Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Tommel opp for Kaja; klikk og lik! Tøft at folkevalgte fra de minste landene i Europa, med grense mot Russland, er så klar og tydelig.

image

17 Likes

Kaja Kallas har vært et forbilde for motstanden mot ruzzland helt siden starten av krigen :+1:

5 Likes

Skal innrømme at jeg lenge satt på gjerdet her, men støtter nå siste taler her100 %. Det forutsetter dog at vi kan øke støtten til Ukraina til et nivå som gjør dem i stand til å nå hovedmengden av sine taktiske og strategiske mål.

Member of the Bundestag: Ukraine should be allowed to strike at targets in Russia

“The war should be moved to Russia. Russian military facilities and headquarters should be destroyed. We must do everything possible so that Ukraine can hit not only oil refineries in Russia but also ministries, command posts, and firing points,” Roderich Kiesewetter.

14 Likes

Putin: Jeg trodde vi var her for å ha en seriøs samtale!

Tucker kniser som en liten skolejente når Putin på alle mulige måter får han til å se ut som en liten person uten baller.

image

Er ikke dette den samme personen som en del her inne har omtalt som en journalist med integritet?

15 Likes

Russland har ikke luftvern som håndterer vestlige våpen, eller det Ukraina har klart å lage av egne droner.

Grunnen til at Ukraina går etter rafinerier er at de klarer bare sende med 20 kg eksplosiver. Gjør stort sett ikke så mye skade, utenom feks rafinerier som tar fyr og tar enorm sekundær skade.

7 Likes

Jeg tror du undervurderer hvor strukturert Ukraina over tid har arbeidet for å bryte ned opprinnelig lagvis russisk kuftvern.

6 Likes

Innlegget mitt var en unyansert forenkling. Helt enig i at Ukraina har brutt det ned. Poenget mitt er vel at det vel bare står verre og verre til med russisk luftforsvar…

2 Likes

Det er også et timing aspekt her, som jeg ikke vet om er tilsiktet eller ikke:

I to år har russerne fått ødelagt luftvern ved- og bak fronten, og har til slutt rensket resten av landet for luftvernsystemer. Så begynner langtrekkende ukrainske droner å gjøre betydelig skade på brennbare anlegg langt inn i Russland.

Dette skaper et dilemma for Russland; Skal de flytte luftvern fra fronten, der de allerede har for lite til gjensidig beskyttelse, eller heller forsøke å beskytte et stort antall strategiske mål rundt om i Russland?

14 Likes

Har bare sett noen klipp, men dette virker å ha blitt et mageplask? Sjokkerende dårlig iscenesatt av russerne hvis det var myntet på et vestlig publikum, og en ydmykelse av intervjueren.

Dette klippet er fantastisk:
https://x.com/RonFilipkowski/status/1755757290953515479?s=20

7 Likes

Det er tilsiktet, gjør det lettere å bruke JDAM fra F-16. De har sagt de trenger midlertidig luftherredømme når de skal angripe.

2 Likes


:ukraine:

6 Likes

Fra Twitter i dag, som var ganske bra:

“Du kan ikke både elske ytringsfrihet OG Putin. Her må du velge.”

10 Likes

Jeg var bekymret for at Putin kun skulle appellere til “realpolitiske eksperter”.

Intervjuet åpner med: Så krigen er svar på trusselen fra NATO ikke sant?

Putin svarer med et sarkastisk spørsmål om hvorvidt det er et talkshow eller et intervju han er med på.
Så forklarer han at for å forstå konflikten må en gå 1500 år tilbake i tid. Fra det punktet babler han uendelig om (feilaktig) russisk historie med hensikt om å begrunne hvorfor Ukraina egentlig tilhører Russland.
Dette kom overraskende på Tucker som startet videoen med en disclaimer om at han først trodde dette var “filibuster” taktikk :stuck_out_tongue:
Putin gir så et eksempel hvor Ukrainske soldater skal ha sagt at de er russiske selv om de kjemper mot Russland.

Han avslutter intervjuet med at russere og ukrainere vil gjenforenes til slutt fordi “ingen kan splitte deres sjel”. (…minner om noe?)

Intervjuer forsøkte også gjentatte ganger å få Putin til å si at Zelensky ikke kan lage fred fordi han er helstyrt av vestlige makter, men også det ble vanskeligere enn antatt.

Alt i alt er jeg fornøyd med intervjuet.

