Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Lurer på om Trump’en har fått med seg at Artikkel 5 bare har vært tatt i bruk en eneste gang. Etter 9/11, da fikk USA hjelp fra resten av NATO…

Mannen er riv ruskende gal!

15 Likes

5 Likes

Viseadmiral Stensønes orienterer om Russsland:

Vice Admiral Niels Andreas Stensønes, the head of the Norwegian Defence Intelligence Service, has said that over the past year, Russia has significantly strengthened its positions and succeeded in conducting combat actions against Ukraine despite international sanctions.

Source : Stensønes in an interview with the Norwegian TV channel TV2, reported by European Pravda

1 Like

Anbefaler å bruke en time på denne.

3 Likes

Anbefaler at man også setter av tilstrekkelig tid for å sette seg inn i budskapene Trump sender ut til allierte i NATO.

Og selvsagt ikke et spor av russisk påvirkning å finne noen steder.

“Take Trump’s invitation to Russia to invade Europe, Mike Johnson’s Trump-directed assistance to Russia by blocking Ukraine aid, and Tucker’s stint as a propaganda monkey for Putin and you understand that it really always was Russia, Russia, Russia. MAGA is an anti-US movement.”

7 Likes

På den annen side så sa Trump også at Tyskland ikke skulle gjøre seg avhengig av russisk gass. Og han sa Nato-land måtte begynne å ha forsvarsbudsjett i proporsjon til forpliktelsene.

Jeg tror ikke Trump er en russisk agent, fordi jeg tror ikke han hører på noen som helst. Jeg tror han er en idiot som bare lirer av seg hva enn han tenker i øyeblikket. Og jeg tror han muligens har russisk påvirkning i sin innerste sirkel, men Trump gir faen i Russland og bryr seg bare om Trump slik jeg skjønner det.

8 Likes

Det er helt åpenbart at Trump er “styrt” fra ulike kanter. Ingen med vett og forstand tror at det er Trump som kommer opp med politikken han forfekter. Dessverre tror jeg at de som står bak han og ideologien han forfekter fremdeles innbiller seg at de kan kontrollere han.

4 Likes

Det ser ut til at Trump beundrer eller misunner diktatorer, og ønsker seg tilsvarende makt. Ikke bare vises det i måten han omtaler dem, det er også tydelig når han snakker om hva han vil gjøre med sine motstandere. Grunnen til posisjonen han i det republikanske partiet, ser ut til å være frykten for å bli stemt ut av hans supportere. Denne frykten ser ut til å bli erodert av frustrasjon over at Trump, og Trump sine kandidater har tapt det aller meste av valg siden 2016.

Som artikkelen nedenfor fra CNN beskriver, ser det ut til å være uro blant en del økonomiske støttespillere. Det henvises til stemmegivning, men for større donorer er det også et poeng at de representerer en annen base enn MAGA.

Kan hende har JayInKyiv rett i at de begynner å ane at millioner av russiske troll i sosiale medier ikke er velgere, selv om de later som om de er amerikanere. Randymot4 (som er langvarig GOP) har også flere ganger tatt opp at GOP bør velge kandidater som har best sjanser for å vinne valg, i stedet for MAGA som støter fra seg uavhengige velgere.

6 Likes

På overtid kan man si, men veldig positivt om det stemmer.

❗️The EU Council has approved a regulation allowing profits from frozen Russian assets to be used for Ukraine.

12 Likes

Problemet oppstår, om og når disse tradisjonelle donorer på høyresiden overlater slagmarken til de få som med alle midler finner frem til de minoriteten av de marginaliserte, som kan tenkes å gå gjennom ild og vann for den “nye jesus”, mens de moderate og mer tradisjonelle republikanerne velger å avstå fra å stemme. Det er min frykt.

1 Like

https://www.ft.com/content/f4c21b08-5f89-4abb-b72c-6f4b110c790b

Så kanskje 6-7 mrd euro hittil og 4-5mrd i året framover.

2 Likes

Har ikke FT, men tenker at denne beslutningen vil gjøre det enklere for land innenfor NATO/EU å finne plass for subsidier/støtte til Ukraina, da avkastningen av de beslaglagte verdiene indirekte vil finansiere økt støtte.

1 Like

tucker carlson

14 Likes

Mange soldater og mye hardware nok en dag:
image
:fire: :fire: :fire: Tøffe dager og være brannmann i ruzzland også:
image
https://x.com/NOELreports/status/1757289656851317150?s=20
:ukraine: :ukraine: :ukraine:

10 Likes

For en gangs skyld, så virker det å være fakling, ikke Ivan som har røyket på feil sted.

1 Like

Interessant med fakling i denne skalaen. Det kan bety at gass som skulle et annet sted må fakles av for ikke å skape større problemer oppstrøms. Kan det tenkes at dette er en konsekvens av droneangrepet mot LNG infrastruktur i Sanktpetersburg? (Ikke et nytt droneangrep, men en langtidseffekt.)

1 Like

Russland har faklet store mengder gass som var ment for Tyskland.

2 Likes

Uansett årsak er gass som fakles ikke en inntektskilde, og betaler ikke for våpen til okkupasjonshæren. :fire: :fire: :tada:

6 Likes

Nei, men ikke like positivt som raffinerier som brenner ned og blir stående uvirksomme eller med redusert kapasitet i ukes- eller månedsvis som vi nok har sett flere eksempler på.

Interessant, og en bekreftelse på at Estlands statsminister Kaja Kallas gjør mye riktig!
image

:estonia: :+1: :estonia:

9 Likes