Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Ingen har avkledt Putin mer enn Tucker Carlson. Putin fikk rikelig med tid til å legge frem sitt syn. Og det hjalp ikke akkurat Putin.

1 Like

Skatteinntektene til mange med millionlønn forsvinner også. Det er det siste året I arbeidslivet som forsvinner. Ansienniteten forrykkes.

2 Likes

Alt nyttig jeg lærte i militæret kunne jeg lært på 3-4 mnd. Mens jeg var i militæret tok jeg matte og fysikk fordypning for å komme inn på ingeniør. Hvis man legger det opp litt smart, så trenger det ikke koste samfunnet og enkeltpersoner så mye.

Ta de som er mekanikere, la dem ta siste året som lærling i militæret. Leger kan tjenestegjøre i militæret i stedet for sykehus, osv. Kutt ut ting som ikke gir noen mening.

6 Likes

Det var ganske forenklet sagt, det var en del andre elementer der også, i tillegg til historie. Men du tenker historie ikke er del av motivasjonen hans?

Historie er unskyldningen, motivasjonen er makt.

5 Likes

Makt får han ikke ved å puste liv i NATO, ødelegge forholdet til europa som var desidert største handelspartner, gruse den russsiske økonomien, og gjøre landet fullstendig avhengig av Kina.

Men han kan få historiske landområder som han har skrevet opp og ned om i årevis.

4 Likes

En viktig faktor for mer eller mindre alle diktatorer, og putin er vel å regne som det i dag, er behovet for å ha en ytre fiende, Det er ingen ting som samler en nasjon mer enn det.

Det er i hvert fall, min «take»!

5 Likes

Nettopp

Ytre fiende er en ting, men hadde ting gått som han ville, så hadde han blitt veldig populær i Russland. Russerne var imponert etter at han tok Krim.

Situasjonen putin er i nå er ikke en han ønsker å være i. Han framstår svak.

3 Likes

Så lenge “alle” er inne, så har dette strengt tatt ikke noe å si. Det problematiske er når kun 10% av vernepliktige tjenestegjør

2 Likes

Hej Norge

Ruskieeeeees er Guds straffene sværd, magen til selvophøjet og idiotiske holdninger skal man lede længe efter.
Soloyovs propaganda tv bekræfter bare at Putin ALDRIG stopper — Putin ser frem til at Ukrainer kæmper side om side med Ruskieees om at bekæmpe det satanistiske Vesten :face_vomiting:

Og Denys :grinning:

Dagens Pollental :+1:
Ikke meget weekendfri til Ruskieees :+1:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

3 Likes

Jeg tror ikke det gikk helt som planert. Tanken var at handel med europa skulle fortsette som før, med litt støy. Omtrent som da ryzzland annekterte Krim. Europa var ju beroende av ruzzisk gass og kunde ikke gjøre noe… Trodde p00tin. Ukrainske folket skulle dessuten se ryzzland som befriare fra det vonde, nazistiske vest. At Urkaina hade minert alle veier og at det satt en illsint Ukrainere i hver buske med KSP eller anti-tank våpen var ikke heller i planene.
Ikke heller hade man regnet med at mange ruzziske soldater innså hva som var på gang, og saboterte eget utstyr før unngå at komme fram til noen front, kjørte rundt i cirkler før å kjøre slutt på brensle etc. En del stilte bara kjøretøyene sine og gikk av gårde eller rent av tok taxi tilbake till ryzzland. Ikke helt som planert, nei.

Nå er ryzzland helt beroende av Kina og i viss mån india og iran. Deras største eksportmarked, europa, er borte før decenier fremover.

8 Likes

De har fått gnaske bra med skryt, Norge burde kjøpt endel av den nyeste varianten.

Føler artilleri på hjul er bra. Lettere å flytte rundt.

2 Likes

Nei. Staten går glipp av skatteinntekter, tjenesteproduksjon og har direkte utgifter til lønn og materiell. Det koster mye mer enn 100000 i året ganget med et årskull på 50-60000. Kanskje heller 30 milliarder i året enn 5 eksempelvis.

2 Likes

Sant nok, men kan det være et positivt moment at de som har vært i forsvaret har vært der fordi de selv ønsket det og var motivert, og at det er noe en arbeidsgiver verdsetter, og kanskje belønner? Litt OT, men Jeg vil tenke at man i alle fall har vist lederpotensiale som befal, og også i mange situasjoner som menig, og gjennom det kan forvente høyere lønn gjennom karrieren.

Avtjent verneplikt har i alle fall et tema den gang jeg skulle ut i arbeidslivet, men glansen har kanskje falmet litt siden den gang, spesielt når det er så allment akseptert å velge bort verneplikten i forsvaret.

1 Like

Penger finns det gott om i staten. Det er kun et spørsmål om prioriteringer. ca 35 mdr spenderes hver år på s.k. bisand. Det finns ikke noen redovisning hva som skjer med disse pengene, det meste forsvinner utenlands til ulike obskyre projekt.
Foreningsindustrin i Norge plukker hvert år inn ca 30 miljarder.
Idagens situasjon kanskje man skulle overveie at prioritere dette annorledes. Men jeg har vanskelig å se Ap gjøre noe slikt.

3 Likes

Blir jo som å si at man taper pengene man bruker på brannforsikring det

Hadde vi hatt ett skikkelig forsvar da det smalt så vi kunne donert enda mye mer til Ukraina hadde kanskje krigen aldri blitt en sånn katastrofe som den har blitt

5 Likes

Intervjuet er vel det første i etterkant av at krigen startet hvor ingen har nevnt at Putin ser syk ut og at snarlig død ventes.

Så har vel krigen hatt en positiv helsebringende effekt på han da…

Tja, vet vi at det var Putin som ble intervjuet da?

Synes han kommer med en del pussige uttalelser. Det meste er jo teknisk mulig, f.eks. AIS som alle skip er pålagt å bruke om jeg ikke tar feil. Ellers en slurvete og dårlig artikkel slik jeg leser den.

Orlogskaptein Tor Ivar Strømmen ved Sjøkrigsskolen utdyper at kapasiteten til å drive overvåking uten å bli avslørt, blir stadig større.

– PST uttaler til NRK at kinesiske fartøyer kan brukes på samme måte som de russiske, blant annet til informasjonsinnhenting. Hva slags type aktivitet er det?

– Vi har sett en del tilfeller av at russerne driver elektronisk innsamling. Jeg har ikke sett bevis på at kineserne gjør det samme, men det er fullt teknisk mulig.