig mye utstyr. Samme der, med noe som minner om forholdsmessige tap og de hadde blitt drevet bort.
Så min konklusjon er alt tilsier at Russland mister enormt mye mer folk og utstyr en Ukraina.