Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

https://twitter.com/delfoo/status/1757487520990765439

7 Likes

Kanskje det er en plan A og en plan B, tyskerne hadde noen tanker om dette i slutten av 2. verdenskrig, og geologien er den samme.

Finnmark er ikke lett å forsvare men Lyngenlinjen er trolig noe helt annet.

1 Like

I årene etter 2010 har norge sanert og tilbakeført til naturen nesten alle disse anleggene. Et par av de største står kanskje igjen fordi de ble brukt som museum, men hundrevis av stillinger gjemt ut gjennom terrenget er gravd igjen og fjernet.

Noen vil jo kanskje påstå at faste forsvar ikke lenger har noe å si, men det blir ganske absurd når man ser hvordan Ukraina fremdeles står fast i sine bunkere utenfor Donetsk, og hvordan Russland stoppet offensiven til Ukraina.

7 Likes

Pekka har noen av de beste oppsummeringer og betraktninger rundt mange Russland og Ukraina. Legger ned utrolig mange timer og veldig mye jobb. Synes han er spot on her og.

Pekka Kallioniemi on X: “In today’s #vatniksoup, I’ll talk about what happens if Russia succeeds in their invasion and permanently holds the regions they now control. If this happens, there will be much more pain and suffering - without peace - for the Ukrainians in the future. 1/18 https://t.co/mFqqIkY3fN” / X (twitter.com)

Klokkeklar her it Mt Romney. Varmer mitt hjerte!

Romney just gave a powerful speech on the Senate floor about the importance of the US standing with Ukraine and our NATO…

17 Likes

Ganske utrolig hvor mye penger politikerene i Norge har svidd av på å fjerne bunkere, og redusere forsvarsevnen.

Det har garantert ikke vært tilfeldig.

6 Likes

“If your position is being cheered by Vladimir Putin, it is time to reconsider your position.”

Så enkelt kan det sies, jeg skulle ønske flere så det slik på begge sider av dammen.

9 Likes

Jepp. Jeg pleier å se på meg selv som en rimelig gjennomsnittlig borger og tenker derfor at når jeg velger å gjøre noe så er det stor sjanse for at mange andre har den samme impulsen. Og impulsen akkurat nå er å fjerne Tesla fra shortlisten over biler å bytte til. Så får vi se om jeg er unik eller om Elon Musk faktisk begynner å gi utslag på Tesla-salget. :slight_smile:

12 Likes

Jeg merker det allerede. Jeg har forsøkt å bli kvitt et sett med vinterhjul til en av mine tre tidligere Teslaer, men det er helt dødt der ute. Er glad jeg avbestilte den fjerde i et frustrasjonsanfall over Elmo.

Jeg kjenner at blodtrykket stiger hver gang det kommer noe fra Elmo. Heldigvis sender Ukraina ut litt motgift i ny og ne.

12 Likes

Jeg tror dessverre han har helt rett. Russland kommer ikke til å tape denne krigen. Grusomt, men sant.

3 Likes

Kan du utdype hvorfor du tror at Russland ikke vil tape denne krigen?

1 Like

Det ser bare ikke sånn ut ref nyhetene i det siste. De produserer mer enn noengang og de blir sterkere og sterkere sammenlignet med 1 år siden. De blir også smartere i krigføringen visstnok😡

Synes du at det du ser ved Avdiivka ser særlig smart eller sterkt ut?

2 Likes

Jeg vil det samme som dere. Men utifra det jeg hørt på nyhetene i det siste sitter jeg med en dårlig følelse.

– Russland står sterkere i krigen nå enn for et år siden, og er i ferd med å tilrive seg et overtak, sier Stensønes på pressekonferansen mandag.

4 Likes
12 Likes

Altså, akkurat nå, så ser det ikke så jævelig lyst ut. I hvert fall hvis man ser på kartet og ser hvor mye land som bytter plass. Men det er nå en rimelig trangsynt måte å se på situasjonen.

Russland klarer å rykke fram, men jeg tror tallene er noe sånt som 10:1 i tap av visuelt bekreftet utstyr. Det er altså der Russland bomber kontinuerlig med glidebomber fordi området som blir angrepet er i en lomme, så det er vanskelig å få luftforsvar langt nok fram.

Det eneste de produserer mer av ser ut til å være ammo og droner. På den andre siden, så trengte de ammo fra Nord-Korea for å opprettholde forbruket sitt. Når det kommer til pansrede kjøretøy, så er tapene der uholdbar på sikt. De mister mye mer enn de produserer. Det er få tegn til at dette vil bedre seg. Dette er når man inkluderer det de refurbisher. Lagrene fra 50-60-70 tallet vil gå tomme. En gang i 2024-2025? Nybyggraten er ca 20-25% av totalen. Russland vil da få akutt mangel på panser av alle slag.

Ukraina har jo helt klart en svært høy produksjon av droner nå og de mister ikke utstyr i enorme mengder. De er avhengige av vesten. Samtidig, de er ikke mer avhengige av vesten enn Russland er avhengige av Nord-Korea og Iran.

Russland sine missilangrep klarer stort sett bare ta ut sivile bygg. De prøvde seg med saturerte angrep ved inngangen til 2024, men i det store og det hele, så feilet disse. Ukraina hadde fått bra nok missilforsvar til å stoppe de fleste angrepene. Ukraina på sin side har utviklet droner som klarer å slå til dypt inne i Russland. Det er ganske bra med raffinerier som har blitt truffet.

