Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Jeg tenker det som blir skrevet her kan tolkes på to måter:

– Krigen i Ukraina kommer til å være ganske avgjørende. Et Russland som har fått kontroll på økonomien, fått fart på rustningsindustrien og som lykkes militært, vil nok ha større tro på bruk av militærmakt enn et Russland som kommer ut av krigen uten å ha lykkes noe særlig, sier Stensønes.

Enten at dette er en konklusjon, at Russland vinner krigen, eller at det er et scenario vi må ta høyde for. Jeg heller til det siste. Jeg ser også ellers i artikkelen at det brukes få absolutte termer, f.eks. når det kommer til russisk økonomi. De skriver “bedre enn forventet”. Jeg tenker at med oljepris på 80$+ så hadde jeg også forventet at det går rundt.

Altså, spørsmålet er jo hvordan Ukraina ser for seg å bruke F-16 flyene. En måte er å bruke dem til luftforsvar, slik at de alltid har utstyret på rett plass. Ukraina vet stort sett om angrepene som kommer tidsnok til å få F-16 i luften med luft-til-luft våpen som kan ta ut de fleste russiske missilene.

Jeg tenker at Ukraina i utgangspunktet vil bruke F-16 i forsvar, men muligens aktivt for å beskytte evt angrep Ukraina utfører.

Hvis Ukraina har fått pushet russisk luftforsvar langt nok bak, så antar jeg også de vil bruke JDAM til å angripe russiske posisjoner lengre bak fronten, der det i dag er for dyrt å kjøre på med Himars og de ikke når med artilleri.

2 Likes

Beklager hvis det allerede er postet, men gode nyheter bekreftet her:
image
Video som nettopp er sluppet :eyes: :boom:
image

https://x.com/NOELreports/status/1757678709492822222?s=20

16 Likes

Interessant at videoen viser at de detonerer flere droner på samme sted på skipet. Det ser ut til å ha vært en bevisst taktikk mot de to siste fartøyene.

8 Likes

Effekten av en drone som sprenger delvis inne i skipet er nok vesentlig større enn en som bare sprenger på utsiden. Vanntette skott tåler ikke uendelig, så litt vridning og dører osv vil lekke vann.

3 Likes

De fleste skip bygges med kryssflooding for at skipet ikke skal kantre, men bare ligge dypere i vannet. Undres på om de med denne taktikken klarer å overvelde løsningene som skal forhindre kantring.

1 Like

Er det noen som har noen tanker om Kina i situasjonen? Jeg ser for meg at Kinas langsiktige mål er å holde landet sammen samtidig som en elite holder seg ved makten. Å holde landet sammen kan de gjøre ved enten å bedre levekårene og vise at Kina er på riktig vei i modernisering og oppbygging av en middelklasse. Eller de kan kue befolkningen fullstendig, på linje med Nord-Korea.

Jeg ser for meg at den kinesiske elitens drømmescenario er et oligarkisk regime hvor de holder makten over en stor, fornøyd middelklasse som har tatt over USAs rolle som verdenspoliti og utvikler av velstand. De vet selvfølgelig at Nord-Koreas approach funker dårlig opp mot det målet og at misnøye kan splitte landet. Så mitt håp er at den kinesiske makteliten er pragmatiske og spiller et langt spill hvor seieren godt kan komme om mange tiår og ikke nødvendigvis i morgen.

Så hvordan vil Kina stille seg til en verden hvor USA blir isolasjonistisk, Europas økonomi krasjer grunnet opprustning og større og mindre kriger mot Russland og rett og slett de økonomiske motorene i Kina slakker kraftig av på farten når vestens etterspørsel blir borte? Vil de se et slikt scenario som en trussel mot sitt lange spill og mot å holde Kina samlet? Vil de plutselig sette foten ned mot Russland og si at de ikke går med på aktiviteter som krasjer verdensøkonomien?

Aposten…

Russland vil heve pensjonsalderen for militærpersonell

Russland vil øke pensjonsalderen for militærpersonell betydelig, ifølge britisk etterretning. Den nye grensen vil overstige forventet levealder i landet.

Den russiske nasjonalforsamlingen ønsker å heve aldersgrensen fra 51 år til henholdsvis 65 år for kontraktsansatte og 70 år for offiserer. Det innebærer at den nye pensjonsalderen kommer til å overstige forventet levealder for russiske menn, som var på 64,2 år i 2021, ifølge World Data.

I realiteten blir kontraktene til militærpersonell en livstidskontrakt, skriver britisk etterretning.

