Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Vi vet hvor vi har MAGA i denne kampen.

image

1 Like

Jeg har vært for større forsvarsbevilgninger siden jeg var i militæret selv for mange år siden, men dette er utrolig skummel retorikk

https://x.com/bidenhq/status/1756414506723320127?s=61&t=CvDIcEhD6ai85VqTcVzWgQ

:cold_face:

8 Likes

Ingenting å se her sier MAGA; bare å gå videre.

1 Like

Disse funker!

image

9 Likes

Frankrike har faktisk et par hundre av disse. Mangler bare litt ammo, så snakker vi.

4 Likes

How Tough Are They? The True Size of Russian Defenses in Ukraine - 3D DOCUMENTARY

6 mnd gammel

1 Like

Nei, selvsagt ikke
Hørte ikke alt Putin bablet om
Det er ikke så vanskelig å lage ‘en vri’ på historien når en får gjøre det uten motforestillinger
mvalen
Mine venner i Zaporozhye er etnisk russere, og de forstår naturlig nok ukrainsk uten problem siden de har bodd i landet hele livet

2 Likes

Jeg orker ikke de to trynene, så jeg har ikke giddet å se eller høre intervjuet, mer enn noen klipp, men jeg har skjønt at Putins halvtimeslange uavbrutte «historie»fortelling strakk seg tilbake til 800-tallet.

4 Likes

Hvis Putin totalt neglisjerte ‘innflytelsen’ skandinaver har hatt på områdene rundt Kiev så er det vel ikke så vanskelig å bevise det motsatte
Det er tydelig at Putin brukte mye av tiden under Covid-pandemien til å forfalske historien :wink:
Han satt i timesvis før invasjonen på NTV -som jeg fikk inn i Tyrkia- og snakket bare tøv (i følge min venninne som forstod alt han sa )

4 Likes

Tror faktisk han innrømte at Rurik var skandinaver

Hehe-det var da noe. Men det som vel kjennetegner Putin er at han passer på at det er noen promille sannhet i det han sier

4 Likes

Takk til Putin for å utdype middelalder ideologien og stikke en monkeywrench i supporternes argumentasjon på en stor vestlig platform. Som dere vet hvis dere har fulgt mine innlegg har han alltid formidlet denne. Det har ikke fått stor plass i media fordi mange er overbevist om at det ikke lenger er mulig å ha slike motiv.
Vi må være nokså egosentriske i vesten som insisterer på å finne opp “vestlig motiv” for alle våre fiender. Putin, hamas, eller hvem det måtte være. De er åpne om motivene sine, du trenger kun å lytte.

Forresten sa Putin i intervjuet at tilbaketrekningen fra Kyiv skjedde fordi Tyskland og Frankrike mente at ingen kom til å forhandle under slike forhold. Godt tips! :rofl:

5 Likes

Hei Boms,

presiserer at jeg IKKE er en Trump-tilhenger, men jeg vet at dette handler om fokuset han har / hadde på det at alle NATO-land skal og må betale sine andeler. Dette er det relatvt få som gjør, så vidt jeg vet er ikke Norge heller oppe på den %-andelen de skal være.

Dette er en kjepphest for Trump, og han rir den gjerne når det kommer til NATO.

2 Likes

Jeg har forståelse for at alle burde bidra mer, og Norge spesielt, men det er et stort steg videre å «encourage them to do whatever they want».

Det er vel også sånn at flertallet av landene langs grensen mot ruzzland med unntak av Norge ligger over 2%.

4 Likes
  • Donald Trump says he would encourage Russia to attack Nato allies who pay too little
    (Guardian)

Nå må nok Støre fram med lommeboka før det e r for sent !

Hvis Trumph virkelig har sagt dette så er det noe feil med amerikanerne hvis han blir president. Selv om han har rett i at mange-deriblandt Norge- burde bidra mer

5 Likes

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1754901906323808469?t=kvAujEheLRkuRMkOjX3j9g&s=19

8 Likes

Litt off-topic kanskje, men hvordan regnes bruken av billige vernepliktige inn i forsvarskostnadene. Vernepliktige i Norge har vel i dag en inntekt på 122.000 per 12 måneder. Hvis et land i stedet velger å ha ett profesjonelt forsvar med normale lønninger på alle menige og oppover blir jo pengebruken større, mens vi med verneplikt jo faktisk bidrar med 2 % av yrkesaktiv alder til «nesten gratis».

2 Likes

2% beregnes naivt, bare ta 2% av GDP og sammenlign med “payments made by a national government specifically to meet the needs of its armed forces, those of
Allies or of the Alliance”, dvs. at tapt GDP fra ungdom i plikttjeneste ikke regnes med. At man sammenligner med GDP gjør det også vanskelig for Norge å ha stabilt forsvarsbudsjett og fremdeles oppfylle dette kriteriet, ettersom år med høy olje- og gass-pris vil gi høy GDP, mens år med lav olje- og gasspris vil gi lav GDP. Samtidig er nok forutsigbare forsvarsbudsjett bedre for forsvarsevnen enn å pøse ut penger i år med høye oljepriser og skjære brått ned året etter om oljeprisen stuper.

5 Likes

Altså, argumentet er: Putin snakket 40 min om historie, derfor må historie være den ekte grunnen og motivasjonen hans for invasjonen. :roll_eyes:

I beste fall naivt å tenke slik.

5 Likes