Soldater: her har Russland definitivt en fordel i antall, men sliter hardt med kvalitet og ledelse. Putin sitter med makten nå, men misnøyen hos de som mister familie øker. I Ukraina, så mister også de sine kjære, men de ser jo også hva som skjer når man inngår fredsavtale med Russland (2014-15) og hvordan framtidige generasjoner da vil få det.

Fly: her har Russland fått tatt i bruk glidebomber og fått brukt flyene sine til noe nyttig. Samtidig, så er Ukraina i ferd med å få F-16. Jeg tror det kommer til å bli bra risky for russerne å bruke glidebomber framover. Her har vi ikke noe empiri, så jeg har egentlig ikke noe klar konklusjon.

Såvidt jeg vet, så er de ukrainske tapene relativt moderate nå, men de sliter med rullering av styrker ved fronten. Russland har svært høye tap og soldatene blir ikke rullert i det hele tatt. Det dauer folk som fluer (estimert levetid for russiske soldater i Ukraina er vel type 24 mnd), så rullering er kanskje ikke et problem.

Pr dags dato, så bygger Ukraina seg opp, mens Russland ser ut til å male seg i stykker på Ukraina. Grunnen til at det ser stygt ut for Ukraina er nok først og fremst at Ukraina ikke ser noen måte å ta land på akkurat nå uten å miste for mye soldater. Med tanke på at de gjør strategiske framskritt når det kommer til angrep inn i Russland med droner, de har så å si redusert den russiske Svartehavsflåten til å ligge ved kai i Russland, at de med jevne mellomrom tar ut russiske fly og skal selv få F-16 denne våren, så vil jeg si at tiden er på Ukraina sin side. Så lenge vesten fortsatt hjelper til.

14 Likes

Putin måler resultater i kvadratmeter, mens Ukraina måler resultater i tapt russisk personell og materiell. I pressen er det gjerne Putin sin målestokk som vektlegges mest. Det er en veldig kortsiktig målestokk. Pressen liker også å formidle offisielle russiske tall om økonomi og produksjon. Det bør vi betrakte som propaganda.

Personlig, så er jeg optimistisk, fordi jeg ser at russisk utstyr blir stadig dårligere, taktikken blir mer primitiv (dårligere trente soldater), luftvernet til Russland svikter, marinen ødelegges og strategiske installasjoner som raffinerier kan ikke beskyttes. Russland henger med i droneracet, men det kan ikke kompensere for svekkelsen ellers.

Ukraina sliter med knappheter, men de blir stadig bedre operativt, og de utvikler stadig bedre kapasiteter, samtidig som industrien der produserer stadig mer våpen og ammunisjon.

Trenden på lang sikt er ikke så ille for Ukraina, men med dagens nivå kan det ta et par år til å bryte ned Russlands militære kapasitet. Jeg håper derfor at vi kan gi dem flere strategiske våpen.

19 Likes

For ca 1,5 år siden, så hadde ikke Russland konsolidert posisjonen sin, så Ukraina kunne ta tilbake Kharkiv og deler av Luhansk og store deler av Kherson. Russland måtte så mobilisere og stabilisere, mens vestlig hjelp stoppet opp og kom først 6-9 mnd etterpå. Innen da, så hadde Russland klart å lage sterke forsvarslinjer. Jeg vil også si at Russland ser sterkere ut nå, for på det tidspunktet, så virket Russland å være nære kollaps.

Dette med rustningsindustrien stiller jeg meg litt spørrende til. Jeg har da brukt Perun (youtube) som kilde. Han har gått inn i regnskaper osv, lite som tyder på at de har klart å øke produksjonen vesentlig (noe de sier de har gjort). Eneste unntaket er ammo og droner.

Med oljeprisen slik den er nå, så går russisk økonomi rundt, men så er jo spørsmålet hva Ukraina kan gjøre med raffinerier innen 1200 km av Ukraina.

Btw, jeg synes du har noen gode poenger og setter pris på at du postet kilde som støttet synet ditt.

5 Likes

De gpr jo fremover. Ikke raskt, men fremover.
Ryzzland kan også, så lenge Ukraina ikke får hjelp (i praksis av det alt mer illeluktende USA) at gjøre noe åt saken, fortsette med misilattacker i mot Ukraina.
Si at man lykkes ødelegge et hui Kiev eller noen annen større stad om dagen, i snitt. 365 byggnigner på et år. Klarar Ukraina at bygge 365 nye per år som ersættning? Jeg talar då ikke om småhus, uten bostadsblocker, kontor, sykehus etc, dvs slikt som ryzzen sikter inne seg på.
Sakte men sikkert kommer det at bryte ned den Ukrainske ekonomien.

Bygninger kan erstattes over tid, så den umiddelbare effekten på økonomien begrenses. Midlertidig innkvartering er mindre problematisk enn når industri eller infrastruktur ødelegges.

Edit:
Russland skal ha bombet eller beskutt over 1500 sykehus og klinikker. Mange av disse ligger så nært fronten, at både sykehuset og befolkningen heller blir evakuert enn bygget opp igjen nå.

Sykehus er av veldig varierende kvalitet rundt omkring i Ukraina. I tillegg til feltsykehus, har det kommet mye materiell hjelp fra utlandet. Mye av dette går til kapasitet for behandling av skadde soldater og sivile, men når man oppgraderer kapasiteten blir det gjerne en generell forbedring også. Jeg er med andre ord mer bekymret på kort sikt, enn på lang sikt.

1 Like