7 Likes

Poenget mitt er at jeg tror angrepene går ut på å sette de vanntette skottene ut av spill slik at skipet ikke har nok oppdrift og synker.

Caesar Kunikov Russian ship Caesar Kunikov - Wikipedia

Er da et landgangsfartøy, som nå brukes for å shippe forsyninger spesielt til Krim.

Er ganske tydelig hva Ukraina driver med. Og jeg liker det.

13 Likes

Det er måten skipet synker på som jeg reagerte på. Det skjer på en måte som gir mindre muligheter for berging - også av mannskap.

Jeg må ellers si at noen russiske kommentarer på telegram begynner å bli veldig sarkastiske, når de antar at Ukraina fremover vil senke russiske skip i alfabetisk rekkefølge eller etter byggeår.

6 Likes

Tenker du på alternativ logistikk i tilfelle en ulovlig bygget bro ikke kan brukes?

4 Likes

Broen har jo hatt begrenset kapasitet i lang tid etter sist angrep. og Russland har brukt båtene for å mitigere og få ressurser over.

3 Likes

Finnland raknet i vinterkrigen 1939 mot sovjet… fordi de gikk tomme for særlig artilleri-ammo. Sovjeterne var like planløs da som putler er nå, men de kunne pøse på med folk uten risiko for å bli redusert til kjøttfarse av artilleriet.

Hvis Ukraina hadde fått nok av dette pluss litt sofistikert hardware til å slå ut logistikken lenger bak, så ville ikke dette vært holdbart for putler i lengden og hen ville tapt.

Et eventuelt tap for Ukraina står desverre på et tafatt EU og republikanerne i USA.

Elmo er bare en patetisk gnom som burde ignoreres totalt.

Det eneste jeg kan bidra med er å aldri kjøpe Tesla eller noe annet som kommer fra nevene til den der parasittiske ormen.

14 Likes

Akkurat nå, så får Ukraina svært lite ammo fra vesten, det de får virker å være det f.eks. Tyskland produserer. Ser heldigvis ikke for meg at det stopper, så det er vel omtrent på bunn nå.

Heldigvis for Ukraina, så har de bygget opp solid kapasitet når det kommer til å lage egne droner, men det er jo en katt-og-mus lek med elektronisk krigføring og evt andre våpensystemer for å ta ned droner (jakt-droner? ai-styrt 20-30mm antiluftskyts).

Jeg synes det viktigste poenget du kom med her er at hvis Ukraina klarer å slå ut logistikken i bakkant, så er det ferdig for Russland. Det er mengden våpen som når fronten som sier noe om kampstyrken. Blir våpnene og troppene tatt ut på vei til fronten, så er løpet kjørt.

2 Likes

Trump sier at han vil oppfordre Russland til å gjøre hva de vil med land som ikke betaler nok inn til NATO. Finnes det virkelig ingen grenser for hva som kan sies uten at det får konsekvenser?
Sterk start på pressekonferanse av Stoltenberg nå. Bra levert ! Bra spørsmål fra BBC besvares nå

2 Likes

Avskrekking har jo vært NATO sin største styrke, og den baseres jo på tre hovedpilarer, EDIT og Trump sine uttalelser som sår tvil om disse er SVÆRT skadelige:

  • Ett angrep på en, er ett angrep på alle
  • Samlet er NATO sine styrker overlegne alle andre
  • Angrep med atomvåpen, kan besvares med samme mynt

Også kan jeg godt legge til for N-te gang at det er en skam at Norge ikke har ett bedre forsvar, vi burde jo innse at vår geografi er dyrere å forsvare enn f.eks. Belgia og andre i fastlands Europa.

I tillegg burde det jo også være mulig å bruke militær ressurser på en smartere måte i fredstid, med f.eks. et ingeniørkompani som reparer en jernbanebro etter flom, militærhelikoptre som flyr ambulansetjenester osv.
@Bingo123 Forstod det, men skrev det ikke. Se redigert innlegg nå - bedre?

9 Likes

Det var uttalelsen til Trump jeg tok opp

Smart svart av Stoltenberg
Om hvorfor Europa er viktig for USAs egen sikkerhet
Og at uavhengig av Trump sin uttalelse så er det å komme opp til 2% et valid point
Ordlyden meget bra, Stoltenberg er god på p balansere, nevner ikke Trump direkte, men anerkjenner det med å komme opp til 2% minst.
Litt ille at Norge ikke er blant landene som bruker 2% av GDP på forsvar

Anbefaler alle å høre på dagens pressekonferanse med QA i sin helhet.

3 Likes