5 Likes

Hej Norge

Ser ud som US nærmer sig godkendelsen af pakken til Ukraine og Israel :grinning:
Ikke så mange dage til vi her en endelig afgørelse !!!
Måske Tucker Carlson har skubbet i dennrigtige retning, Putin efterlader et indtryk at han er psykopat af værste skuffe :face_vomiting:

https://www.reddit.com/r/UkrainianConflict/comments/1anjt55/ukraine_aid_bill_inches_forward_in_us_senate/

Denys update :grinning:

Generalskifte og tilbageblik og kik ind i fremtiden :thinking:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

9 Likes
  • Kiev-staten til 1169

Zoom innGardarike

Kievrikets utstrekning på midten av 900-tallet.

Gardarike

Av Ukjent.

Lisens: CC BY SA 3.0

Zoom innPrins Vladimir velger religionen

Vladimir den store inngikk i et forbund med den bysantinske keiseren i 988, ektet hans søster Anna og innførte kristendommen i Kievriket.

Prins Vladimir velger religionen

Av Johann Eggink.

Lisens: Falt i det fri (Public domain)

Zoom innRusskaja pravda

Jaroslav den vises dekreter utgjorde den opprinnelige kjernen i den første russiske lovbok, Russkaja pravda .

Russkaja pravda

Av Ukjent.

Lisens: Begrenset gjenbruk

Zoom innVladimir den hellige

Vladimir den store, også kalt den hellige, kristnet Russland på slutten av 900-tallet.

Vladimir den hellige

Av Ukjent kunstner/Tretjakov galleri (Государственная Третьяковская галерея).

Lisens: Falt i det fri (Public domain)

Kievriket var til å begynne med bare et løst forbund av østslaviske stammer, holdt sammen av fyrstene i Kiev, Oleg (Helge) til 912 og Igor (Ingvar) i 912−945. De var i likhet med størsteparten av hirden (druzjina) av skandinavisk herkomst. Dynastiet skal være grunnlagt av Igors far Rjurik (Rørek), og rurikidene hersket i Kievriket, og senere (en sidegren) i Moskvariket, helt til 1598. Herskerne begynte snart å bruke slaviske navn, i annen halvdel av 900-tallet også sine slaviske undersåtters språk.
(store Norske Leksikon)

Skulle en følge Putins historiske logikk skulle nok både Ukraina og store deler av Russland tilhørt Skandinavia :innocent:

6 Likes

Du trenger bare gå litt over 300 år tilbake før St.Petersburg er svensk. Eller litt over 200 år når Napoleon tok Moskva.

Historiske argumenter er utelukkende for å legitimere russisk imperialisme, han vil aldri anerkjenne gjensidig kreativ historiebruk.

8 Likes

Rimelig god oppsummering av Tucker-intervjuet her: https://twitter.com/julianwaller/status/1755987514001653916

3 Likes

Jeg har inntrykk av at eliten i det russiske imperiet skammer seg over at de i 400 år lå under mongoler og tartarer. Den delen av historien passer dårlig når russerne hevder å være herrefolket som brakte sivilisasjon til disse områdene, så derfor har de lånt ukrainas historie fra perioden utpå 1200 tallet.

Problemet man da skaper med dette grepet, er at da kan ikke ukrainerne eksistere som et eget folk. Derfor har Russland de siste 300 årene brukt mye energi på å utslette ukrainsk språk og kultur. Vi har sett det i denne krigen også, med bokbål i okkuperte byer. Russerne tok seg til og med bryet med å spore opp og henrette en ukrainsk barnebokforfatter i Izum.

En litt mindre tragisk effekt av russisk fornekting av det ukrainske, er at mange russiske bloggere har angitt områder av fronten som holdt av polske avdelinger. De har lært at ukrainsk bare er en russisk dialekt. Ukrainsk ligger imidlertid mye nærmere polsk (og enda nærmere belarussisk), så mange russiske soldater tror at ukrainsk er polsk når de ikke forstår samtalene de hører på radiosambandet.

12 Likes

Det var jeg ikke klar over.

Når det gjelder det språklige, så så jeg det selv for noen månder siden i Norge. En hyggelig og sympatisk kvinne fra Sibir skulle prate med noen ukrainere. Ukrainerne snakket med henne på russik, men hun sa at de kunne snakke ukrainsk. Etter noen få setninger måtte hun forbløffet be dem om å snakke russisk.

3 Likes