Vi vet hvor vi har MAGA i denne kampen.
Jeg har vært for større forsvarsbevilgninger siden jeg var i militæret selv for mange år siden, men dette er utrolig skummel retorikk
https://x.com/bidenhq/status/1756414506723320127?s=61&t=CvDIcEhD6ai85VqTcVzWgQ
Ingenting å se her sier MAGA; bare å gå videre.
Frankrike har faktisk et par hundre av disse. Mangler bare litt ammo, så snakker vi.
Nei, selvsagt ikke
Hørte ikke alt Putin bablet om
Det er ikke så vanskelig å lage ‘en vri’ på historien når en får gjøre det uten motforestillinger
mvalen
Mine venner i Zaporozhye er etnisk russere, og de forstår naturlig nok ukrainsk uten problem siden de har bodd i landet hele livet
Jeg orker ikke de to trynene, så jeg har ikke giddet å se eller høre intervjuet, mer enn noen klipp, men jeg har skjønt at Putins halvtimeslange uavbrutte «historie»fortelling strakk seg tilbake til 800-tallet.
Hvis Putin totalt neglisjerte ‘innflytelsen’ skandinaver har hatt på områdene rundt Kiev så er det vel ikke så vanskelig å bevise det motsatte
Det er tydelig at Putin brukte mye av tiden under Covid-pandemien til å forfalske historien
Han satt i timesvis før invasjonen på NTV -som jeg fikk inn i Tyrkia- og snakket bare tøv (i følge min venninne som forstod alt han sa )
Tror faktisk han innrømte at Rurik var skandinaver
Hehe-det var da noe. Men det som vel kjennetegner Putin er at han passer på at det er noen promille sannhet i det han sier
Takk til Putin for å utdype middelalder ideologien og stikke en monkeywrench i supporternes argumentasjon på en stor vestlig platform. Som dere vet hvis dere har fulgt mine innlegg har han alltid formidlet denne. Det har ikke fått stor plass i media fordi mange er overbevist om at det ikke lenger er mulig å ha slike motiv.
Vi må være nokså egosentriske i vesten som insisterer på å finne opp “vestlig motiv” for alle våre fiender. Putin, hamas, eller hvem det måtte være. De er åpne om motivene sine, du trenger kun å lytte.
Forresten sa Putin i intervjuet at tilbaketrekningen fra Kyiv skjedde fordi Tyskland og Frankrike mente at ingen kom til å forhandle under slike forhold. Godt tips!
Hei Boms,
presiserer at jeg IKKE er en Trump-tilhenger, men jeg vet at dette handler om fokuset han har / hadde på det at alle NATO-land skal og må betale sine andeler. Dette er det relatvt få som gjør, så vidt jeg vet er ikke Norge heller oppe på den %-andelen de skal være.
Dette er en kjepphest for Trump, og han rir den gjerne når det kommer til NATO.
Jeg har forståelse for at alle burde bidra mer, og Norge spesielt, men det er et stort steg videre å «encourage them to do whatever they want».
Det er vel også sånn at flertallet av landene langs grensen mot ruzzland med unntak av Norge ligger over 2%.
- Donald Trump says he would encourage Russia to attack Nato allies who pay too little
(Guardian)
Nå må nok Støre fram med lommeboka før det e r for sent !
Hvis Trumph virkelig har sagt dette så er det noe feil med amerikanerne hvis han blir president. Selv om han har rett i at mange-deriblandt Norge- burde bidra mer
Litt off-topic kanskje, men hvordan regnes bruken av billige vernepliktige inn i forsvarskostnadene. Vernepliktige i Norge har vel i dag en inntekt på 122.000 per 12 måneder. Hvis et land i stedet velger å ha ett profesjonelt forsvar med normale lønninger på alle menige og oppover blir jo pengebruken større, mens vi med verneplikt jo faktisk bidrar med 2 % av yrkesaktiv alder til «nesten gratis».
2% beregnes naivt, bare ta 2% av GDP og sammenlign med “payments made by a national government specifically to meet the needs of its armed forces, those of
Allies or of the Alliance”, dvs. at tapt GDP fra ungdom i plikttjeneste ikke regnes med. At man sammenligner med GDP gjør det også vanskelig for Norge å ha stabilt forsvarsbudsjett og fremdeles oppfylle dette kriteriet, ettersom år med høy olje- og gass-pris vil gi høy GDP, mens år med lav olje- og gasspris vil gi lav GDP. Samtidig er nok forutsigbare forsvarsbudsjett bedre for forsvarsevnen enn å pøse ut penger i år med høye oljepriser og skjære brått ned året etter om oljeprisen stuper.
Altså, argumentet er: Putin snakket 40 min om historie, derfor må historie være den ekte grunnen og motivasjonen hans for invasjonen.
I beste fall naivt å tenke slik.