Det trump egentlig sa var jo at land som ikke bruker de 2% ikke kan forvente seg hjelp.
Som egentlig bare er en styrking av det han har sagt tidligere.
Det trump egentlig sa var jo at land som ikke bruker de 2% ikke kan forvente seg hjelp.
Som egentlig bare er en styrking av det han har sagt tidligere.
Ja, hvorfor bruke opp sin egen befolkning da det finns folk utfra som gjør jobben frivillig og gratis? Hvis man mangler heder og moral så er det jo ikke noen problemer.
Han sa at han ville oppfordre fienden til å gjøre hva faen de ville med land som ikke betalte. Det er et langt steg forbi at de ikke kan forvente seg hjelp.
Trump er så uforutsigbar at vi må revurdere amerikanske baser på norsk jord. Takk og lov at Finland er kommet med på laget.
Det startet han med å si, og så oppmuntret han Russland til å angripe disse NATO-landene.
Har hørt mye prat om Trump og at “det var bare et forhandlingsutspill”, men det er jo faktisk ikke slik resten av vesten (og sikkert Putin og Xi) tok det. Resten av verden ser på det som at USA er på vei inn i en isolasjonistisk periode på lik linje med den USA kjørte før WW1 og kanskje spesielt WW2 hvor USA stod å så på sine største handelspartnere sloss for livet uten å hjelpe. Det var først når Japan angrep USA at de hjalp Europa militært.
Dette er et stort steg vekk fra USA som vi kjenner det siden 1941 og vil i så fall avslutte en æra.
For å si det sånn, USA har kunnet regne med støtte fra Europa i diverse kriger de har gått inn i. F.eks. under Irak-krigen i 1991, hvor både UK og Frankrike var med. Eller den andre Irak-krigen hvor UK, Australia (og Polen, om med få soldater) var med.
USA har sagt de skal forsvare Taiwan mot Kina og har nok kunnet regne med støtte fra UK osv, men hvis USA trekker støtten til Ukraina som de i praksis gjorde høsten 2023 og ikke klarer å få noe på plass igjen, så vil kredibiliteten til USA bli varig svekket. Både i Europa og når det kommer til Kina og Russland.
For å understøtte med litt referanser her: Trump-uttalelser refses: – Rystende og farlige
Søndag ettermiddag svarte Natos generalsekretær Jens Stoltenberg:
– Enhver antydning om at allierte ikke vil forsvare hverandre undergraver all vår sikkerhet, inkludert den til USA, og setter amerikanske og europeiske soldater i økt risiko.
Polens forsvarsminister Wladyslaw Kosiniak-Kamysz sier at Natos motto «en for alle, alle for en, er en konkret forpliktelse. Å undergrave troverdigheten til allierte land innebærer å svekke hele Nato.»
– Spesielt i en tid hvor man må si at USA står i en konkurranse mot Kina. Her har USAs strategiske fordeler vært landets evne til alliansebygging. Den forsvinner med Trumps «America first»-linje, sier Løkke.
– Og hva har USA å tjene på det?
– Veldig lite, etter min mening. De mister innflytelse og de mister muligheten til å ha en strategisk fordel for eksempel overfor Kina, avslutter Løkke.
Nå kan det være at Trump har driti på leggen de siste dagene med med uttalelser om Haley sin ektemann og NATO bomba han kom med. Er mange amerikanere det ikke faller i god jord hos.
Eneste eg fikk ut av intervjuet er en bekreftelse på at Putin er besatt av Ukraina og at han leser historien som fanden leser bibelen.
Det er litt knot akkurat det der, avhengig av hvor effektiv man prøver å være, så kutter man plutselig ut ting som har en langtidseffekt man kun ser når det trengs. F.eks. har russerne 3 offiserer på bro til enhver tid, i Norge har vi 1. 99,99% av tiden gjør 2 av disse ingenting, og er kanskje en distraksjon, men når Helge Ingstad seilte inn mot Bergen for noen år siden hadde Norge spart 5,5mrd++ på å ha en til på bro som kunne overstyre vakthavende offiser. Blir man for effektive med kortsiktig syn, blir man også veldig sårbare fort. Ikke at jeg aner hvor de langsiktige manglene vil komme, men bare vet at alternativkost er jævlig komplisert på forsvarssiden ved effektivisering.
Hej Norge
Update by Denys 
Lidt mere optimistisk syn end Denys
Modoffensiv er på vej i Avdiivika 
Slava Ukraini 
Dansken
Etter rekrutten satt jeg på et kontor i 9,5 mnd og gjorde en jobb som kunne vært gjort på 3-4 mnd.
Ja, men da lærte du TTT, og det er gull verdt 
Lærte også at det går an å gjøre ting kjapt, tok 2. klasse vgs matte fordypning på 4 dager, og 2. klasse vgs fysikk på en uke og 3. klasse matte fordypning på 9 dager. (+ eksamensdagene).
Hele poenget er at du var en del av en stridsdyktig organisasjon. Opplæringsfasen må trekkes fra den stridsdyktige fasen.
Opplæringen er med andre ord bare et delmål (skape en mobiliserbar mengde). Det mest akutte spørsmålet er hvor stor stående, stridsdyktig organisasjon skal vi ha i Norge.
Lurer på om Trump’en har fått med seg at Artikkel 5 bare har vært tatt i bruk en eneste gang. Etter 9/11, da fikk USA hjelp fra resten av NATO…
Mannen er riv ruskende gal!
Viseadmiral Stensønes orienterer om Russsland:
Vice Admiral Niels Andreas Stensønes, the head of the Norwegian Defence Intelligence Service, has said that over the past year, Russia has significantly strengthened its positions and succeeded in conducting combat actions against Ukraine despite international sanctions.
Source : Stensønes in an interview with the Norwegian TV channel TV2, reported by European Pravda
Anbefaler å bruke en time på denne.
Anbefaler at man også setter av tilstrekkelig tid for å sette seg inn i budskapene Trump sender ut til allierte i NATO.
Og selvsagt ikke et spor av russisk påvirkning å finne noen steder.
På den annen side så sa Trump også at Tyskland ikke skulle gjøre seg avhengig av russisk gass. Og han sa Nato-land måtte begynne å ha forsvarsbudsjett i proporsjon til forpliktelsene.
Jeg tror ikke Trump er en russisk agent, fordi jeg tror ikke han hører på noen som helst. Jeg tror han er en idiot som bare lirer av seg hva enn han tenker i øyeblikket. Og jeg tror han muligens har russisk påvirkning i sin innerste sirkel, men Trump gir faen i Russland og bryr seg bare om Trump slik jeg skjønner det.
Det er helt åpenbart at Trump er “styrt” fra ulike kanter. Ingen med vett og forstand tror at det er Trump som kommer opp med politikken han forfekter. Dessverre tror jeg at de som står bak han og ideologien han forfekter fremdeles innbiller seg at de kan kontrollere han.